OII 1.4 tsi getuned bij JD Engineering

Falcon

Donateur
Volgens mij kun je deze vragen ook prima kwijt bij JD hoor rsinair. Aardige en behulpzame mensen.

Ik vind persoonlijk die 130 euro extra voor rollerbank het wel waard voor de extra afstemming. Krijg je vaak gelijk wat meer pk's erbij ivm het fine-tunen op de rollerbank.
 

Neptukker

Forumguru
@Neptukker
Vraagje:
De wijze waarop het bij jou is gedaan, is dat 'op maat' of normaal tunen ?

Daarnaast nog een vraagje:
Is het gebruikelijk, of is er een serieus risico, dat bij dealer-onderhoud de motormanagement-software wordt overschreven ? Hoe lossen jullie dit op ? Vertel je de dealer dat hij gechipt is (ik heb bijv toch geen garantie meer) ?

1 - zie eerste post van dit topic
2- Bij de beurt vroeg de dealer of er tuning op zat. Standaard vraag van deze dealer en ik heb naar waarheid geantwoord. Als er een software update is dan weten ze dat ze even een belletje moeten plegen om te overleggen. JD heeft de service dat je kostenloos de tuning kunt laten terugzetten na een software update. Ze respecteren daarbij de updates en vervangen dus niet weer alle software maar enkel die van de tuning plaatsen ze terug.
 
Standaard chip, inderdaad, je had het er staan, maar de testritjes en tijdsinvestering verrasten mij in positieve zin. Goed te weten dat de dealer z'n updates wellicht met behoud van tuning kan doen en dat je anders kosteloos bij JD terecht kunt. Top.
 

Neptukker

Forumguru
Ze hebben inderdaad de tijd besteed die nodig bleek om te zorgen dat mijn auto optimaal af te regelen. Er is software geschreven voor de 1.4 tsi 122/125 pk (VW, Skoda, Seat, Audi) en die is ingelezen. Een proefrit wordt gedaan om te kijken of het resultaat zo wordt als bedoeld.
Het had zo kunnen zijn dat het in één keer goed bevonden werd maar in mijn geval was men niet 100% tevreden en daarom kwamen er een aantal aanpassingen zoals te lezen. Het is niet zo dat ze de hele morgen fulltime met mijn auto bezig waren maar er is zeker veel aandacht naar mijn Skoda uitgegaan.

De 'standaard' software die ze geschreven hebben is in een eerder stadium door JD Engineering ontwikkkeld dor een 1.4 tsi (langdurig) op de rollenbank te hebben en zo tot een afstelling te komen die uitgerold wordt. Asl ik het goed begrepen was ik op dat moment ook de eerste die een 1.4 tsi liet tunen die aan een Skoda Octavia gekoppeld was. Ik kan me zo voorstellen dat daardoor ook nog verschillen door kunnen ontstaan.

Goed te weten dat de dealer z'n updates wellicht met behoud van tuning kan doen
Als de dealer een update doet van de software van het motormanagement dan ben je de tuning ook echt kwijt. Als ze weten dat er tuning opzit dan weten ze wel dat ze moeten informeren/overleggen over de gevolgen. Is er een update waardoor JD weer aan de slag moet dan plaaten ze de tuning terug op de geupdate software. De update is hiermee dus in de auto doorgevoerd waarbij dan wel data aangepast wordt door JD om de auto beter te laten presteren.
 
Ik had JD intussen ook gemaild en zeer uitgebreide informatie van hen ontvangen wat erg fijn was en JD it will be, maar dit forum is een hele goede plek om een wat bredere indruk te krijgen van de verschillende ervaringen die mensen hebben.

Van JD begreep ik dat de bak van een 2.0TFSI RS ong 500NM aan kan dus dat is prima in orde. De koppeling kàn (!) echter in dat opzicht de wat zwakkere schakel zijn aangezien deze boven de 400NM in de loop van tijd nog wel eens door wil gaan slippen. Ze gaven aan dat je pech kunt hebben met een 'maandagmorgen' koppeling bijv. Mijn idee is als je dan 'op maat' gaat tunen en het spul wellicht richting 255PK/380NM (yummie) kunt tillen, dan komt je toch wel dicht tegen die waarden aan.

Mijn vraag: zijn er hier mensen die op hun gechipte RS ooit tegen een koppelingsprobleem zijn aangelopen ? Ik ga er namelijk vanuit dat ik in een auto altijd mijn pedaal moet kunnen vloeren, zonder dat de koppeling gaat slippen. Spinnende banden zijn een ander verhaal natuurlijk :)

Geniet nog steeds monsterlijk van m'n RS overigens. Laatst een Golfje 5 2.0TDI achter me die duidelijk zin had in een sprintje. Rustig doorgeschakeld, geen gekke dingen, maar hij lag eraf... :super: Vond ie, gezien z'n reactie toen hij iets later langszij kwam, zelf ook wel een mooie actie van zo'n burgelijke gezins-station... :grin:
 

Ralph

Lid
Geniet nog steeds monsterlijk van m'n RS overigens.

Ik wil je gezicht wel eens zien na de JD ingreep :1884:
+ Mooier geluid, zeker in de hogere toeren
+ Vanaf lagere toeren veel meer trekkracht
+ Zuiniger

- Sneller je rijbewijs kwijt:grin:

Ik ben iedegeval zeer tevreden over het werk van JD!
 

jos_br

Actief lid
Ik wil je gezicht wel eens zien na de JD ingreep :1884:
+ Mooier geluid, zeker in de hogere toeren
+ Vanaf lagere toeren veel meer trekkracht
+ Zuiniger

- Sneller je rijbewijs kwijt:grin:

Ik ben iedegeval zeer tevreden over het werk van JD!

Dus die van jouw doet het nog, evenals een rijbewijs wat nog in je bezit is??

Jos.(':D')
 
Ik wil je gezicht wel eens zien na de JD ingreep :1884:

Kan niet wachten, maar ja... net ff m'n spaarrekening ge-outmaxed voor de aanschaf van m'n auto (behoor helaas niet tot de lease-rijders) en het moet uit de lengte of de breedte komen natuurlijk he ?!

Eerst een check bij de Skoda waaronder m'n cruisecontrol en andere kleinigheidjes als die zich voordoen laten fixen onder Bovag-garantie en zodra de pecunia beschikbaar zijn, gaat mijn wagen naar Lochem... :)
 

Ralph

Lid
Dus die van jouw doet het nog, evenals een rijbewijs wat nog in je bezit is??
Jos.(':D')

Yep rijdt als een zonnetje!

Ik rij al ruim 2 jaar zonder bekeuringen!! Tot voorkort dan.... ff een trekkertje inhalen waar iedereen lekker achter bleef hangen..... Terugschakelen naar z'n twee, vol gas erop, FLITS....
Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Met correctie ............................. 49 km/u te hard.........:1884:

Oom agent kon erom lachen:uitlachen: Ik niet....:icon_smile_dead:
 

jos_br

Actief lid
Brr, de laatste bekeuringen hier betaald waren resp. 90,= heenweg, 570,= terugweg......binnen 5 minuten zeg maar. Geluk dat er geflitst en niet gelasert (10 resp. 64km/u te hard) werd.

Jos.
 

sitechris

Donateur
? Dan moet je toch ook gewoon je rijbewijs op enig moment inleveren bij overschrijding van meer dan 50 km/h?
 

deusjevo

Forumguru
Waarschijnlijk is jos_br niet staande gehouden?
Staande houding is een vereiste voor inname rijbewijs.
 

jos_br

Actief lid
Staande houden is niet alleen een vereiste. De rechter beslist in theorie over de straf wanneer je 30km/u of harder gemeten wordt. Aantekeningetje heb ja dan weer wel 2 jaar last van........

Jos.
 

MarcoO2

Forumguru
Ook als je niet staande bent gehouden krijg je keurig een briefje thuis, met de vraag of je even aan wilt geven of je zelf reed, en zo niet, wie dan wel. Ben benieuwd wat er gebeurt als je daar niet op reageert... heb ik niet uit durven proberen!
 

Neptukker

Forumguru
Speciaal voor "mobidick" nog even een update over mijn tuning. Inmiddels is de auto meer dan 2 jaar oud en staan er 42.000 kilometers op de teller waarvan 34.000 met de tuning. De auto bevalt nog net zo goed als eerder beschreven zonder een enkel probleem. Slecht de ergelijke Bridgestone Potenza's vergallen door het cuppen wat rijplezier (veel lawaai) maar dat heeft natuurlijk niks te maken met het werk van JD.
 

Neptukker

Forumguru
Mede voor "mobidick" nog even een update over mijn tuning. Inmiddels bijna 50k op de teller staan waarvan 42k getuned. 3000 km terug begon de motor hinderlijk bij te regelen (waarschijnlijk om pingelen te voorkomen). Dit begon na het tanken van waarschijnlijke slechte euro 98 van een witte pomp in duitsland (oude vervuilde benzine?). Daarna concequent BP Ultimate 98 getankt om de boel weer schoon te krijgen. Een aantal tankbeurten en wat langere ritten (boven 150 km en dan weer zelfde afstand naar huis) verder is het gehik verdwenen. Ik schrok wel want was bang dat eventueel de verstuivers verstopt waren of dat nieuwe schone bougies nodig waren maar dit bleek niet nodig te zijn. Waarschijnlijk was het ook bij een ongetunede motor ook gebeurt maar mischien wat minder heftig. Moderne tsi motoren zijn hartstikke mooi maar daarmee gaat opeens alles nauw luisteren en dan valt slechte brandstof opeens op.

Over de tuning ben ik nog steeds tevreden want ik ervaar de voordelen zonder nadelen te constateren. Zoals eerder aangegeven is het geen GTI maar dat verwachten we ook niet maar wel een behoorlijk snel apparaat met lekkere rijeigenschappen die bij normaal gebruik om vrij weinig branstof vraagt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
zie zijn handtekening. Interessanter is het soort ritten dat hij maakt, iets als x% snelweg, y% 80 km weg en z% bebouwde kom. En uiteraard hoe het verbruik was voor de tuning
 
Bovenaan Onderaan