OII 1.4 tsi getuned bij JD Engineering

Neptukker

Forumguru
Inmiddels mijn auto ingeruild bij een kilometerstand van ruim 78k.
Al met al 70k foutloze getunede kilometers afgelegd waarbij overall het gemiddelde brandstofverbruik op 1:15 uit kwam. Een zeer nette waarde volgens mij. Geen extra slijtage e.d. waargenomen de gehele periode. De tuning is echt van toegevoegde waarde geweest op het rijplezier en de veiligheid (eenvoudiger inhalen/invoegen). Wij vonden het zeker de investering waard.

Het zou leuk zijn als degene die mijn auto gaat kopen op dit forum opduikt (kenteken 52-JBK-4) en een vervolg aan de ervaringen kan geven. Deze koper doet vast en zeker een goede aankoop want de OII is in die ruim 4 jaar een heerlijke auto gebleken.

Mijn nieuwe 'wheels' gaan zeer waarschijnlijk ook weer bij JD Engineering langs waarbij eerst op de komende forum meeting de DSG bak klaargestoomd wordt voor het extra koppel. Binnenkort dus waarschijnlijk een nieuwe topic.
 

dj.verhulst

Forumguru
heb even gekeken voor O3 modellen maar ik zie verschillende vermogens 95-98 en 102 octaan ,, zou de motor dat zelf doen met de pingel sensoren ? ik tank meestal 98 omdat ie dan mooier loopt en wat zuiniger is
 

Spierings

Forumguru
De ontsteking wordt automatisch terug geregeld als deze pingelen herkend. Dus met slechtere brandstof zal deze de ontsteking iets terug regelen...

Het is aan de tuner hoe deze de ontsteking afregeld, hierbij houden ze vaak rekening met de brandstof welke de klant wilt tanken...
 

oco1979

Forumguru
best 102 tanken en deze daarop laten chippen.

Als je dan minder octaan tankt 98,95 zal de ecu via pingelsensor het vermogen terugschroeven.

Omgekeerd niet,als je deze op 98 laat chippen ga je bij 102 geen betere waarden hebben of het moest zijn dat deze nog wat rek in de map zit en deze iets beter zal afstellen.
Maar zal niet ideaal zijn.
 

Race Eend

Forumguru
Toch moet je wel oppassen als je hem op RON102 laat mappen, als je dan een keer RON95 tankt, dan moeten de pingelsensoren wel heel erg corrigeren (dat kent ook een grens).
Dan heb ik het dus niet over rustig rijden, maar wel als je hem stevig gaat belasten met RON95 in de tank.


Wij maken min of meer 2 configuraties.
1 voor 95/98 en 1 voor 98/102.
Als je een 95/98 configuratie hebt, zal de winst van het tanken van RON102 tov goede RON98 vrij nihil zijn. Echter als je hem langdurig op de autobahn gaat belasten, dan zou ik hem in Duitsland altijd lekker vol gooien met ARAL ultimate 102 brandstof, kost in Duitsland nog geen 1.40 euro en is (net als in Nederland firezone competition 102) super mooie brandstof.
 

oco1979

Forumguru
Dank u "race eend" voor de extra info.

Als je weet dat deze op 98/102 gechipt is,moet je er geen 95 indraaien,anders had je 95/98 moeten kiezen.

Ofwel rustig rijden met 95 op dat moment,voor de zekerheid :D

Als je bijna nooit 102 ga tanken,beter de 95/98 nemen dan.

Denk dat in belgie je geen 102 kan tanken ? :pieker:

Hoogste is 98 bij mij weten of ben ik mis ?
 

Kurtje

Forumguru
Tank ook altijd 98 in België bij zowel Total, Shell als Q8...
Is er ook verschil tussen de 98 versie's? bvb minder goede ?
 

oco1979

Forumguru
Tank ook altijd 98 in België bij zowel Total, Shell als Q8...
Is er ook verschil tussen de 98 versie's? bvb minder goede ?

vermoed dat deze klein is,doen ze bij de meeste 98 wel wat extra toevoegingen bij,zoals bij shell,total.
Q8 vermoed ook,maar niet zeker.
 

FNaRK

Actief lid
Dat is juist van der velden levert ook tuning van JDEngineering.

Ze lezen de originele software uit, uit het regelapparaat, mailen dat naar Jeroen DIk, jeroen past dit aan en stuurt het weer terug.
Vervolgens kan in zoetermeer de tuning weer getest worden door bv Koen van van der velden.
@Race Eend
Hele oude post ... 2010
maar doen zij dat nog steeds ?
 
Poeh, na iets meer dan 6 jaar duikt dit topic weer op nadat ik het heb doorgelezen om meer info te krijgen over tuning van de 1.4 CAXA-motor met 122pk die ik in mijn Golf 6 heb liggen. Leuk topic met veel info. Is de auto uiteindelijk nog hier op het forum terechtgekomen? Ik rij overigens met de mijne 1:16 gemiddeld, bij veel autosnelweg (met vakantiebelading) 1:18/19.
 
Toch nog een vraagje: Als je zo'n CAXA hebt laten chippen, merk je dat dan ook onderin of alleen als je hem doorjankt? Ik rij voornamelijk lage toeren (max 4000rpm), heeft het dan eigenlijk wel zin? Ik wil de auto een jaartje of 5-6 blijven rijden en dan iets met (veel) meer power gaan aanschaffen (bij voorkeur een Octavia RS hatchback 5E.
 
Bovenaan Onderaan