Kinderziektes Octavia III?

octaafje IV

Actief lid
zoals R2R zegt. als ik de voorramen open zet, doe ik de achterramen ook een stukje. scheelt een hoop.

Ik heb de beste ervaringen met het diagonaal openen van de ramen, dus b.v. links voor open, dan rechts achter ook open. Dit werd bevestigd door mijn vorige (3e) Octavia, die alleen voorin was voorzien van el. raamopeners.
Het geklapper dat sommigen horen is gewoon het afdekzeil van de bagageruimte (in de Combi) wat bij hogere snelheid heftig in beweging komt. Bij zomerse temperaturen rijd ik binnen de bebouwde kom lekker met de ramen open en op de snelweg met dichte ramen + airco.
 

dirkkroneman

Forumguru
Het geklapper komt niet van het afdekzeil hoor ;) Had ik in m'n Golf 4 ook en nu ook. Allebei geen afdekzeil, maar een hoedenplank. En die klappert niet zo, dat is gewoon de wind die klappert.
 

Hans_RS

Forumguru
nu we over het afdekzeil hebben. dat schiet soms tijdens de rit open bij mij. Maar dat kan aan mezelf liggen dat ik het niet goed naar boven heb geklikt...
 

octaafje IV

Actief lid
nu we over het afdekzeil hebben. dat schiet soms tijdens de rit open bij mij. Maar dat kan aan mezelf liggen dat ik het niet goed naar boven heb geklikt...

Dit euvel ken ik: vorig jaar liet het afdekzeil zich aan de rechterzijde niet goed vast zetten. Kennelijk een bekend probleem want mijn dealer ging direct over tot complete vervanging en daarna geen last meer van gehad.
Dacht in het begin ook dat het aan mij lag.....
 
Met de Sonniboys kunnen de achterramen volledig open op snelweg snelheid zonder last te hebben van druk op de oren, vervelend geklapper of tocht in je nek, terwijl je toch van frisse lucht kunt genieten! Natuurlijk is de luchtinstroom minder dan zonder deze zonneschermen, maar ik ervaar dit als zeer prettig. Aangezien een groot aantal forumleden ook deze schermen gebruiken, zouden zij dit wellicht kunnen beamen (?).
 

micky

Forumguru
Mijn auto's hebben daar ook last van (gehad), maar idd als je een voorraam ook op een kier zet, dan is het weg, het komt gewoon omdat er lucht de auto inwil die niet meer weg kan.
 

AdB

Senior Member
Klopt inderdaad dat het geklapper minder wordt als je een ander raampje opendoet. Ik snap alleen niet dat dit verschijnsel zich vooral voordoet bij het openen van één van de achterramen en in veel mindere mate bij de voorportierramen. Heeft iemand daar een verklaring voor?
 
Laatst bewerkt:

Forrest

Actief lid
Super topic dit maar door de vele reacties is het onoverzichtelijk geworden wat de kinderziektes zijn.

Is er ook een lijst beschikbaar?
 

Forrest

Actief lid
Terugroepacties:

70E9

Verwijderen van een stuk isolatie onder de voorruit. Deze kan blijkbaar verzadigd worden door water waardoor in de voeteruimte van de bijrijder vocht ontstaat.
Stuurhuis
Terugroepactie voor een aantal O3's, waarbij de cruisecontrolhendel vervangen moet worden

Herstelpunten
  • Chroomlijst van de achterdeuren onderste gedeelte sluit niet goed aan op de C stijl. Wordt achteraf gecorrigeerd.
  • Boven de 125 km een trillend geluid vanaf de bijrijderskant, kapjes voorzien van plaktape en probleem opgelost

Punten om op te letten
  • Scheef gemonteerd dashboardkastje
  • Radio Bolero, Flac bestanden worden niet weergegeven
  • Radio Bolero, album foto's die in de MP3 tag zitten worden niet altijd weergegeven
  • Radio Amundsen, bron niet altijd beschikbaar bij USB, kiest zelf soms bron
  • Radio Amundsen, streaming werkt niet altijd naar behoren
  • Water afstromend van de dorpel, te goede rubbers
  • Rammel in rechter portier
  • Beslaan voorruit
  • FA werkt niet geheel vlekkeloos
  • Dimlicht meldingen xenon, opgelost vanaf 02-2014, daarvoor moeten units vervangen worden
  • Koplamp sproeiers gaan niet terug naar binnen, sporadisch probleem, mechaniek moet worden vervangen
  • Problemen met bandenspanningssysteem, melding banden leeg
  • Verbreken bluetooth verbinding, of bij tot stand maken van oproep de oproep niet horen (geen geluid)
  • Moeilijke werkende deurklink aan de passagierskant
  • Jankende aircopomp
  • Lekkende of slecht werkende ruitensproeier achterzijde
  • Vastlopende Columbus
  • Met gesloten achterklep kan het voorkomen dat op het dashboard een plaatje blijft staan van een geopende achterklep
  • Soms doen PDC sensoren het niet (voor/achter). Oplossing auto uit, ff op slot. Zou moeten oplossen
  • Vertraging op automatisch inschakelen buitenverlichting. Schijnt normaal te zijn
  • Resoneren van de binnenbekleding in de kofferbak bij de CANTON, het gedeelte waar de 12v aansluiting zit resoneert mee met de bas van de muziek
  • Bonkende achteras, hatchback tot MY2015

Tips
  • Bij vorst spiegels niet inklappen. Kunnen vast vriezen.
  • Wateroverlast op raam portier bestuurderskant tot productie week 45 2013, oplossing
  • Water uit de deur bij openen, schijnt normaal te zijn, heel topic
  • Inleren comfortstand ramen, contact op (geen draaiende motor), betreffende raam sluiten mbhv knopje en gedurende 3seconden knopje ingedrukt (omhoog in dit geval..) houden. Op deze manier "weet" het raam terug zijn eindpunt
  • CC schakelt niet uit bij intrappen koppeling, hoort zo, of het normaal is...
  • Let bij aflevering op vloeistofniveau's, af fabriek zijn de vloeistoffen minimaal gevuld
  • Klotsen van de diesel
  • Hoge olietemperaturen bij bepaalde modellen onder bepaalde omstandigheden, schijnt normaal te zijn
  • Regensensor niet op automatisch laten tijdens de winter. Kan wel eens het einde van je ruitenwissers betekenen bij vorst.
 
Laatst bewerkt:

Forrest

Actief lid
Zo "even" een lijst gefabriceerd van de kinderziekten van de Octavia III. Ik heb deze ook hier geplaatst met het verzoek niet op dat topic te reageren om de lijst overzichtelijk te houden.

De lijst is gedestilleerd uit ondertussen 57 pagina's tekst. Het geeft niet mijn ervaringen maar de ervaringen van Octavia III eigenaren.
 

lugolux78

Forumguru
Hahah.
Je was me voor @Forrest.
Wilde het morgen even op een rijtje zetten...

Zou deze super lijst wellicht in kennisbank moeten? @Hetzer?

Nog een aantal voorkomende punten:

* Soms doen PDC sensoren het niet (voor/achter). Oplossing auto uit, ff op slot. Zou moeten oplossen.

* Vertraging op automatisch inschakelen buitenverlichting. Schijnt normaal te zijn.

Tip:
* Regensensor niet op automatisch laten tijdens de winter. Kan wel eens het einde van je ruitenwissers betekenen bij vorst.

Thx nogmaals. Super gedaan!
 

Forrest

Actief lid
Inmiddels aan de lijst toegevoegd. Bedankt voor de aanvulling. Ik had wel wat gezien van de PDC maar 1 of 2 keer in de 57 pagina's
 
Bovenaan Onderaan