Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

DannyG

Forumguru
De ganse discussie zomer-winterbanden heb ik sinds jaren niet echt begrepen. De gemiddelde winters in België (misschien in Nederland iets anders), zijn niet streng genoeg om voor mij persoonlijk de extra kost of last van het wisselen te verantwoorden. Het is wel eens regelmatig kouder dan 7°C maar met normaal rijgedrag heb ik nooit problemen ondervonden. Ik heb wel gezocht naar een zomerband die wel goed scoort voor grip op nat wegdek én een relatief gunstige verbruiksindex heeft.

Sinds dat 2003 hebben op een A6 1.9TDI UNIROYAL R540 Rainsport 3 (205 breed) gelegen. Ook vandaag liggen ze weer onder onze OIII, zij het de UR Rainsport 3 225 breed. Mijn ervaring heeft me geleerd dat door samenstelling van het rubber icm de profieltekening de band héél goede grip geeft bij regenweer, ook wanneer het kouder is dan 7°C.

Misschien een tip ter overweging voor zij die niet echt overtuigd zijn van vier seizoensbanden en ook niet voor de wissel met winterbanden willen kiezen.

Dit voor mijn 2 cts :).
 

0ri0n88

Forumguru
Het is september, 30 graden, lokale hittegolf mogelijk... en jullie zitten hier te OH'en over winterbanden :fool::tegek:
Over een paar jaar is die hype voorbij, dan rijden we zomerbanden in de winter, en tropenbanden in de zomer...Moeten we wel flink blijven doorrijden, anders verandert het klimaat niet snel genoeg :D
:maakmegek: sta al vanaf 06:00 op 18 graden of minder. Heb geen idee hoe het buiten is maar zal het zo gaan ervaren :sterretjes:
 

B.Stuurder

Forumguru
Daarnaast als ik in stromende regen rij zie ik echt wel het verschil wie er een winterband of zomerband op heeft. Die winterband gooit echt vele male meer water omhoog als een zomerband wat dus resulteert dat als het aquaplaneert deze gewoonweg teveel water wil gaan afvoeren en je gaat glijden.

Dit klinkt op zijn minst paradoxaal, als een winterband meer water opgooit, dan zal er minder onder de rijvlakken blijven, waardoor het contact met de weg beter is. Het hele principe van aquaplaning is volgens mij een laagje water die het contact met de weg verstoort en daardoor jou de controle laat verliezen over de richting waarin je auto gaat.

Ik kan me wel voorstellen dat doordat het profiel op een winterband fijner is en bij een zomerband meestal vrij open, dat het water moeilijker wordt afgevoerd door een winterband en dat er dan aquaplaning ontstaat.

Of zie ik het verkeerd?
 

Jewepe

Forumguru
Ik kijk er wat anders tegenaan. Ook al hebben we zachte winters (in Nederland en België), dan nog kies ik voor winterbanden. Ik wil nog wel eens naar Duitsland gaan of op wintersport (niet ieder jaar overigens) en dan is een setje winterbanden toch verrekte makkelijk (ja, ja, ik weet je kan ze ook huren, maar dat kost ook geld). Hiernaast hebben goede winterbanden (ik heb een setje Continental's voor mijn Superb) ook uitstekende nat weer eigenschappen. Dus met onze "prut-winters", met temperaturen die over het algemeen de 7 graden niet overschrijden, is het niet verkeerd (let op: "niet verkeerd" maar zeker niet "optimaal") om met winterbanden te rijden. Bijkomend voordeel: de zomerbanden slijten niet. En dat zijn bij mij de (veel) duurdere 17" serie 45 banden. Ergo, het mes snijdt aan twee kanten :D
 

0ri0n88

Forumguru
Of zie ik het verkeerd?
Geen idee eigenlijk:pieker: ik weet uit eigen ervaring als ik op bijv de a15 (geen zoab deel) reed met winterbandjes (hankook winter icept) ik toch heel wat duidelijker een spoor achter me zag en veel meer water omhoog gooide itt mijn zomerbandjes (conti eco contact :banghead:rampenband overigens) dus het is eigen ervaring ;) en heb er nooit problemen ermee ervaren. Reed toen gewoon continu op die winterbanden en heb er 44k mee gereden en met genoeg profiel ingeruild. De band zelf neigde alleen met dit soort tropische dagen een beetje te glijden maar niks onoverkomelijks.
 
Laatst bewerkt:

family man

Senior Member
Cross climat is natuurlijk een uiterst hippe naam voor de oude 4seizoenenband..
een band is altijd een compromis, grip, slijtage, verbruik, waterafvoer, etc. en dan ook nog eens compromis moeten maken
om in alle seizoenen redelijk te presteren... redelijk, want het kan gewoon niet anders!
Daarom kies ik toch voor een sportievere (zomer)band, want grip vind ik wel fijn, wellicht iets minder levensduur echter lease.. voor de winter..winterbanden dus.. en altijd met velgrandbescherming!
Na een paar jaar gewerkt te hebben in de bandelarij (sales) voor een franse bandenfabrikant en na heel wat trainingen en cursussen door en !ben ik er wel enig sinds in thuis! overigens, ondanks liefde voor het merk kijk ik altijd naar de beste band (zomer en winter) die op dit moment verkrijgbaar zijn.. gelukkig zat de zomer er al onder (niet verwacht, dacht ecocontact5, maar werd sportcontact5), als het aan mij/en in overleg met LM zal het voor de winter de 850/860 serie worden van conti..

besparen door allseasons?? is naar mijn mening niet van toepassing, koop winter en zomerset=200%, je doet er ook 200% mee dus net zo duur als 2 sets allseasons..
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
besparen door allseasons
Natuurlijk niet op de banden zelf.
Maar mijn besparing ziti in het wegvallen van het gedoe met wisselen. Al merk ik het nauwelijks in mijn portemonnee omdat ik het mestal zelf deed - dan nog is het voor mij een besparing in tijd en inspanning.
 
tja.. besparing in tijd... ikzelf reken mij geen uurloon en het wisselen doe ik in 30-40 minuten.. en dan daarna die van mn vader ook nog..
 

leon-cupra

Forumguru
besparen door allseasons?? is naar mijn mening niet van toepassing, koop winter en zomerset=200%, je doet er ook 200% mee dus net zo duur als 2 sets allseasons..
Je bent anderzijds altijd wel steeds voorbereid op het seizoen: Een dag regen, ze presteren, een dag sneeuw, ze presteren, een nacht gevroren, ze presteren, een dag zon, ze presteren, .... uiteraard wel altijd net iets minder dan een zomer of winterband, maar vind het verschil minimaal (zeker als het al geen wagen is met een hoog vermogen).
 

Canon-Eye

Forumguru
Tijd voldoende als je met pensioen bent
Dáár kom je t.z.t. nog wel achter... :jaja:

Als je, zoals ik, in een kleine dorpsgemeenschap woont (<400 zielen) dan krijg je het vanzelf steeds drukker, voor zover je dat toelaat hatuurlijk. Omdat ik na mijn pensionering zelden meer een colbertje met binnenzakken aanhad, kon ik mijn papieren agenda nergens meer kwijt. Uitsluitend om die reden heb ik mijn telefoon moeten vervangen door een smartphone met agenda erin, want "dat noteer ik straks thuis wel" bleek niet te werken...

Kortom, ik kan mijn tijd stukken beter besteden dan aan mijn auto te morrelen, los van het feit dat ik daar ook weinig zin meer in heb. Beetje netjes houden, bandenspanning en vloeistoffen op peil houden - dat is het wel. De rest is voor vakmensen.
 

0ri0n88

Forumguru
Je bent anderzijds altijd wel steeds voorbereid op het seizoen: Een dag regen, ze presteren, een dag sneeuw, ze presteren, een nacht gevroren, ze presteren, een dag zon, ze presteren, .... uiteraard wel altijd net iets minder dan een zomer of winterband, maar vind het verschil minimaal (zeker als het al geen wagen is met een hoog vermogen).
Exact ook mijn uitgangspunt en niets is zo veranderlijk als het weer en zeker in NL. Check deze week maar :pardon:.
 
Laatst bewerkt:
E

Ex-lid 2926

Nog even iets over kosten en moeite. Dat zijn ook zaken die voor iedereen verschillend zijn. In mijn geval sla ik de niet gebruikte wielen op zolder op. En die is in mijn woning slechts bereikbaar via een vlisotrapje. Een redelijke krachttoer om eerst 4 wielen van de zolder te halen en na het wisselen de andere wielen weer op te bergen. Daar wil ik dus vanaf.
En dan die kosten. Het klopt dat de ene set niet slijt als de andere set gemonteerd is. Maar in mijn geval zou ik voor aanvang van het winterseizoen 4 nieuwe winterbanden moeten aanschaffen, in januari volgt dan nog de 200.000 km beurt + APK en na de winter 4 nieuwe zomerbanden. Dat wordt mij financieel veel te gek.
Dus maak ik nu de keuze voor 4 seizoenen banden.
 

geerrre

Forumguru
Ik rij nu momenteel al op winterbanden Michelin Alpin5 rond. Wagen werd vorige week afgeleverd op winterbanden. Ze grippen goed! :maakmegek:
Geen zin om ze nu nog te switchen voor 1,5 maand...

Winterbanden zijn misschien niet echt nodig, maar altijd beter dan zomerbanden in de winter!
En je spaart de zomerbanden dus...
 

geerrre

Forumguru
Goed grippen was maar om te lachen, ik rij rustig met de Fabia want die is nieuw.

Normaal gezien rij ik ook pas vanaf midden november op winterbanden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan