Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Stuurder

Forumguru
Dat denk ik ook niet en als het toch geregeld is en je rijdt wsl veel km's zou ik lekker wisselen. Ik als particulier met te weinig km ben prima uit met de 4 seasons van tegenwoordig.
nou, zo'n 25 k per jaar.... maar al ligt er 5 meter sneeuw, ik kan niet thuisblijven onder alle omstandigheden....
 
valt me op dat er zoveel zijn met 4 seizoen banden. Ben doorgaans gewend dat de meeste roepen dat dat niks is ;)

Nu rijd ik zelf heel weinig kms. Ga op de snorbrommer naar het werk (7km) en vrouwlief gaat met de trein naar amsterdam. Dus wij maken alleen prive ritten a 8000km per jaar ofzo. Max 10.000 maar dat halen we nog niet eens. Dan zou je kunnen zeggen van dat je voor die weinige kms júist die 4 seizoenen zou moeten nemen. Misschien is dat ook wel zo. Maar toch prefereer ik gewone zomerbanden en winterbanden. Ze presteren gewoon net ff beter dan een allround band. Ookal is dat misschien alleen maar in bepaalde situaties. Uiteraard is het duurder, vooral door de extra set wielen, maar daar staat tegenover dat de banden langer mee gaan.. wat er niet onder zit kan immers ook niet slijten ;)

Wisselen doe ik zelf dus daar heb ik geen kosten aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wisselen doe ik zelf dus daar heb ik geen kosten aan.
Ik heb de eerste jaren na mijn pensionering voor de toen aangeschafte privé-auto (én de nog enige tijd aangehouden 2e auto) dezelfde redenering gevolgd, inclusief het zelf wisselen (beide auto's). De Twingo is inmiddels weg nu mijn vrouw ook niet meer werkt, dat scheelde al de helft van het werk. We rijden nog zo rond de 25k km per jaar en inmiddels was ik het wisselen toch ook wel zat, dus eind november vorig jaar overgestapt op de CrossClimates. We zien wel hoe lang ze meegaan; voorlopig ben ik er heel tevreden mee.
De voorbanden staan op 2,7 bar, achter tegen de 3,0 (rond of een haartje boven de aanbevolen spanning voor volle belasting). "Harde banden lopen lichter" stond er zo'n 60 jaar geleden al op een Simson-poster aan de muur bij onze fietsenmaker...
 

0ri0n88

Forumguru
wat er niet onder zit kan immers ook niet slijten ;)
Mee eens! Maar worden wel ouder en gezien je huidig vrij weinig km maakt zie ik daar dus het nut niet van in.
Veronderstel beide sets gaan 40 a 50 k mee. Hoe lang doe je dan met dezelfde banden in jaren? Mijns insziens te lang en dus moet je ook nog is je bandjes eerder vervangen. Met de kilometrage die jij maakt is zo een goede 4season gewoon praktischer ik zeg niet dat het beter is ;)
 
Mee eens! Maar worden wel ouder en gezien je huidig vrij weinig km maakt zie ik daar dus het nut niet van in.
Veronderstel beide sets gaan 40 a 50 k mee. Hoe lang doe je dan met dezelfde banden in jaren? Mijns insziens te lang en dus moet je ook nog is je bandjes eerder vervangen. Met de kilometrage die jij maakt is zo een goede 4season gewoon praktischer ik zeg niet dat het beter is ;)

Banden gaan doorgaans een jaar of 5 mee. En vanaf dat moment worden ze wat stugger. Bij de seat had ik ook winterbanden; daar deed ik dezelfde kilometers mee (alsmede met de aygo daarvoor overigens) en gemiddeld ging er per jaar 1mm aan profiel af.. Gezien winterbanden doorgaans geleverd worden met 10mm en onder 4 amper wat doen kan ik er wel mee toe; daarbij zou ik op MP zetten zodra ik richting de 5mm ga.. en ik zorg altijd voor vers rubber; DOT code niet ouder dan een paar maanden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Wanneer het rubber niet blootgesteld wordt aan UV en temperaturen anders dan ambient, dan gaat het lang mee hoor.
 

duopenotti

Senior Member
Ik heb die vierseizoenbandentest van de Autoweek ook gelezen (zie bijlage) en wat mij opvalt is dat met name de goed scorende banden duidelijk slechtere eigenschappen op nat wegdek hebben t.ov. een zomerband. Deze banden neigen dan ook meer naar een winterband. Aangezien de meeste winters in Nederland het vaker nat is dan dat er sneeuw ligt ben je dus de meeste tijd slechter met deze bandenkeuze af. De banden die beter scoren op nat wegdek scoren weer minder in de sneeuw. Tja waarvoor ga je dan.
 

Bijlagen

  • 20160913_095114_resized.jpg
    20160913_095114_resized.jpg
    674,8 KB · Weergaven: 21

0ri0n88

Forumguru
Nat maar in de test spreken ze van aquaplanning en niet van een gewoon buitje. Bij aquaplanning moet je met iedere band heel goed uitkijken is mij altijd geleerd.
Ieder moet lekker kiezen wat die wil, het echte ei van columbus is er niet of je moet rupsbanden nemen :D
 

Neptukker

Forumguru
Volgens mij is de afweging m.b.t. winterbanden ook afhankelijk van de duur van eigendom van de auto. Wij weten dat we normaal gesproken meerdere jaren met onze auto doen. Zodoende is het niet zonde om een extra set banden met velgen aan te schaffen en die te wisselen. Qua extra kosten valt het daarmee ook te overzien omdat de banden per set langer meegaan dan bij het bezit van één set banden. (en ik wissel zelf)
Ben je (vanuit historie) een 'autoflipperaar' dan is de investering in winterbanden al gauw zonde want bij een volgende auto kun je vaak de banden velgencombinatie niet meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Was idd bij de seat ook zo; bandmaat ging niet passen onder de O3..

Daarbij vond ik het geen mooie wielen voor onder die rooie bak. Ben erg blij met mn zwarte erebus set :)

En van de winter daar dus TS860's onder.. ben al aan het shoppen.. probeer rond de 500 uit te komen.. heb nu een offerte van 580 liggen..
 

Canon-Eye

Forumguru
wat mij opvalt is dat met name de goed scorende banden duidelijk slechtere eigenschappen op nat wegdek hebben t.o.v. een zomerband
Ik weet niet hoe ze die banden getest hebben, maar wat ik uit eigen ervaring intussen wel weet is dat juist in bovengemiddeld zware buien de CrossClimates het heel goed doen. Met de kanttekening dat ik natuurlijk tijdens zo'n zware bui niet met 130 blijf doorrossen - ik laat 'm heus wel even zakken tot 90-100-110 of zo. Maar dit dan vooral op basis van gezond verstand, om onder het bijbehorende slechtere zicht geen al te groot snelheidsverschil met andere weggebruikers te hebben - en zeker niet omdat ik in de besturing iets van onzekerheid ervaar.

Overigens heb ik bij mijn lokale bandenbedrijf voor het setje CrCl's incl. montage etc. precies €400 afgerekend, wel met achterlating van de afkomende zomerbanden waar nog ca. 4 en 5 mm profiel op zat (daar kon hij dan wel weer eens iemand mee door de apk helpen). Da's wat toch anders dan €600...
 

duopenotti

Senior Member
@Canon-Eye
Het is een vrij uitgebreide test waarin per onderdeel cijfermatig wordt aangegeven hoe de banden zich tot elkaar verhouden en daar komt toch duidelijk naar voren dat hoe meer een band naar een zgn. winterband neigt hoe slechter de natte wegdek eigenschappen. En andersom. In de test is ook een zomer- en winterband als referentie meegenomen en dan zie je ook dat de winterband het slechtst van alle banden scoort op een nat wegdek en de zomerband het best.
Sorry maar jouw ervaring gebaseerd op 1 band t.ov. een dergelijke test kan ik dan ook niet helemaal serieus nemen.

@0ri0n88 zo test je nu eenmaal de kwaliteit van een band op nat wegdek. Zoeken naar de grenzen opdat je de kwaliteit van de band op een nat wegdek kunt waarderen t.o.v de andere banden.
 

vleier

Forumguru
@Canon-Eye en @duopenotti
Auto rijden blijft altijd nog een gevoelsmatig iets. Voor alle onderdelen geld dat iedereen toch een anders merk of soort prefereert (banden merken zelf zweer ik bij michelin of pirelli). Als iemand een goed gevoel heeft met zijn rijstijl bij de ene type band dan is dat toch goed. Iedereen rijd anders (zelf ben ik een stevige rijder en ik zoek ook daarbij de juiste banden). Als iemand met een bepaalde band een goede ervaring heeft maar een slechte met een band die op nummer 1 staat in de kwaliteits lijsten dan zal die toch voor zijn eigen banden gaan.
Of heb ik dat nu fout
 

0ri0n88

Forumguru
@Canon-Eye
Het is een vrij uitgebreide test waarin per onderdeel cijfermatig wordt aangegeven hoe de banden zich tot elkaar verhouden en daar komt toch duidelijk naar voren dat hoe meer een band naar een zgn. winterband neigt hoe slechter de natte wegdek eigenschappen. En andersom. In de test is ook een zomer- en winterband als referentie meegenomen en dan zie je ook dat de winterband het slechtst van alle banden scoort op een nat wegdek en de zomerband het best.
Sorry maar jouw ervaring gebaseerd op 1 band t.ov. een dergelijke test kan ik dan ook niet helemaal serieus nemen.

@0ri0n88 zo test je nu eenmaal de kwaliteit van een band op nat wegdek. Zoeken naar de grenzen opdat je de kwaliteit van de band op een nat wegdek kunt waarderen t.o.v de andere banden.
Dat kan wel wezen maar ik zie in de staat die je erbij zet alleen maar 4 seasons. Die scoren nog steeds heel redelijk op nat wegdek. Dat is nl ook de eigenschap van zo een band: op alle fronten redelijk scoren.
Daarnaast als ik in stromende regen rij zie ik echt wel het verschil wie er een winterband of zomerband op heeft. Die winterband gooit echt vele male meer water omhoog als een zomerband wat dus resulteert dat als het aquaplaneert deze gewoonweg teveel water wil gaan afvoeren en je gaat glijden.
Hoe dan ook elke band heeft ze voors en tegens.
Ik kies ervoor om altijd een redelijk stukje rubber tot mijn beschikking te hebben en die "minpuntjes" op de koop toe te nemen.
 
Ik las ergens in de ANWB comments dat ze hem (de crossclimate) deze wintertest mee zouden laten lopen. En die test zou moeten plaatsvinden in September. Dus ben benieuwd of dat deze maand komt idd...
 

duopenotti

Senior Member
@Canon-Eye Dat is ook prima. Dat hij minder scoort in de regen dan in de sneeuw is dan ook de onvermijdelijke compromis die voor elke band geldt.
@0ri0n88 Dat klopt ik heb alleen de eindconclusie laten zien. In alle individuele testen op de verschillende disciplines wordt een zomer- en winterband meegenomen. Lees daarvoor de hele test.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan