Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees33

Forumguru
Ergens in je manual ( RTFM ) staat één blz met wat gegevens over de te gebruiken banden en velgen met sneeuwketting.
Dus zoek dat ff op en je weet wie de waarheid spreekt, er van uitgaande dat de fabrikant gelijk heeft in dezen...
Daar had ik idd gekeken en daar staat dat de 6,5 J niet geschikt is voor sneeuwkettingen, maar als de dealer dan zegt dat het wel kan wat moet je dan......Kans is overigens niet zo groot dat die kettingen erop moeten. Ga nu al 15 jaar zo'n drie keer per jaar skiën en heb ze pas twee keer erop moeten leggen.
 

Limburger

Nieuw lid
Hallo

Zojuis voor het eerst winterbanden onder de Fabia gelegd.
185/60/R15 84 T

Weet iemand hoeceel bar daarin moet? Of is dat toch hetzelfde als in de zomerbanden wat in de auto staat?

Zelfde vraag ook voor de Citigo met 175/65/R14 62T

Dank uit Limburg voor jullie advies!
 

Captain Hook

Forumguru
@Limburger : al in je instructieboekje gekeken? Of aan de binnenzijde tankdeksel?
:lezen:
In het instructieboekje van mijn Skoda (zowel de papieren als elektronische versie) staat:
De bandenspanningswaarden voor zomerbanden staan aan de binnenzijde van de
tankdopklep  bladzijde 181, afb. 143. De bandenspanningswaarden voor winterbanden
zijn 20 kPa (0,2 bar) hoger dan die voor de zomerbanden  bladzijde 185.


Andersom @EdK !
0,2 bar hoger dan 'normaal'. Is op zich ook logisch; bij een iets hogere bandenspanning, is het contactvlak tussen band en ondergrond wat kleiner, ergo de druk/oppervlakte neemt toe! En dat wil je juist.
Dikke brede, platte sloffen hebben minder grip op losse ondergrond (sneeuw, modder, etc.) dan dunne smalle banden met voldoende 'grijp'profiel.

https://www.conti.nl/nieuws/bandenspanning-winterbanden/#.WiPUY2ZvTLU
https://www.tirendo.nl/bandenspanning-winterbanden
https://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/banden/bandenspanning/
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
oké tis nog vroeg voor de zondag, als je ze twee tiende al hebt laten leeglopen dan nu vier tiende weer oppompen aub.....


foutje van mij....:pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
@Limburger ik snap wel dat je als kersverse ontdekker van dit forum niet metéén alles wat er al is kunt overzien en dat je dan in je enthousiasme metéén een vraag stelt...
Maar nu je er toch bent, neem dan even de tijd om eens door de diverse subforumlijsten heen te bladeren. Dan krijg je een indruk van wat er al is en hoe een en ander is ingericht.

En dan zul je ook het Meet en greet topic ontdekken - dé plek om jezelf even kort voor te stellen. Wordt hier gewaardeerd en is bovendien een voorwaarde om een bericht te kunnen plaatsen in het Aankoop- of Verkooptopic, mocht je daar ooit behoefte aan hebben.
Inmiddels alvast welkom!
 

Horkje

Forumguru
Voor mijn Superb van november 2017 zoek ik 19” winterbanden 235/40. Ik weet het, niet de meest handige afmetingen voor een winterband maar dit is wat het is.

Verbruik en geluid maken me niet veel uit. Veiligheid (grip bij regen/gladheid) vind ik belangrijk. In de winter rij ik trouwens alleen in ons kikkerlandje.

Hebben jullie ervaring met onderstaande banden? Zowel positief als negatief.

Michelin Alpin A4 (E/C/B)
Continental Wintercontact 850 (C/C/B)
Pirelli Winter Sotozero (E/C/B)
Nokian WR A4 (C/B/B)
Vredenstein Wintrac Xtreme S (E/C/B)
Toyo Snowprox S954 (E/B/B)

Bedankt voor de, hopelijk, overweldigende stroom, aan reacties!
 

eriktv

Forumguru
Met de eerste twee prima ervaringen, in alle opzichten. Bedoel je trouwens niet de T860? Dat is toch de nieuwste?
 

deusjevo

Forumguru
Hebben jullie ervaring met onderstaande banden? Zowel positief als negatief.

Michelin Alpin A4 (E/C/B) ++
Continental Wintercontact 850 (C/C/B) ++
Pirelli Winter Sotozero (E/C/B) geen ervaring
Nokian WR A4 (C/B/B) geen ervaring
Vredenstein Wintrac Xtreme S (E/C/B) +
Toyo Snowprox S954 (E/B/B) geen ervaring

Heb er maar even + of ++ indien “tevreden” of “heel tevreden” achter gezet.

Geen ervaring met 19” maar alleen 17” en 18” banden
 
Voor mijn Superb van november 2017 zoek ik 19” winterbanden 235/40. Ik weet het, niet de meest handige afmetingen voor een winterband maar dit is wat het is.

Verbruik en geluid maken me niet veel uit. Veiligheid (grip bij regen/gladheid) vind ik belangrijk. In de winter rij ik trouwens alleen in ons kikkerlandje.

Hebben jullie ervaring met onderstaande banden? Zowel positief als negatief.

Michelin Alpin A4 (E/C/B)
Continental Wintercontact 850 (C/C/B)
Pirelli Winter Sotozero (E/C/B)
Nokian WR A4 (C/B/B)
Vredenstein Wintrac Xtreme S (E/C/B)
Toyo Snowprox S954 (E/B/B)

Bedankt voor de, hopelijk, overweldigende stroom, aan reacties!
Hier een lijstje met keuzes;
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-...=x&Transport=P&sort_by=tests&Ang_pro_Seite=10

continental is overigens de 850P en niet de reguliere 850.
Dit jaar won de TS860. Die is er (nog) niet in deze maat.
Jaar daarvoor won de TS850. Daarvoor de TS830. Daarvoor de TS810. Daarvoor de..... etc

Maw; conti was telkes de testwinnaar. Kan er een jaartje naast zitten; maar iig altijd in de top 3.
 

andrehj

Forumguru
Voor mijn Superb van november 2017 zoek ik 19” winterbanden 235/40. In de winter rij ik trouwens alleen in ons kikkerlandje.
Dan zou ik in de een goede all-season band kopen, en geen winterbanden. In NL ligt zelden sneeuw, en wordt het zelden erg koud. Dan ben je in de winter met een all-season band beter af, want die doet vooral op droog wegdek veel beter.
Voor de zomer kun je dan nog overwegen of je op de all-seasons doorrijdt, of wisselt naar echte zomerbanden.
Ik weet alleen niet of er in jouw exotische maat goede all-seasonbanden beschikbaar zijn.
 

Horkje

Forumguru
@andrehj heb daar ook al aan zitten denken maar inderdaad zeer weinig keuze in 235/40/19

Ga daar toch nog wat dieper induiken want met de Nederlandse winters inderdaad geen gek idee.

@iedereen-verder en de rest

Zijn er nog Nokian en Toyo gebruikers?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Heeft Hankook niks? Wordt vaak op SUV's geleverd (en dus grotere bandenmaten).

Rijd nu 2 weekjes op de Goodyear Ultragrip 8, en bevallen me tot dusver prima.

Even kijken hoe ze het komend weekend (en maandag; sneeuw?) houden. Gene eerdere ervaringen met Goodyear, daar ik een Continental en Michelin man ben.
 

EdK

Forumguru
Rij met Vredestein Quatrac 5 banden onder de Fab nu een 3 weken en kan niet anders zeggen dat ze stil bennen en heb een goede grip met deze banden.
En zoals @HarrieSkoda zegt nu even weekend en volgend week afwachten met de kans op winterse neerslag.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Toestraks op het hoogtepunt van de sneeuwbui terug naar huis gereden met de Goodyear Ultragrip 8 Performances.
Ook winterbanden hadden in deze weersomstandigheden geen schijn van kans. Ik ben er wel van overtuigd dat het altijd beter is, dan in deze omstandigheden met zomerbanden te rijden.

Remmen ging dan nog wel, maar optrekken was één brok ellende.

Daarna op een vrij terrein nog wat 'remproeven' uitgevoerd in verse sneeuw (dus geen sporen).
Hier werd ik dan wel weer blijer van. Stond op tijd stil en in bochten zijn de banden stabiel.

Net ook nog even snel de winterbanden van de auto van m'n vriendin gemonteerd. Klein formaat Vredestein Snowtrac 3.
Deze banden verbazen me in positieve zin! Ook even wat remproeven uitgevoerd, en autootje staat enorm snel en stabiel stil. Bochten nog niet eens getwijfeld of de auto geschoven heeft, gewoon stabiel!

Die durf ik veilig de weg op te sturen :thumbsup:.
 

abelsj

Forumguru
@andrehj heb daar ook al aan zitten denken maar inderdaad zeer weinig keuze in 235/40/19

Ga daar toch nog wat dieper induiken want met de Nederlandse winters inderdaad geen gek idee.

@iedereen-verder en de rest

Zijn er nog Nokian en Toyo gebruikers?
Ja ik Nokian wr A4 in de maat 225/40r18. In mijn ogen even goede band dan de toppers (Michelin en continental). Toch al het tweede jaar uiterst tevreden over op mijn O3 RS TDI.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan