Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

turboturbo

Forumguru
Dat is in elk geval wel goedkoper @Spinal .
Ben idd beetje bangig dat ik iets mis doe. Misschien onterecht...... Heb wat filmpjes bekeken en ik krijg er heel klein beetje gevoel bij dat het delicate kleine plastic onderdeeltjes zijn met veertjes etc.
 

EdK

Forumguru
Ben idd beetje bangig dat ik iets mis doe. Misschien onterecht......
Dussss....... niet ff doen maar gewoon een hele dag plannen !
En beste nog een doordeweekse dag nemen zodat mocht je nog een onderdeel nodig hebben je op de fiets dit misschien nog ergens kunt ophalen....
Dus bv even van te voren informeren bij een dichtsbijzijnde dealer of hij bepaalde onderdelen op voorraad heeft liggen !!
 

turboturbo

Forumguru
Op de fiets is geen optie Ed, alle dealer adressen zijn op min 25 rijden afstand (per auto).... :geek:
Desalniettemin dank voor de aanmoediging!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

turboturbo

Forumguru
Ik heb destijds (voor de Leon 20VT) een VDO pomp gekocht. Dat is dan alleen de pomp. Je moet de komplete unit uit de tank halen en dan de pomp zelf vervangen. Het is geen rocket sience, alles zit makkelijk gemonteerd. Goed opletten hoe alles zit, zelf maak ik altijd foto's van alles wat ik los haal. Soms lijkt het allemaal heel makkelijk en heb je tijdens het terug zetten een 'hoe zat het ook alweer' momentje. De rest (vlotter, plastic benhuizing etc) hoef je niet te vervangen.
He @Spinal heb jij die 'sok' oftewel de zeef onderaan de brandstofpomp ook mee vervangen?
Ik bedoel zoiets:
New-Motorcycle-Intank-EFI-Fuel-Pump-Strainer-Filter-For-Suzuki-Cagiva.jpg_220x220.jpg

Ik heb een filmpje (link) gevonden met een how-to van hoe iemand zo'n pomp uit elkaar haalt. Je ziet hem een pikzwarte zeef schoon spuiten met carburateur cleaner. Persoonlijk vervang ik zoiets dan liever.

Je ziet het hem rond 5:30 doen:
Schermafbeelding 2017-11-04 om 19.47.58.png
 

EdK

Forumguru
gewoon vervangen zoals je eigenlijk al zelf aangeeft.
Een zeef / filter schoonmaken is eigenlijk alleen maar optisch schoonmaken en niet minder.
De vervuiling zal nooit en te nimmer volledig verwijderd worden.

Dus............. vervangen, minimale kosten op totale bedrag.
 

turboturbo

Forumguru
Nu zie ik alleen niet waar ik dat zeefje/filter kan vinden/bestellen. Ik zie nu ook dat het filmpje uit de vorige post voor een Deawoo Matiz is... (daar had ik even overheen gekeken) :bloos:

Ik zie het zeefje ook niet terug bijv in deze video waarbij zo'n vag brandstofpomp wordt gedemonteerd.... Zit daar dan geen sok of filter in?
Dit filmpje is trouwens super duidelijk en ook de enige die laat zien hoe je zo'n interne pomp vervangt (dus zo'n type thermoskan :) ) Dat geeft me wel vertrouwen dat me dat lukt.
0057-02550-61-0-1.jpg


De rest van de how-to filmpjes is allemaal complete pomp incl. behuizing....

Wat ik niet snap is waarom je dan moeilijk zou doen met de vele zgn. pompen met alleen een 'wartelpot'. Dan mag je dus de bedrading gaan knippen en zelf met een krimptang de electra in een stekkertje steken... (niet de plus en min omdraaien) :nailbiting: Moet je deze handleiding van Bosch maar eens bekijken; dat is toch echt super ingewikkeld :fool:
 

Bijlagen

  • A0986580824.pdf
    893,4 KB · Weergaven: 4

EdK

Forumguru
Laatste filmpje geeft eigenlijk aan wat bosch in zijn handleiding weergeeft.
Waarom de stekkers geknipt moeten worden bij bosch aan hand van filmpje is me een raadsel.
Misschien dat boschpomp een universeel ding is dat je in bepaalde gevallen dus moet aanpassen...?
 

turboturbo

Forumguru
Ik dacht nog misschien kan ik die VDO of Bosch wartelpotten nog wel open wippen en dan de interne pomp overzetten (de makkelijke manier dus)

Maar ik heb toch maar de Pierburg 7.02550.61.0 besteld.... Wordt vervolgd!
 

EdK

Forumguru
(de makkelijke manier dus)
Ja de op het oog makkelijke manier !
Totdat je gaat overzetten en het kunststof aan alle kanten afbreekt.
Want ook dat kunststof verouderd in de loop van de jaren en word er niet beter op.
Dus de aanpak die je nu doet is uiteindelijk niet de slechtste aanpak, maar misschien wel de wat duurdere op dit moment.
 

Antera

Donateur
Ik heb een S3 pomp geplaatst en de aanzuigkant afgedicht omdat een S3 2 tanken heeft :-)

kost wel een aardige duit maar ja je hebt wel meteen een sterkere pomp erin
 

turboturbo

Forumguru
Klopt @Antera , half (zo niet heel?) Seat Leon 1M rijdend internet heeft dat ook gedaan. 4bar pompen zijn daar de shit ivm tuning e.d. Ik zal echter nooit zulke vermogens gaan ontwikkelen dat ik ook zo'n 4bar pomp nodig ben.... Bovendien meen ik ergens gelezen te hebben, dat die pompen ook iets meer geluid maken.

Ja de op het oog makkelijke manier !
Totdat je gaat overzetten en het kunststof aan alle kanten afbreekt.
Want ook dat kunststof verouderd in de loop van de jaren en word er niet beter op.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, Ed, maar ik moet bij deze manier (zie laatste filmpje) juist de plastic behuizing open wippen. En idd bedenk ik me nu dat dat wel eens kapot zou kunnen gaan. Dat ligt toch al z'n twaalf jaar in schrale benzine te drijven.... :bloos:Misschien ook niet voor niets dat iedereen verder adviseert de complete pomp te vervangen.....

Bij autodoc kan je voor een paar euro aanvinken dat je het onderdeel altijd zonder enige opgaaf van reden, gratis retour kan zenden. Mocht het dus niet gaan lukken en knapt de behuizing tijdens demontage, dan bestel ik alsnog een complete opvoerpomp incl behuizing en stuur ik de Pierburg pomp retour...

Maar met een beetje mazzel ben ik nu voor 7 tientjes klaar voor evengoed een A merk.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
vervangen is niet heel moeilijk maar als je de pomp gaat plaatsen zorg voor rvs klemmen voor de slangen en eventuele nieuwe slangen want die zijn eenmalig gebruik namelijk
 

turboturbo

Forumguru
Will do @Cordoba hoewel het filmpje denk ik vrij gedetailleerd is, behalve dan dat tekst/spraak ontbreekt.

@Antera dat heb ik nog nergens gelezen van die slangen. Zal idd rvs slangklemmen halen. En kijken wat voor slangen ik precies nodig heb.
 

Cordoba

Forumguru
slangenklemmen voor 'éénmalig' gebruik heb ik vaker gehoord, slangen volgens mij niet, maar 15 jaar oude slangen vervangen lijkt me geen verkeerde investering.
Overigens is niet alles voor 'éénmalig' gebruik echt voor éénmalig gebruik, een mooi voorbeeld zijn koppelingen voor leidingen met vervormbare koperring als afdichting. Als je die volgens de regels der kunst monteert (en niet onnodig veel kracht gebruikt), kun je dergelijke koppelingen makkelijk 4-5 keer loshalen en weer monteren zonder problemen, als je die dan nog vaker wil hergebruiken moet je vaak iets te veel kracht gebruiken, waardoor het verstandiger is om dan een nieuwe vervormbare koperen afdichtring te pakken.
 

darkprojectx

Forumguru
Misschien wijs om voor je met een sigaret in je mond en met je statische trui aan die benzine pomp uit te gaan bouwen, om eens voor 5 euro een nieuw brandstofpomp relais te plaatsen. Deze willen als ze ouder worden weleens warm worden en contact verliezen. Daarna kun je gewoon weer starten alsof er niets loos is. Klusje van 5 minuten, weer een zekerheid verder.
 

Maggy

Forumguru
Over vdo of pierburg; beide worden gebruikt als oem merk, beide zijn net zo goed (- of slecht-), en beide zijn merken die al tientallen jaren bekend zijn in de automotive. Dan blijft over gevoel; ik zou gaan voor pierburg; die maakten vroeger al goede carburateurs, vdo zat in verlichting en metertjes....(wat niet wil zeggen dat ze geen goede rollenpomp kunnen maken). Gevoelskwestie dus.
 

turboturbo

Forumguru
om eens voor 5 euro een nieuw brandstofpomp relais te plaatsen.
Interessant, nog nooit van gehoord. Weet jij meer over dat relais? Ga ik even uitzoeken (hoe wat waar etc) Verder denk ik dat het sowieso niet zo'n gek idee is de pomp te vervangen. Na zo'n 2 ton en 14 jaar mag die wel een beetje moe zijn....

Voelt idd wel gek om zo open en bloot bij een bak benzine te werken.... Dus idd voorzichtigheid geboden! Maar drijven die 12V aansluitingen ook niet ook gewoon in de tank met de pomp? Ik vind het al zo'n vreemde constructie maar begreep dat de pomp zelfs gekoeld wordt door de benzine zelf....
 

darkprojectx

Forumguru
Was vroeger in het golf 2 tijdperk al een issue. Maar tegenwoordig werkt het nog hetzelfde. Relais zou in je zekeringkast moeten zitten. Vroeger als die rot bij ons was (altijd op zondag uiteraard) dan haalde we het relais eruit en pakte we een kabeltje met 2 kabelschoentjes en een schakelaar en maakte we een manual relais :)

Je benzine pomp kan wel langer als 2ton mee, die van mij moest altijd hard werken maar na 268dkm werkte die ook nog zonder slag of stoot.

kenteken hier ff invullen:

https://www.auto-onderdelen24.nl/brandstofpomp-relais/skoda/octavia-combi-1u5
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
He bedankt @darkprojectx ik denk dat die dingen onder het stuur zitten achter het dashboard daar heb ik zulke blokken wel eens gezien.

Voor die prijs zal ik 'm zeker een volgende bestelling meepakken. Kan vast geen kwaad preventief te vervangen....

De pomp is al besteld en ik heb genoeg ervaringen gelezen dat die toch echt wel stuk kunnen gaan. Toevallig m'n zwager z'n Leon 1M heeft hetzelfde probleem (auto valt uit tijdens scherpe bocht bij bijna lege tank) Dat klinkt allemaal als typisch de pomp zelf. Ook de pomp van de voiture van mn Pa schee er vorige maand mee uit (weliswaar geen VAG auto) dus dat laat toch wel zien dat ook de pompen zelf stuk gaan...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan