Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Ik hoop maar (wellicht enigszins tegen beter weten in) dat de IJsvogel een goed nieuw thuis vindt, waar net zo goed voor 'm gezorgd zal worden :jaja:

En verder heb je natuurlijk gelijk, en is t een bijna onmogelijke rekensom. En dan val ik terug op m'n eigen directe impact: ík verbrand straks geen brandstof meer door te rijden, en veroorzaak dus weinig tot geen (CO2) uitstoot meer (het lokale laadpaalbedrijf gebruikt voornamelijk zonnestroom, dus dat zit ook goed).

NB, even mierenneuken: het onderscheid tussen milieu en klimaat - milieu is de directe leefomgeving, dus kwaliteit van lucht, water, bodem, natuur, etc. Het klimaat is de (al dan niet globale) meteorologie op langere tijdschaal. En die verandert door uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Vaak gaan milieu en klimaat samen, oftewel iets dat goed is voor t klimaat is vaak ook goed voor t milieu, maar niet altijd.

Eltjo

Forumguru
Milieu, milieu? Ik kom uit een voortreffelijk milieu!
Mierenziften of muggenneuken; wat "hier" goed is voor het milieu is ergens anders totaal desastreus zoals b.v. het winnen van lithium of het niet in Groningen winnen van aardgas maar wel tankers met LNG uit de VS laten komen waar daar de bodem verzakt.
In D was het jaren terug zo dat een elektrische auto vervuilender was dan een brandstofauto doordat de energie nog uit bruinkool gewonnen werd.

Zelf ben ik zo'n eikel die het plastic ruitje uit de kartonnen doos trekt en het plastic thuis uit de vuilnisbak pakt om het te scheiden..

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
*zucht* @EdK, volgens mij weet je wel hoe t werkt met groene stroom...de lokale partij die een belangrijk deel van de laadpaalvoorzieningen hier in de wijk doet heeft iig een behoorlijk aantal zonnepanelen zelf neergelegd, én regelt de capaciteit van de laadpalen (ism de netbeheerder) naar gelang de netbelasting (meer vermogen bij veel beschikbare stroom, die vrijwel altijd groen is, minder bij (grijze) piekbelasting). Niet toevallig ook de grootste proeftuin van Nederland voor netstabilisatie door V2G. Zeur wat je wilt, veel beter dan dit gaat het in NL niet worden als je geen eigen laadpaal plus megaveel PV hebt.

@Eltjo gelukkig is de productie en transport van benzine ook nogal milieubelastend. Ja, er is nog wel het nodige te verbeteren in de winning en productie van de grondstoffen van batterijen. Maar als je een nette LCA doet (waar dit allemaal in verwerkt zit), dan blijkt ook op dit vlak een EV beduidend beter uit te vallen dan een ICE.

Ik ben trouwens ook zo'n idioot die die scheiding zo probeert te doen. Beetje tegen beter weten in, maar jaaaaaren geleden was de terechte slogan al 'Een beter milieu begint bij jezelf'

EdK

Forumguru
*zucht* @EdK, volgens mij weet je wel hoe t werkt met groene stroom
Inderdaad "zucht"
Als ik elektrisch rijd dan rij ik milieu vriendelijk..........
En ik sponser een windmolen of zonnepark dus .....
Zolang die kolencentrales en die gas centrales nog draaien om onze stroom op te wekken doet een ieder er net zo hard aan mee met de vervuiling
Dat het mensen een lekker gevoel geeft om voor groene stroom te betalen, ben je een dief van je eigen portemonnee.

Maar goed prima dat je elektrisch gaat rijden maar dat wil nog zeker niet zeggen dat je milieu vriendelijk hierdoor bent.
Oké je verbrand zelf geen fossiele brandstof maar er word nog voldoende verbrand om die batterijwagen te laten rijden.....en deze te laten produceren.
Vloegel toen ik nog klein was stookte we kolen in de kachel !!
We moesten allen aan het gas want dat was goedkoop en milieu vriendelijk
En nu moet ik van het gas want dat is vervuilend, maar staat er wel ergens in de stad een grote centrale continu te stoken op gas voor warm water en een warm huis...
Maar goed we zullen ongetwijfeld hierover van mening verschillen, en dat is prima !

Tees

Donateur
Hmmm...twijfeltwijfel...er komen echt weinig Race Blue Enyaq 80s op de markt, dus de spoeling is wel dun. Bovendien weet ik nog steeds niet zeker of ik dat écht de mooiste kleur vind, of toch een beetje heftig voor zo'n grote bak. De enkele keer dat ik er eentje zie (voorbijrijdend, heb nog niet de kans gehad een stilstaande even uitgebreid te bekijken), vind ik t mooi én twijfel ik.

Arctic Silver ben ik ondertussen ook wel van overtuigd dat ik dat een prima kleur vind, en daar zijn er veel meer van...

Nu staat er eentje niet ver van Utrecht te koop, die bijna alle vinkjes heeft: https://www.hardyautomotive.nl/occa...-iv-80-soh-94-warmtepomp-1e-eig-rijklaarprijs

Arctic Silver dus, goede km-stand en SoH, heeft stoelverwarming, ACC, stoffen (met een beetje leer) bekleding, met als extraatjes een warmtepomp en zonwering achter. 2 nadelen: hij staat op winterbanden (waarom?!), en hij heeft geen trekhaak. Allebei op te lossen, maar ook weer een extra investering. De prijs is OK voor deze auto, maar niet het koopje waar ik (misschien irrealistisch) op hoopte :pieker::pieker::pieker:

Tees

Donateur
Ja, ik dacht ook al dat er een zomerset bij zou moeten zijn geweest. Vraag is of deze handelaar die ook heeft meegekocht of niet. En eigenlijk zou ik er uiteindelijk all seasons onder willen hebben, dus ik kan ook zeggen dat we er pak m beet €1000 afhalen daarvoor.

Tees

Donateur
Ik bedoelde meer: €1000 eraf omdat ik zelf andere banden erop moet zetten (want hij begrijpt zelf ook wel dat een auto nu met winterbanden verkopen niet echt rijklaar te noemen is). Als hij een ander setje met zomerbanden heeft liggen gaat die vlieger natuurlijk niet op, dan zal hij aanbieden om die set om te wisselen voor dezelfde prijs.

En idd, €1000 alleen daarvoor is wat veel :-). Alles bij elkaar zou ik heeeel tevreden zijn als we richting de 20 k€ opleg te gaan incl inruil. Maar realistisch bezien zal dat niet lukken denk ik. Daar komen dan nog wel 4 nieuwe banden en een trekhaak bij op dan.

Eltjo

Forumguru
Dat is idd waar je (misschien irrealistisch) op hoopt!
Hoeveel je er af krijgt is ook wat de prijs is in verhouding tot vergelijkbare auto's. Ik kon voor mijn oude auto ook €3500 ipv €1500 krijgen, maar de aangeboden auto was wel bijna € 10000 duurder. 80 dkm minder km's, 1,5-2 jaar jonger, geen €1350 lichte schade, maar dan nog een groot verschil.

Mooie auto, ik zou nog wel uitzoeken of dat een goede SOH test is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Die van Moba zie je wel veruit het meeste. Volgens een test van de Bovag samen met de VER (Vereniging Elektrische Rijders) komt deze ook, samen met die van Aviloo, als beste/meest betrouwbare uit de test: https://mijn.bovag.nl/dossiers/batterijtests-onder-de-loep-zekerheid-bij-gebruikte-elektrische-autos

Net trouwens bovenstaande handelaar gebeld...hij zou net aan het praten zijn met een klant over de Enyaq, maar hij had niet de indruk dat die al zou willen kopen. Belt me straks terug om de uitkomst te vertellen. Kan natuurlijk ook een trucje zijn, je weet t nooit met autohandelaren, al heeft deze goede reviews en was t contact over de telefoon prettig. Groot verschil met waar ik de IJsvogel heb gekocht, die vertrouwde ik voor geen meter. Maar toch is de IJsvogel een trouwe metgezel geweest.

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben benieuwd, Wat die kleur betreft, ik vind zelf race blue wel mooi, heb er zelf ook bewust voor gekozen op een Octavia. Maar eigenlijk vind ik het op de wat robuuster uitziende autos zoals de Enyaq en Kodiaq net een beetje te veel. Voor dat soort auto's toch liever zoiets als dat arctic silver.

Herperduin

Forumguru
Vandaag een arctic silver gezien in real life. Ik noem het lichtgroen metallic maar ben beetje kleurenblind. Wel mooie kleur en vind het persoonlijk beter bij een Enyaq passen dan de fel blauwe. Zag ook een zilvergrijze en vond dat toch ook erg mooi. Moet dan wel getinte achterruiten hebben. Is daarmee een extra luxe uitstraling en zie je niet al teveel in het wild vind ik zelf.
Er komt vast wel iets moois voorbij. Financieel blijft de ijsvogel uiteraard de meest gunstige keuze ;)

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Haha, ja Arctic Silver heeft weinig met zilver van doen, ik vind het ook lichtgroen. Maar dankzij t feit dat t zilver heet, rijden er wel genoeg van rond is mijn idee.
Bedoel je met zilvergrijs de Brilliant Silver (echt van dat lichte zilvergrijs)? Je ziet ze idd weinig, maar tis niet helemaal mijn smaak. Beetje te weinig contrast in de wagen vind ik, ook met de donkere achterramen. Ik heb trouwens t idee dat de 80 altijd met getinte achterramen is geleverd, ik heb er nog geen een online gezien zonder. De 60 zie je nog wel eens zonder, en de 50 (die in NL overigens zeldzaam lijkt) heeft heel vaak ongetinte ramen.

En je hebt helemaal gelijk @Herperduin : financieel is met de IJsvogel blijven rijden absoluut het beste. Maar die afweging heb ik eerder al uiteengezet (en hoeft verder niet iedereen het mee eens te zijn hoor, voordat we die straat weer in gaan :angel:)

CharlesTucker

Forumguru
Hmm, twee mensen die zeggen dat artic silver op lichtgroen lijkt. Is het dan niet dezelfde kleur als 15 jaar geleden "arctic green". Dat was ook wel heel erg licht groen, tegen silver aan. Het was ook de kleur in de brochure voor de O2FL, maar werd inderdaad in Nederland nauwelijks verkocht. Ik heb zelf ruim 7 jaar een O2 gehad in die kleur, ik heb al die tijd slechts een andere O2 gezien in de kleur, en een paar Fabia's.

Ik kan me nog wel herinneren dat mijn auto een paar dagen in de showroom bij de dealer heeft gestaan, de verkoper vertelde me bij het afhalen dat zo'n beetje iedere potentiele klant 'm mooi vond, maar dat als er daadwerkelijk gekozen moet worden het toch weer "doe toch maar zilver of grijs" werd. Dus misschien hebben ze het inderdaad daarom nu wel arctic silver genoemd, marketing-technisch.

Er staat trouwns op de parkeerplaats waar ik werk regelmatig een Enyaq in die kleur, lijkt inderdaad wel heel erg op de kleur van m'n vroegere O2, maar het staat 'm goed!!

Bovenaan Onderaan