Een andere auto voor de Superb

VAG-man

Forumguru
De keren dat ik er mee reed werkte het erg goed, maar ik woon ook in het oosten van het land met minder verkeer. Misschien verschilt het per merk of type auto. Ook bouwjaar zal uit kunnen maken.

Antera

Donateur
@Antera @Rainesh Ik weet niet de versie van het mediasysteem (geen draaiknoppen; Columbus?) van deze S3 uit 12-2019, maar dat maakt waarschijnlijk niet veel uit. Wat kosten dat ongeveer om het up-to-date te brengen en evt. nog wat opties te activeren/in te stellen?
Met de huidige S2 heb ik het e.a. zelf gedaan omdat ik het leuk vond uit te zoeken e.d.; kostte veel tijd maar gaf voldoening.
Bij de(ze) S3 weet ik nog niet wat er allemaal mogelijk is en wat het betekent. Moet me daarin nog verdiepen op het net.

Ik heb via de website van de verkoper gevraagd om zaterdag te proefrijden en een prijs voor de huidige inruilauto.
Whatsapp me even op 0615228709

soekzoekie

Senior Member
Gemini verteld mij zojuist dat met VCDS of OBD11 er een keuze aan ACC toegevoegd kan worden zodat je CC/ACC/Limit keuzes hebt.
Als dat waar ik ga ik voor de ACC met menuaanpassing.

Dit vind ik ook een interessante optie! Ben benieuwd of dit ook kan op een 2019 FL?

ACC was destijds een absolute eis bij aankoop, maar dat is en blijft altijd persoonlijk. Ik heb er wel heel snel mee leren rijden in de zin van ; het gas licht aanraken met de voet zodat de ACC niet net afremt als je op de voorligger afrijdt of op tijd van baan wisselen en de tussenafstand op z'n kortst zetten.
Maar ik ben het er óók wel mee eens dat een gewone CC soms ook wel eens lekker zal zijn. Maar als deze optie nog toegevoegd kan worden zou dat de oplossing zijn!

hemi24

Donateur
@soekzoekie : kwestie van proberen; sommige stuurapparaten kennen of accepteren deze aanpassing niet, maar bij de Kodiaq uit ‘20 en de ID.3 van ‘21 werkte het wel.
Ik dacht dat ik het bij de T-roc van de buurman destijds ook heb gecodeerd…

Eltjo

Forumguru

Verder vind ik op gaspedaal of MP niet echt iets vergelijkbaars mbt uitrusting en prijs.

Dus gisteren bovenstaande 2x S3 gereden die verschillen op;
Handelaar / dealer
Juli 2018 / bijna 2020
Verse APK / APK tot 12-2027
1.4 / 1.5 motor,
180 / 133 dkm,
6 mm Quatrak / 4 mm + 2019 AllS banden
Wel / geen trekhaak,
€ 11.500 / € 16950 (garanties bijbetalen),
lange kras op l.a. scherm (geen roest) / gaaf
1.4 reed beter dan de 1.5 die wat stotterde. Misschien verhelpt een echt lange rit dit bij de 1.5.

De 1.4 had de remvloeistof en aircontrole in 2025.
De 1.5 had het koelwaterniveau met open reservoirdop onder minimum staan. Ik heb gelezen over lekkende thermostaathuizen. Waar zit die?

Ze hebben alletwee park pilot (die ik niet zou gebruiken), maar geen achtercamera. Kan dat achteraf ingebouwd worden?

Beide auto's zijn dealeronderhouden geweest. De exacte geschiedenis niet geraadpleegd...

Ik had al een sedan gereden met een panoramadak waar ik 3 vingers ruimte had boven mij hoofd. Alle auto's met elektrisch verstelbare stoel. Tot mijn verbazing heeft een combi slechts 1 vingertje boven mijn kale schedel. Gaat net.

Mbt spiegelhoogte weet ik dat er ruimt 2 cm verschil in de ene en het andere spiegeltype zit.
Beide gereden auto's hebben de lagere variant, dat gaat met "automatisch bukken" hopelijk ook goed.

Morgen probeer nogmaals in een dergelijke S3 mbt spiegel en panorama dakrand en probeer een knoop door te hakken.
Vooralsnog gaat mij voorkeur naar de 1.4 aangezien je voor dat prijsverschil heel wat aan de auto kan laten vernieuwen... wat ik vind dat nodig is en je dan ook gelijk nieuw hebt. Bovendien kan ik het e.a. in PL laten doen wat nog altijd aanzienlijk in de loonkosten en matariaalinkoop scheelt.

Wat is jullie mening?

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Een dealer auto met stotterende motor en laag koelvloeistof niveau? Zegt wat over de dealer (en de auto). Zeker gezien het prijsverschil zou ik die laten staan.

Eltjo

Forumguru
Was mijn idee ook. A.banden van 2019 en zijkanten wat korrelig maar er wel bandenzwart op (laten) smeren tjjdens het poetsen van de auto. De reactie op de banden was dat als ze o.k. bevonden werden, ze gewoon bleven zitten. De auto was een half jaar geleden daar nog voor onderhoud geweest....

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Als het gevoel niet goed is, lekker laten staan!
Setje banden is volgens mij geen showstopper.
Qua loop is de 1.4 in koude toestand fijner dan de 1.5, wat veroorzaakt wordt door de opwarming van het roetfilter wat de 1.5 wel heeft en de 1.4 niet.
Eenmaal warm zul je weinig verschil moeten merken tussen beide.

Eltjo

Forumguru
Roetfilter in een benzineauto? Dat is voor mij nieuw. Hoop voor de berijders dat het niet dezelfde kostpost geeft als een DPF.

Zo'n benzinemotor wordt sowieso veel sneller warm dan een diesel.

Mbt tot de banden en net zoals het koelwater; als een klant er niets van merkt laten ze het voor wat het is en betaal je bij "een dealer" toch de hogere prijs. Hoewel deze auto niet duur is voor een dealer.

Laatst bewerkt:
Het "stotteren" van de 1.5 kan veroorzaakt worden door de cilinderuitschakeling. De auto loopt dan op 2 cilinders en dat kan je horen / voelen. Verder kan de koelvloeistoflekkage komen door de oliekoeler op de voorzijde van het blok, die zijn bij beide 1.5 motoren die ik heb gehad vervangen.

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Senior Member
Qua loop is de 1.4 in koude toestand fijner dan de 1.5, wat veroorzaakt wordt door de opwarming van het roetfilter wat de 1.5 wel heeft en de 1.4 niet.
Eenmaal warm zul je weinig verschil moeten merken tussen beide.
Dat klopt idd. Koud is de 1.5 net een diesel, zeg maar. (Beetje overdreven ;) maar eenmaal warm looptie lekker met weinig herrie.

pkrijgsman

Senior Member
Panoramadak en ook elektrische stoelen (denk ik) hebben geen positieve invloed op se hoofdruimte. Bij panoramadak is onderhoud van de waterafvoer erg belangrijk ivm lekkage.

andrehj

Forumguru
Roetfilter in een benzineauto? Dat is voor mij nieuw. Hoop voor de berijders dat het niet dezelfde kostpost geeft als een DPF.
Maar jij bent een consument. Ik was een anderhalf jaar geleden bij de Toyota-dealer, en toen moest ik de verkoper aldaar uitleggen dat er onder de Rav4 PHEV in zijn showroom een roetfilter zat. Alsof ie water zag branden... :ROFLMAO:
Was mijn mening over verkopers gelijk weer bevestigd...

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Wel een slechte consument - pas na ruim 10,5 jaar een andere auto nemen als die aardig gebruikt is!
Ik vind het zonde van mijn huidige auto. Ik hou er van om lang met iets te doen, maar het nadeel is dat ik me er dan ook aardig aan hecht.
Nog steeds kijk ik naar auto's die op mijn vorige leken en ik was er 10 jaar geleden aardig ziek van om mijn huis waar ik 17 jaar had gewoond uit te gaan, ook al was het nieuwe 2 kilometer verderop een flinke upgrade (10 jaar jonger, mooie ligging en veel ruimer....}.
Zo zit ik helaas in elkaar...

Maar ja, ik ben ook niet gek om met hogere kosten en het risico dat er iets op een ongelegen moment begeeft door te blijven gaan.
Ook al is het ook zo dat de afschrijving van de "nieuwe" auto al gauw €1000-1500 zal zijn die je niet zou uitgeven aan de huidige voor reparatiekosten. €1500 krijg ik nu trouwens daarvoor terug.
Als het goed is ga ik zaterdag de 2018 van hierboven omruilen. Lage spiegel en slechts 1 vinger ruimte tussen kaal hoofd en panoramadak moet maar wennen - hoop ik. Een andere auto die dat niet heeft biedt minder goodies voor meer pegels. Einde aan de keuzestress...!

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
De bovengenoemde S3 2018 staat inmiddels voor de deur op AS banden.
Inmiddels de eerste 150 km er mee gereden.
Lekker stil en ligt strakker op de weg.
Een hoop nog uit te zoeken met vooral het Columbus systeem.
Toevallig via familie van iemand een set Audi velgen met winterbanden gekregen in dezelfde bandenmaat.
Mijn bijna nieuwe zomerbanden op Trifid velgen staan op MP.

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Daar moeten idd centreerringen tussen.

.... Correctie: nee het naafgat van de Audi A6 2004-2014 is gelijk aan Skoda; 57,1mm.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan