Kluger Kuga

Captain Hook

Forumguru
Opname is geprogrammeerd @MarcoO2 . :jaja:

Maar ondertussen is Ford al begonnen om de 24S79 update uit te rollen. Schijnt een half uurtje te duren bij de Ford garage.
En dan? Dan houdt de BMS s/w het accupakket beter in de gaten en krijg je een waarschuwing voordat 'ie affikt.

In de tussentijd heeft men 120€ schadevergoeding overgemaakt en schriftelijk bevestigd dat je nu 10 jaar/240kkm garantie op de HV-accu krijgt.

BTW: sinds het euvel in de openbaarheid kwam is er welgeteld over de hele wereld, voor zover bekend hierdoor, geen enkele Ford Kuga/Escape afgefikt. En een paar gevallen met problemen eind 2024. Allemaal dankzij een paar rotte accucellen van Samsung.
 

Captain Hook

Forumguru
Na dertigduizend kilometer, diverse software updates, 17 keer fossiel sap tanken (525 liter E10), één onderhoudsbeurt en talloze malen gestekkerd te hebben, is het tijd voor een korte evaluatie van onze Kluger Kuga.

Ik had trouwens niet verwacht dat deze Kuga PHEV, EN het beloofde EV-bereik zou halen, EN dat 'ie naar verhouding ook nog zo 'zuinig' met de dure benzine omgaat. Wat dat betreft hebben ze bij Ford (met dank aan Toyota) een bijzonder gelukte combinatie van een groot 2,5L Atkinson blok, een e-CVT bak en het EV gedeelte, weten te bouwen.

Allereerst het rijden in de Kuga PHEV:
Dat is gewoon top. Een heerlijke auto voor korte en lange ritten. Heerlijk relaxed, zacht zoevend naar je bestemming. Het zitmeubilair (AGR elektrisch verstelbare stoel met verwarming) is uitstekend. De zitpositie achter het stuur is gewoon goed. Prettige ontspannen houding, ook bij lange Autobahntripjes, is prima.
Het zicht rondom is prima. Ietwat dikke A-stijlen en enigszins beperkt zicht naar achteren. Maar gelukkig ondersteund door een breedbeeld achteruitrij camera.
Het intelligente LED dim-/grootlicht werkt ook uitstekend. Wat een bak licht wordt er op die donkere polderweggetjes losgelaten. Fantastisch. En directe reactie bij tegenliggers e.d.
Nadeel is wel dat Ford nog steeds niet zo slim omgaat met DRL+achterlichten tegelijk ingeschakeld. Of nog beter; de zogenaamde 'Skandinavië verlichtingsoptie' wil aanzetten voor Nederlandse klanten.

Sturen en koersvastheid. Deze rijmachine ligt als een blok op de weg. Ook hoge snelheden op de Autobahn (tegen de 200km/h) zijn eigenlijk geen probleem. Het sturen over bergpassen met haarspeldbochten en forse stijgingen en dalingen is eigenlijk kinderspel. Ook qua trekkracht niets te klagen. Nauwelijks stuurreacties en alles voelt heel vertrouwenwekkend aan.
Heeft ongetwijfeld te maken met de forse massa van het geheel. Ruim 1800kg. De Michelin CC2 banden bevallen ook goed. Zowel in de natte prutwinters in Nederland, de blubberweggetjes in de polder, tot aan die enkele sneeuw-/hagelbui in de Alpen gedurende de zomer.

Da's misschien ook eigenlijk een beetje een nadeel: deze auto is heel makkelijk te rijden. Je hoeft er echt geen geroutineerde chauffeur voor te zijn. Zelfs mijn vrouw (die weinig rijdt) voelt zich op d'r gemak in dit grote apparaat.

Nadeel is wel, vind ik, de vering is gewoonweg te stug. Te stuiterig (men zegt dat dat specifiek van de ST-X uitvoering komt). Dat gehobbel, zeker op slecht wegdek (grintweg, kinderkopjes) is best wel storend. Aan de andere kant; dat voorkomt direct al, te enthousiaste snelheden op dat soort wegdek.

Deze uitvoering (gebouwd begin 2023) heeft nog niet zoveel irritante ADAS aan boord. Maar ook hier wel eens de nodige uitglijders. Af en toe een bizarre remoperatie van een object wat er helemaal niet was. En/of detectie van iets recht voor/achter de auto, wat helemaal geen probleem vormt.

De carrosserie.
Die kleur, zwart dus. Nooit meer doen! Verschrikkelijk gewoon. Je ziet er alles op. En het is best wel krasgevoelig. Het enige waar m'n echtgenote d'r zin kreeg.
Want andere kleuren waren destijds, bij aanschaf, niet met dezelfde gunstige financiële voordelen leverbaar. De kleur die ik eigenlijk wilde. Iets van metallic blue o.i.d. Bleek in 2023 ruim een half jaar levertijd te hebben. En onze toenmalige auto stond net op het punt om ook forse kosten te gaan krijgen.
Dus tja... Toen was het kiezen tussen een witte en een zwarte.
Ook de vorm(en) van de carrosserie, met al die vouwen en lijnen, ben ik niet echt van gecharmeerd. Het is vooral lastig schoonmaken. Je blijft in alle hoekjes en gaatjes bezig om het vuil eraf te krijgen. En daarnaast is dat zwart niet echt vergevingsgezind.
Ik zie liever een compleet gladde, ronde carrosserie. Beetje zoals een Range Rover dat gladde uiterlijk toepast.
Ook de binnenkant. Skoda gaat gewoon veel slimmer om met binnenruimte, in een gegeven carrosserie. M.a.w. de effectief bruikbare ruimte valt wat tegen. Ook hier weer teveel 'rare' hoeken en gaten en vouwen.

Tja, en dan waar-voor-z'n-geld? Hmmm, lastig. 't Is dat we destijds deze nieuwe voorraadauto met 8k€ korting konden aanschaffen, we naar verhouding, veel terugkregen voor onze 13 jaar oude Skoda Roomster. Anders was 'ie wel heel prijzig geweest.

Recentelijk heeft 'ie z'n eerste onderhoudsbeurt gehad. Bij 30kkm/2jr. Dat kostte maar liefst 608€. En de welbekende riedels als wel/geen nieuwe ruitenwissers, ruitenwisservloeistof bijvullen terwijl er niks bij kan, interieurluchtfilter waar ze veel te veel voor rekenen, etc.
Wat dat betreft maken blijkbaar alle merkgarages zich daar schuldig aan. Ook de bereikbaarheid is slecht. En luisteren is ook een ding bij klanten'service'.

Enige voordeel van de laatste grote s/w update (24S79 i.v.m. mogelijk venten van cellen uit het HV-accu blok) is dat de garantie op het HV-installatie nu is verlengd naar 10jaar/240kkm.

De komende weken gaat de Kluger Kuga weer op reis. Van Nederland, door Duitsland en Oostenrijk naar Süd-Tirol. En na een paar weken weer retour. Hopelijk wederom zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
De Kluger Kuga heeft zich weer kranig gedragen.
Berg op, berg af, zoevend met 150km/h over de Autobahn. 20% Schotterstraßen ook geen enkel probleem. Bergpas hier, bergpas daar.
Heen en weer veilig terug, vanuit NL --> Noord-Italië --> NL.

En dan met zo'n 'beschaafd' verbruik aan fossiel sap; dat valt me reuze mee. :thumbsup:
(dit is dus het totale verbruik van onze twee weken vakantie)
Kuga-2025VakTrip.jpg

En dat zonder stekkeren!
M.a.w. blijkbaar heeft Ford een prima combinatie weten te bouwen met een 2,5l Atkinson blok en een e-CVT, gecombineerd in een prima PHEV machine.
Wat ondanks dat 'ie een redelijk zwaargewicht is (1800kg) en nou niet bepaald super gestroomlijnd, is het brandstof verbruik best wel redelijk voor zo'n bakbeest. :)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Dat is een hele nette waarde. Heb je ook enige idee hoe accuraat de boordcomputer is?
Mijn ervaring is dat de boordcomputers van de meeste auto's een tikkeltje optimistischer zijn dan wanneer je zelf bij het tanken de gereden kilometers en getankte liters bijhoudt.
Desalniettemin, al zou hij iets afwijken is het nog steeds netjes. ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Check de waardes @ spritmonitor maar @SteGo :
(daar vul ik alle tankbonnetjes in en EV laadgetallen)
BTW: het goedkoopste tankadres was 1,54€/l in een dorpje in Oostenrijk.

Waar ik vooral zo positief over verbaasd ben is de hoeveelheid teruggewonnen HV-accu energie.
We zagen het gewoon gebeuren: bij het naar beneden rijden van de Umbrailpass werd er ruim 30km rijbereik teruggeladen.
Gratis en voor niks. :)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Daarvoor heb je wel volop energie 'geinvesteerd' om dat gewicht omhoog te brengen, dus: gratis? Nee.
Terugwinnen is niet gratis...........wel goedkoper dan remmend omlaag, dat zet kinetische energie om in warmte, en die warmte gaat helpen de gletschers in de omgeving te smelten.
 

Captain Hook

Forumguru
Tuurlijk is het niet 'gratis' @Peter-036 . Heb eerst 50k€ voor zo'n belachelijk dure auto afgetikt. :D
't Is een uitdrukking om de overtreffende, enigszins absurde bewering te versterken... :jaja:

En laten we het maar niet hebben over die smeltende gletsjers. Ik ben er geweest, 20 jaar geleden en nu weer op precies dezelfde plek. De gletsjertong ligt nu een half uur verderop lopen. :sick:
(en dan bedoel ik niet dieper in het dal, maar hogerop)

gratis en voor niks​

betekenis & definitie​

(19e eeuw) (inf.) helemaal gratis. In de 19e eeuw werd 'gratis voor niet' al opgetekend als een tautologische uitdrukking onder het gewone volk. Syn.: grateloos*.​

 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Over knap verbruik gesproken...
Ter illustratie wat irl EV-verbruiksgetallen van een ritje met onze Kuga PHEV.

Gisterenmiddag, flink wat wind in de polder, stromende regen (meer wrijving met het wegdek), een ritje van Leystad <--> Harderwijk. 50/70/80/100km/h wegen.

Vlak voor vertrek helemaal opgeladen en weer thuisgekomen met nog net 2km EV bereik volgens het display over.
De hele rit was 58km uit & thuis. Alleen maar elektrisch gereden.
Onze Kuga is nu 2 jaar oud en heeft ruim 34kkm afgelegd. Toch netjes. :jaja:

En met de kWh prijzen (dynamisch tarief) dit weekend, helemaal spekkkoper. :) Volledige laadbeurt kost circa €1,90.
(dan gaat er net iets meer dan 12 kWh in)

M.a.w. ik vind, voor onze persoonlijke gebruikssituatie, dit PHEV concept nog steeds top.
Vrijwel al het woon-werkverkeer kan ik elektrisch afleggen. En voor vakanties werkt het ICE gedeelte ook nog eens behoorlijk efficiënt.
 

Captain Hook

Forumguru
Gisteren precies de accu volledig leeggereden.

Overdag woon-werkverkeer en ik heb ’s avonds nog diverse boodschappen gedaan. De auto daarna thuis geparkeerd – op de laatste kilometers gaf de EV-actieradius al enkele minuten 0 km aan.

In totaal 61 kilometer volledig elektrisch gereden.

Vannacht is 'ie weer opgeladen. Er werd 11,5 kWh (inclusief laadverliezen) elektronensap geladen. Met het nachttarief van €0,25 per kWh komt dat neer op €2,88 aan stroomkosten voor 61 kilometer rijden.
Niet slecht. :thumbsup:
 

Captain Hook

Forumguru
Een update qua verbruikskosten.

Korte vakantie naar/van de Harz gereden, ruim 1000km heen en terug. Alleen thuis, vlak voor gebruik opgeladen. De rest op (goedkope!) Duitse benzine (E10 @ 1,63€/L) gereden. Waarbij ook hele stukken over de Autobahn @ 150km/h op de ACC.
En daar ter plekke iedere dag wel wat bergweggetjes gereden. Rijdt toch heerlijk met de 'L' stand. :thumbsup:

KugaVerbruik3.jpg

Blijf het bijzonder vinden, zo'n grote/zware auto en dan nog maar 1:18,6. :cool:

Voor ons type gebruik is de PHEV ideaal. Woon/werkverkeer gaat bijna 100% tegen goedkoop kWh tarief.
En op vakanties is 'ie ook nog eens zuinig qua benzine, zeker dit bakbeest.
Zelfs zuiniger dan dat onze Skoda Roomster (1.2 TSI DSG-7) ooit was.

Toegegeven, de O2 2.0 TDI die ik daarvoor jaren geleden reed, die was ook zo zuinig met diesel... Maar dat is wel lang geleden...
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zit nu vlakbij de Belgische grens, was even vergeten hoe groot t verschil met NL is: €1,49 de liter voor E10. Nog goedkoper dan in Duitsland dus! Ik blijf wel hangen bij 1:16 - 1:17, maar voor een ICE van 13 jaar oud van flink formaat vind ik dat toch ook nog steeds heel keurig.

Maar die kortere stukjes volledig elektrisch zijn wel een zeer aantrekkelijk deel van het PHEV rijden.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Maar die kortere stukjes volledig elektrisch zijn wel een zeer aantrekkelijk deel van het PHEV rijden.
Precies!
En vele kleine beetjes helpen dus wel degelijk.
Volgens de bc-statistiek heeft 'ie bijna 400km elektrisch gereden, dankzij dat iedere keer regeneren. Vandaar dat dan zo'n 'zwaar' 2,5L Atkinson blok nog aan gunstige verbruikscijfers komt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hoezo gunstige verbruikscijfers?
1042 km min die 399 km elektrisch, dus 643 km op 56 liter benzine.
1042 km met een verbruik van 18,6 levert een aantal liters op: 56 liter.
Maar 643km op 56 liter levert een verbruik van 8,7 liter op 100 km.
Dat je tijdens het rijden van die kilometers weer stroom opwekt helpt zeker, maar de van thuis
meegebrachte stroom is ook verbruikt.

Dat je voor een vrijwel gelijk bedrag in euro's die kilometers hebt gereden als wat het bij mijn EV gekost zou hebben is mooi,
en een argument vóór de PHEV.

Mijn EV zou op die afstand totaal 177 kWh verbruikt hebben, en ik laad in Duitsland voor ~0,59 euro (ENbW) per kWh,
maar de eerste 400 km op thuis geladen stroom, en dan kom ik ook met een bijna lege accu weer thuis.
Dus netto zou het mij minder kosten: ~400 km ( =4x 17kWh) 68 kWh tegen 59 cent per kWh (zonder abo) voor ~40 euro.
Ik ben wel langer onderweg, 2 maal 15-20 minuten laden en ik rij 110 km/h.
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Ik rijd dan weliswaar ruim 130-150km/h op de Autobahn.
Maar al die bergweggetjes in de Harz, en de 'binnenlanden' in Duitsland gaan natuurlijk niet zo snel. Datzelfde geldt als je b.v. in de Alpen rijdt.

@Peter-036 Dat kleine beetje thuisladen (à ca. 25-30 cent/kWh) is natuurlijk verwaarloosbaar op die afstand. Die initiële acculading is net genoeg voor ca. 65km rijbereik (vandaar dat het ook een PHEV is).
HET grote voordeel is, dat die combinatie van het geheel (Atkinson blok + e-CVT, + elektro gedeelte + de hele aansturing) juist zo'n goede combinatie zijn. Speciaal voor ons soort auto gebruik.
Want puur alleen het brandstofverbruik van die 2,5L fossiel sap motor is natuurlijk niet echt fantastisch.

Even grofweg gerekend.
Totaal 1042km minus 400km elektrisch is 642km op benzine.

Die benzine kost bij onze Oosterburen zoiets van 1,63/l. Bij een gemiddelde van 18,6km/l heb ik voor 642/18,6 = 34,5l brandstof nodig.

34,5l à 1,63/l = 56,3€
zelfs als ik reken met 56l à 1,63/l = 91,3€

Plus daarbij de ca. 3€ die ik thuis kwijt was voor de initiële acculading.

M.a.w. 56 + 3 = net geen 60 euro aan brandstofkosten (elektra + fossiel sap) voor een rit van ruim duizend kilometer.
Of anders 91 + 3 = net geen 95 euro aan brandstofkosten.

Lijkt me niet verkeerd, toch?
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Ik doe op ~1000km ongeveer 110 litertjes tanken :pardon:
Daarentegen met de Smart zal het ongeveer 180/190KW aan energie kosten
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan