Zwaare gevolgen of moet ik mij niet ongerust maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

!Škoda!

Actief lid
Als er iets is met de remvloeistof ga ik er gewoon mee naar de garage , remmen zijn me te belangrijk om er zelf aan te knoeien. Ik heb dit niet in huis en zie niet meteen in waarom ik het in huis zou halen.​
Prima instelling voor de gemiddelde automobilist.
Er zijn echter mensen (was ik er ooit 1 van) die zelf auto's / motoren onderhouden, opknappen.
En zo enorm moeilijk is dat nu ook weer niet. (zelfs ontluchten van de remmen is met het juiste materiaal een eitje). Het hangt van je hobby af...

Ik verbaas me daarentegen iedere keer weer over mensen die alles zelf doen en uiteindelijk niet weten wat ze doen (oude remvloeistof gebruiken ed). Als je het zelf doet, praat dan eens met garagisten / mechaniciens over de mogelijke problemen en punten waarop te letten.
Probeer een garagehandboek te pakken te krijgen (Is wel duur, maar zeer de moeite waard. Weet je gelijk alles wat er kan / niet kan en mag / niet mag)
 

EdK

Forumguru
Zo dramatisch als jij en de meeste garagaehouders het omschrijven is niet waar. De vloeistof trekt inderdaad vocht aan, maar niet zoveel dat het direct zou gaan koken. Zelfs bij een goede noodstop kookt je remvloeistof niet direct, als je zoiets meerdere keren doet, dan wordt het wel warm.
Maar dan nog, ik durf met een gerust hard met 6 jaar oude remvloeistof naar de franse alpen te rijden. Sterker nog, dat heb ik ook gedaan, en dan hoef je echt niet extra op te gaan letten, natuurlijk, je gaat nooit continu op de remmen naar beneden, maar dat doe je ook niet met nieuwe remvloeistof.
In theorie klopt het verhaal, water gaat koken, daar ontstaan belletjes, die zijn samendrukbaar en dus krijg je een sponzig rempedaal.
Maar in de praktijk is het een leuk kostenplaatje voor de goedwillende automobilist. Als het namelijk echt een punt van veiligheid was, dan werd het ook wel bij de APK gecontroleerd en zonodig vervangen, dat gebeurt niet!!


Neem jij het risico ?? Zelf met de motorfiets een keer lucht geremd, wel laat ik dit erover zeggen !!
Mijn maag, hart en andere ingewanden moesten bijna medisch weer op juiste plaats teruggelegd worden zo schrok ik !!
Bij de APK wordt het niet vervangen maar bij de skoda dealer staat het wel degelijk als een punt ter verversing om de zoveel duizend kilometers !!
En ach de kosten zijn het echt niet tov de schade materieel en lichamelijk die je kan oplopen !!
 

Fabia

† In Memoriam
Bij de APK wordt het niet vervangen maar bij de skoda dealer staat het wel degelijk als een punt ter verversing om de zoveel duizend kilometers !!
En ach de kosten zijn het echt niet tov de schade materieel en lichamelijk die je kan oplopen !!

Toen mij dealer mij vertelde dat de remvloeistof vervangen moest worden heb ik dat gelijk laten doen. Ik ga daar niet me lopen marchanderen. We hebben hierover trouwens als eerder gediscussieerd op het forum.
 

EdK

Forumguru
Toen mij dealer mij vertelde dat de remvloeistof vervangen moest worden heb ik dat gelijk laten doen. Ik ga daar niet me lopen marchanderen. We hebben hierover trouwens als eerder gediscussieerd op het forum.

Ruim 1 jaar terug bezat ik nog de Fabia Combi en toen deze aan de grote beurt toe was, werd mij specifiek gevraagd door de dealer of mijn remvloeistof meteen ververst moest worden of over 2500 Km zoals in boekje stond
Wel omdat het goedkoper is om dit meteen in een keer mee te laten pakken heb ik het dan ook met de grote beurt laten doen !!

Tevens wil ik opmerken dat als je nieuwe remblokken hebt er ook meer remolie in je reservoir zit en naar mate je blokken slijten dit peil dus ook zakt !!
Het is dus ook raadzaam om dit nivo in de gaten te houden en indien je onder het minium nivo komt dit even te laten bijvullen.
 
deze morgend auto opgehaald door de depanage dienst van de dealer en deze avond terug gaan halen ik heb veel geluk gehad zij de dealer en de kosten vielen eigelijk ook goed mee olie aflaten reinigen nieuwe olie vullen en recyclage van oude onderdelen en producten depanage kosten alles samen 155€
 

Tallguy

Forumguru
deze morgend auto opgehaald door de depanage dienst van de dealer en deze avond terug gaan halen ik heb veel geluk gehad zij de dealer en de kosten vielen eigelijk ook goed mee olie aflaten reinigen nieuwe olie vullen en recyclage van oude onderdelen en producten depanage kosten alles samen 155€
[moderatorbreak]
2e keer dat ik onderstaande moet zeggen! Volgende keer krijg je een PM

Let aub volgende keren even op je schrijfstijl. In de forumregels :regels: staat ook dat je leesbaar en begrijpbaar je verhaal moet posten. In al je postings mist interpunctie, hoofdlettergebruik en maak je er gewoon maar een lange zin van.

FF erop letten dus
[/moderatorbreak]
 

Gieliovd

Forumguru
Dat valt gelukkig mee, gezien een oliewissel vaak al richting de 100 euro gaat volgens mij!

Kun jij morgen weer op pad :)

Let zoals Kensei terecht zegt even op je schrijfwerk ok! Een puntje en een comma kan nooit kwaad, lijkt mij zo.
 

cvegreen

Forumguru
Sorry dat ik Kensei nu ga tegenspreken , maar bengeltje heeft het mischien nog erger zitten als ik . Ik moet me ook erg concentreren om hoofdletters te gebruiken en leestekens te gebruiken. Dat is iets in de hersenkronkels . Ik heb dit van mij zelf hier verteld voor er misverstanden ontstonden. Mijn lappen tekst hangen ook niet altijd even mooi aan elkaar .
 

Gieliovd

Forumguru
Sorry dat ik Kensei nu ga tegenspreken , maar bengeltje heeft het mischien nog erger zitten als ik . Ik moet me ook erg concentreren om hoofdletters te gebruiken en leestekens te gebruiken. Dat is iets in de hersenkronkels . Ik heb dit van mij zelf hier verteld voor er misverstanden ontstonden. Mijn lappen tekst hangen ook niet altijd even mooi aan elkaar .​
:ot:
Ik ben het wel eens met Kensei hoor, jij hebt het netjes medegedeeld. Hier is het al eens gevraagd, geen reactie en gewoon zo doorgaan. Het leest een beetje lastig allemaal. Jij gebruikt toch ook gewoon interpunctie?

Ik kan ook wel gewoon zo gaan schrijven aan elkaar maar daar wordt toch niemand blij van of wel soms nou ja ik weet het ook niet en anders is het ook niet mijn pakkie aan he iedereen moet zich een beetje inleven in elkaar en het leest zo niet echt lekker of wel haha
 

joergarms

Senior Member
ff kort en duidelijk, KEnsei brengt het gewoon goed onder de aandacht! We zijn hier met volwassenen die best even een puntje, kommaatje en hoofdlettertje kunnen plaatsen. Sommige verhalen zijn niet te lezen en nodigen daar dan ook niet voor uit.
Maare, we gaan nu wel echt:ot:!!
 

Tallguy

Forumguru
Sorry dat ik Kensei nu ga tegenspreken , maar bengeltje heeft het mischien nog erger zitten als ik . Ik moet me ook erg concentreren om hoofdletters te gebruiken en leestekens te gebruiken. Dat is iets in de hersenkronkels . Ik heb dit van mij zelf hier verteld voor er misverstanden ontstonden. Mijn lappen tekst hangen ook niet altijd even mooi aan elkaar .
:ot: Maar jij doet het tenminste nog en doet er moeite voor :xyxthumbs:
De tranen springen me soms echt in de bilnaad :) als ik dit soort teksten zie. Kijk..een keer kan gebeuren, maar ik zet potdikke toch al een 1e opmerking neer? Leest ie daaroverheen ofzo? Ik zit ook niet (altijd) voor m'n lol een BMFH (Basterd Moderator From Hell) te spelen hiero.
Net als deze: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5563. Die kon er ook wat van.

Een beetje moeite doen is niet te veel gevraagd. Iedereen maakt fouten, iedereen spelt iets wel eens fout...maakt niet uit. Maar als je erop gewezen wordt, probeer het althans tenminste. That's all I ask!
 

Mark

Banned
Neem jij het risico ?? Zelf met de motorfiets een keer lucht geremd, wel laat ik dit erover zeggen !!
Mijn maag, hart en andere ingewanden moesten bijna medisch weer op juiste plaats teruggelegd worden zo schrok ik !!
Bij de APK wordt het niet vervangen maar bij de skoda dealer staat het wel degelijk als een punt ter verversing om de zoveel duizend kilometers !!
En ach de kosten zijn het echt niet tov de schade materieel en lichamelijk die je kan oplopen !!
Dit heb ik ook meegemaakt nadat ze bij mijn motorfiets de voorste remslang hadden vervangen.
Ik was wel verwittigd dat er nog lucht in het systeem zat en of ik het a.u.b. eventjes rustig kon houden de éérste dagen maar aan het éérste stoplicht zat ik dus wel net niet in de koffer van de auto voor mij.

Olie en ruitensproeiervloeistof vul ik zelf bij en ik heb ook een busje staan met koelvloeistof zodat als ik met een lek zit (of erger) dat ik dit kan gebruiken om bij de dealer te geraken.
Vloeistoffen van remmen en servo blijf ik af, dit is een klusje voor mijn dealer en kan deze ook nog wat verdienen.
 

EdK

Forumguru
Ik was wel verwittigd dat er nog lucht in het systeem zat en of ik het a.u.b. eventjes rustig kon houden de éérste dagen

Sorry maar ik vind dit een kwalijke zaak van de dealer !!
Als hij serieus te werk gaat kan hij het luchtvrij afleveren !!
Maar als hij al weet dat er nog lucht inzit had hij de motor nog niet vrij mogen geven !!
Dit is bewust iemand met gevaar voor eigen leven op pad sturen !!

Bij mij waren de delaer en ik ervan overtuigd dat het goed was gebeurt maar bleek toch niet het geval te zijn !!
( Had de luxe dat ik samen met de monteur mijn onderhoud kon doen op de zaterdag, en heb er dan ook in de jaren technisch veel van opgestoken )
 

Gieliovd

Forumguru
Als je dealer je ermee op pad stuurt is het serieus een kneus. Maak gewoon die remmen luchtvrij! Anders moet je het zelf nog gaan bijvullen ook. En trouwens, remmen ontluchten is een k*tklus voor een thuisklusser!

Ik heb het wel eens meegemaakt, ik had de remmen er weer op op de motor, en reed van het pad, ff remmen, GEEN REM!

Terwijl ik er op voorbereid was, ff wat anders aan me kop en schrik!
 

!Škoda!

Actief lid
Dit heb ik ook meegemaakt nadat ze bij mijn motorfiets de voorste remslang hadden vervangen.
Ik was wel verwittigd dat er nog lucht in het systeem zat en of ik het a.u.b. eventjes rustig kon houden de éérste dagen maar aan het éérste stoplicht zat ik dus wel net niet in de koffer van de auto voor mij.

Olie en ruitensproeiervloeistof vul ik zelf bij en ik heb ook een busje staan met koelvloeistof zodat als ik met een lek zit (of erger) dat ik dit kan gebruiken om bij de dealer te geraken.
Vloeistoffen van remmen en servo blijf ik af, dit is een klusje voor mijn dealer en kan deze ook nog wat verdienen.

Als alle remvloestof is vervangen, kun je wel ontluchten, maar moet je na een dag of drie vier opnieuw ontluchten.
De eerste keer haal je de lucht eruit, maar de tweede keer haal je de lucht eruit die de eerste keer er niet uit kon. Deze lucht zit in microbelletjes (ongeveer zoals koolzuur in frisdrank, maar dan vele malen fijner, onzichtbaar) het duurt een tijdje voor deze "samenklonteren" tot grotere bellen. Dit is een kwestie van tijd. Je remmen zijn niet direct minder, wel wat sponzig, meestal gaat die "microlucht" naar het hoogste punt, vaak het remreservoir.
 

EdK

Forumguru
Het ontluchten van de remmen bij een motorfiets is nog redelijk alleen te doen en is een slag die je ff moet doorhebben ! Moet er alleen voor zorgen dat je reservoir wel vol blijft en niet halverwege leeg is net op moment dat je dan knijpt in de remhendel !! En ik spoelde eerst een stukje door zodat in slangetje op remklauw zo en zo wat remolie zat en in flesje waar ik restanten in opving !! Maar bij een auto moet je mijn inziens dit doen met zijn tweeen omdat je anders echt zit te klooien !!
Bij de motor heb ik het dan ook wel eens een paar keer zelf gedaan maar liet het liever over aan mijn dealer waar ik een groot vertrouwen in had en nog steeds heb omdat er een paar goede monteurs rondlopen.
Bij me wagen begin ik er nieteens aan omdat dit veel te omslachtig is en je onder je wagen ligt te klooien met je rug op straat !! Nee laat ze het maar lekker op de brug bij de dealer doen !!

Maar het is zeker een klusje wat je sereus moet aanpakken en zeker niet moet denken van ach dat doe ik ff op de late zaterdagmiddag en dan kan ik daarna nog ff een ritje maken want dan vraag je om problemen !!!
 

cvegreen

Forumguru
@ Kensei , Gieliovd , joergarms : Jullie hebben wel gelijk , ik doe tenminste de moeite om mijn best te doen . Lukt niet altijd even goed , maar leestekens gebruik ik toch meestal wel.(staat mischien niet altijd op de juiste plaats). Het is inderdaad lastig lezen . Als het gewoon uit laksheid is , dan is een verwittiging natuurlijk op z'n plaats . Sorry , maar had er niet aan gedacht , denk toch (hoop ik vooral) dat ik niet zo'n uitzondering ben .
 

Tallguy

Forumguru
@ Kensei , Gieliovd , joergarms : Jullie hebben wel gelijk , ik doe tenminste de moeite om mijn best te doen . Lukt niet altijd even goed , maar leestekens gebruik ik toch meestal wel.(staat mischien niet altijd op de juiste plaats). Het is inderdaad lastig lezen . Als het gewoon uit laksheid is , dan is een verwittiging natuurlijk op z'n plaats . Sorry , maar had er niet aan gedacht , denk toch (hoop ik vooral) dat ik niet zo'n uitzondering ben .

Jij doet, zoals ik al zei, iig je best. En daar gaat het toch om?? :529:

Zo, en nu back ON TOPIC weer :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan