zuigers van skoda superb

Kan iemand me vertellen of de zuiger op bijgevoegde foto uit een skoda superb 3 stationwagon kan komen ? Mijn skoda ging op 2 dec binnen bij een revisiebedrijf, het voertuig staat er nog steeds, door garagehouder altijd afgewimpeld met allerlei smoesjes, motorblok ligt er nog steeds niet terug in, ben er radeloos van geworden, na contactname met mijn verzekeringsmaatschappij is er een expertise bedrijf aangesteld die vandaag foto's is gaan nemen, de garagehouder zegt nieuwe zuigers en segmenten te hebben geplaatst maar ik vertrouw hem niet meer en denk eerder dat hij gewoon de oude er liet inzitten, motorblok ligt al terug dicht dus niet te controleren, maar hij gaat me wel doodleuk 1000 euro extra laten betalen, toen wij een bezoek brachten aan de garage om navraag te doen hoe ver hij stond met nazicht van mijn motor, toonde hij ons de zuigers die er volgens ons langer uitzagen dan diegene die hij nu aan de expert heeft getoond, de zuigers die toen bij de motorblok lagen zagen ook niet zwart geblakerd, hoe kan ik aan de weet komen welke zuigers er origineel in de motorblok zaten en eventueel de afmetingen ervan want ik ben vrij zeker dat de door de garagehouder getoonde zuiger niet uit mijn motorblok komt.

Bijlagen

• zuiger.JPG
    zuiger.JPG
    57,2 KB · Weergaven: 44

hemi24

Donateur
Komt de diameter van de zuiger(s) overeen met de boring van jouw motor (zie technische gegevens)?

Neem aan dat het over een 1.5TSI gaat met gekantelde zuigers?

Laatst bewerkt:
Komt de diameter van de zuiger(s) overeen met de boring van jouw motor (zie technische gegevens)?

Neem aan dat het over een 1.5TSI gaat met gekantelde zuigers?
het gaat om een 1.8 tsi motor, er is geen boring gebeurd, volgens zijn meting moest er geen boring gebeuren.

unphoto

Actief lid
Gaat dit over die eerder genoemde 1.8?

Ik heb eens teruggelezen in jouw profiel, maar ik heb het idee dat zowel jij als jouw man apart inloggen en reageren lijkt het wel.

Geef eens wat (veel) meer informatie.

En had die expert niet gewoon in het blok kunnen kijken met een simpele scope...
Je hebt de auto nog niet terug dus de motor heeft niet (lang) gedraaid. Dan zouden de kronen nog schoon zijn en dan heb je gelijk jouw antwoord.

Gaat dit over die eerder genoemde 1.8?

Ik heb eens teruggelezen in jouw profiel, maar ik heb het idee dat zowel jij als jouw man apart inloggen en reageren lijkt het wel.

Geef eens wat (veel) meer informatie.

En had die expert niet gewoon in het blok kunnen kijken met een simpele scope...
Je hebt de auto nog niet terug dus de motor heeft niet (lang) gedraaid. Dan zouden de kronen nog schoon zijn en dan heb je gelijk jouw antwoord.
Het gaat inderdaad om de 1.8 waarover ik in het verleden al vragen stelde mbt de oliekoeler maar enkel ik log in en plaats berichten, mijn man niet, mbt die oliekoeler, bleek niet stuk te zijn maar wel versleten dichtingen die ervoor zorgden dat ik olie in het waterreservoir had, heb na expertise foto's doorgestuurd gekregen, bezoek is afgehandeld dus te laat om hem te vragen om dit met scope te bekijken, garagehouder heeft hem zuigers onder de neus geduwd die volgens ons niet dezelfde waren dan die hij ons toonde, toen waren ze trouwens heel proper en nu ineens op de foto zwart geblakerd ??? de blok ligt nog steeds niet in auto en heeft inderdaad nog niet gedraaid. Expert stuurde me foto dat auto op brug staat maar blok ligt nog steeds op apart karretje, vrees dat garagehouder mijn auto enkel op brug zette omdat hij wist dat expert ging komen maar dat van zijn belofte om het deze week in orde te brengen, ook weer niks gaat komen, het is een echt horrorverhaal aan het worden want de expert waarschuwde me ook al voor hoge factuur van om en bij de 6000 euro.

unphoto

Actief lid
Ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan.
Het zal altijd jouw woord tegen dat van de uitvoerende partij zijn.

Jij hebt namelijk de bewijslast.
Sinds december.....wat zegt rechtsbijstand?

In principe zou ik als ik jou was allang de stekker eruit hebben getrokken.
Vrijwel zeker dat je geen goede auto terug krijgt.

Afhankelijk van complexiteit van de revisie zou ik het hele blok in 2 weken klaar hebben.

Neem alles terug en betaal wat je moet betalen, voordat het erger kan worden.

Ik wist aanvankelijk niet dat dit soort conflicten onder rechtsbijstand vielen, het betreft hier een burgerlijk geschil dus waar kon ik anders nog terecht. De expert heeft zijn uitleg aanhoord : dat zogezegd 1 iemand van zijn personeel de motor uit mekaar heeft gehaald, dat die persoon om de haverklap ziek is geweest en hij niemand anders aan de motor wou laten werken, wat kon ik doen, een auto laten takelen die zonder wielen met niks meer onder de motorkap achter zijn garage stond en een motorblok die open lag ??? Wie ging daar willen verder aan werken ? De expert heeft zijne flauwe uitleg aanhoord en heeft hem gezegd: zorg dat de auto kan afgehaald worden deze week nog maar of hij dat gaat doen ??? Aanvankelijk had hij gezegd dat het 2-3 weken in beslag zou nemen. Trouwens de aansluitingen van lpg gaat hij niet doen omdat ik dan zogezegd als er iets niet werkt, ga zeggen dat de revisie slecht is uitgevoerd, ik moet nog eens nr de lpg installateur en daar nog eens betalen voordat mijn auto terug is zoals ik hem bij hem achterliet. De expert is van mening dat hij niet heeft gelogen over de vervangen onderdelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op welke basis is de garage aan deze opdracht begonnen?
Heb je hem een blanco cheque beloofd?
Het epc lampje ging branden en de motor draaide onregelmatig en we hoorden er precies iets ratelend in, omdat er ook olie bij water zat werd gedacht dat de pakking stuk was, de motor verbruikte ook olie, volgens hem kwam dat geratel vd distributieketting die uitgerokken was, zo kwamen we bij hem terecht omdat we dachten bij een revisiebedrijf het best geholpen te worden, oliekoeler werd vervangen, toen hij motor loskoppelde stelde hij ook vast dat koppeling moest vervangen worden, distributieketting dus vervangen, zogezegd zuigers vervangen en segmenten maar daar geloof ik niet veel van. Bij paar gewone garages info genomen en die hadden ook niet dadelijk tijd om er aan te beginnen en mijn man dacht: als de motor dan toch open moet...
Op welke basis is de garage aan deze opdracht begonnen?
Heb je hem een blanco cheque beloofd?

Hij had aanvankelijk gezegd: rond de 3000-3500 euro om motor open te doen en distributieketting te vervangen nadien zei hij ook speciale zuigers te plaatsen omwille van dat olieverbruik, hij heeft me toen het merk vd zuigers gezegd maar weet ik helaas niet meer. Omdat de blok al 200.000 km had, vroeg mijn man of het niet beter was om een boring te geven omdat mijn man ervan uit ging dat bij dat aantal km's nodig zou geweest zijn en omdat de motor toch open lag maar dat vond de garagehouder dan weer niet nodig na het opmeten vd cylinder.

Laatst bewerkt door een moderator:

unphoto

Actief lid
Ok.
Dus aan de ene kant zeg je dat de expert eigenlijk niets kon conluderen en daarna geef je aan dat er bevestigd is dat er daadwerkelijk wel arbeid wordt/is verricht.
Je bent 5 maanden verder en lijkt te insinueren dat je de rechtsbijstand optie hebt overwogen maar zelf invult dat een civiele zaak daar niet onder zou vallen..

Behalve een enorm lang en warrig verhaal op te hangen, wat verwacht je van ons? De antwoorden heb je al.

Vol ongeloof lees ik dit topic.
Ik ga er geen uitspraak over doen.
Maar de laatste zin in het bericht van unphoto over terughalen mag je wel over nadenken.

Een factuur van om en bij de 6000 euro..., daar had je een fonkelnieuwe motor voor...

hemi24

Donateur
Wat ik mij afvroeg:

Een S3 met 1.8 TSI, heeft die motor überhaupt nog een distributieketting?
De oude 1.8 in de S2 wel, maar is dat later niet weer gewijzigd naar een riem net als de kleinere TSI-motoren?
Of is dat bij de EA888 altijd een ketting?

Ok.
Dus aan de ene kant zeg je dat de expert eigenlijk niets kon conluderen en daarna geef je aan dat er bevestigd is dat er daadwerkelijk wel arbeid wordt/is verricht.
Je bent 5 maanden verder en lijkt te insinueren dat je de rechtsbijstand optie hebt overwogen maar zelf invult dat een civiele zaak daar niet onder zou vallen..

Behalve een enorm lang en warrig verhaal op te hangen, wat verwacht je van ons? De antwoorden heb je al.
Ik heb op 20/4 voor de 1ste keer contact genomen met mijn verzekering nav het feit dat ik aan het lijntje wordt gehouden door de garagist, dit op aanraden van een collega die een nieuwe auto kocht, vw caddy die na 1 week al in storing viel, hem werd wijsgemaakt dat een marter kabels had doorgebeten, enfin ook heel verhaal waar de rechtsbijstand uiteindelijk er ook werd bij gehaald, mijn verzekering stelde de garagehouder in gebreke omdat de termijn ruimschoots overschreden was, hij kreeg 5 dagen tijd om een hersteldatum door te geven tegen dewelke ik het voertuig mocht ophalen, hij reageerde hier niet op, ik vroeg dan aan de verzekering welke de volgende stappen zouden zijn en die hebben toen een expertisebureau ingeschakeld, als ik op google kijk, krijgt dit bureau maar 1/5 als beoordeling dus blijkbaar nog eens pech, die expert heeft de garagehouder ook verwittigd van zijn komst, rechtsbijstand is dus wel degelijk ingeschakeld maar als expert besluit dat de onderdelen die geplaatst werden wel degelijk noodzakelijk waren en gewoon foto's neemt vd onderdelen die hem onder de neus worden geschoven door de garagist, wat kan ik dan nog doen ???? Ik had gehoopt dat iemand mij op dit forum een antwoord kon geven op de vraag die ik steldel: hoe kan ik achterhalen of de zuiger uit mijn auto komt, we zijn er zeker van dat dit niet dezelfde zuiger is die ons getoond werd tijdens 1 van onze bezoekjes want we zijn in die 5 maand wel degelijk een 4-5 keer in de garage geweest om te kijken waarom het zo lang duurde, wat had ik moeten doen ? met mijn vuist op tafel kloppen bij wijze van spreken ? Ik had iets vd garagehouder nodig en hij niet van mij, ik wou alleen mijn auto maar terug krijgen en liefst zo snel mogelijk, helaas....

SuperBeeb

Forumguru
Meet de diameter van de zuiger, vergelijk die met de boring van een 1.8 blok, en dan weet je in ieder geval of die uit het blok kán komen.

PizzaPieter

Donateur
EDIT: ik had deze moeten quoten (nr 14):
Ok.

Vraag van TS is ergens wel duidelijk en simpel

Kan iemand bevestigen of dit de zuigers zijn die gebruikt worden in haar 1.8 TSI.

Rest van verhaal is interessant en schrijnend en voor de beeldvorming, maar ik zie TS hier geen echte (EDIT: aanvullende) hulpvraag stellen.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Hij had aanvankelijk gezegd: rond de 3000-3500 euro om motor open te doen en distributieketting te vervangen nadien zei hij ook speciale zuigers te plaatsen omwille van dat olieverbruik, hij heeft me toen het merk vd zuigers gezegd maar weet ik helaas niet meer.
Bijzonder. Want kijk maar naar de foto van de eerste post van dit topic. Daarin zie je de bekende wafelvormige zuigerveren die geen olieverbruik geven. Je ziet dat de wafelstructuur ook helemaal schoon is. Wat wel opvalt is dat de coating op de zijkant van de zuigers helemaal weg is. Dit lijkt een zgn. kantelende zuiger te zijn. Ik wist niet dat de 1.8 TSI van een S3 daar ook last van had. Of is dit toch een zuiger die helemaal niets met jullie auto te maken heeft ??

Bovenaan Onderaan