Zoemend geluid Skoda Octavia III Combi

Raas

Lid
Bedankt voor de hint, ga ik in de gaten houden bij de volgende rit! Ik heb eerder wiellager geluiden gehoord bij andere autos, dat was veel erger dan dit. Dus ik dacht hier niet als eerste aan.
 

Tees

Donateur
Slijtage van een wiellager kan in vele gradaties zijn. 2 jaar terug is bij de APK bij mij een wiellager aan het licht gekomen, daar had ik niet eens wat van gemerkt...
Maar mijn eerste gok zou ook een lager zijn, dat zijn toch de onderdelen die slijten in de loop der tijd.
 
Beste forumleden,

Jullie hadden gelijk dat het een kapotte wiellager was van het rechter voorwiel! (excuus voor de late reactie).
Nadat een medewerker van de garage een korte testrit had gemaakt, hebben ze de wiellager vervangen en was de auto weer muisstil tijdens rijden op alle snelheden.

Ik vond het zelf lastig om het geluid te localiseren tijdens het rijden (ik wist dat het ergens uit een van de wielkasten moest komen vanwege het constante geluid (koppeling indrukken, andere versnellingen maakte allemaal geen verschil) op bepaalde snelheden. Dit waren dan blijkaar het juiste aantal RPM's voor de lager om te gaan zingen. Terwijl erboven en eronder het dan weer stiller werd.

Ik heb net als Raas ook wel eens in autos gezeten met een kapotte lager, echter dit klonk als een hoop geratel, niet een hoge zoem die leek alsof het een onderdeel van een ritmisch electronisch muzieknummer kon zijn.

Dus voor mij is dit probleem opgelost. dank voor jullie inhoudelijke feedback en tijd!!
 
Raas,

Ik beaam wat Canon-Eye zegt: als je op de constante snelheid rijdt wanneer de auto het meeste geluid maakt, en je drukt de koppeling in, laat het gas los, het toerental valt terug naar stationair en vervolgens blijft het geluid precies hetzelfde:
Dan sluit je waarschijnlijk uit dat het in je moter, koppeling of aandrijving zit omdat die van een toerental van bijvoorbeeld 2500 rpm (rijden in 4e versnel) naar ong 800 rpm geen verschil opgeleverd heeft.

Dan zit het hoogstwaarschijnlijk in een van je wiellagers zoals ik ook had, omdat de wielen in constante snelheid wel door blijven draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raas

Raas

Lid
Het heeft even geduurd, maar bij mij verminderd het zoemende geluid bij het intrappen van de koppeling wel. Het geluid is dan (vrijwel) helemaal weg. Na terugschakelen of opschakelen geen verschil. Bij versnellen wordt de toon van het zoemen hoger. De zoem klinkt harder dan de bijvoorbeeld het zoemgeluid van winterbanden. Wellicht dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn? Is er een veel voorkomend probleem met bijv. de versnellingsbak of aandrijving van een Skoda Octavia III 1.6TDI 2014 met handgeschakelde 6 versnellingsbak?
 

tim_j

Senior Member
Het heeft even geduurd, maar bij mij verminderd het zoemende geluid bij het intrappen van de koppeling wel. Het geluid is dan (vrijwel) helemaal weg. Na terugschakelen of opschakelen geen verschil. Bij versnellen wordt de toon van het zoemen hoger. De zoem klinkt harder dan de bijvoorbeeld het zoemgeluid van winterbanden. Wellicht dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn? Is er een veel voorkomend probleem met bijv. de versnellingsbak of aandrijving van een Skoda Octavia III 1.6TDI 2014 met handgeschakelde 6 versnellingsbak?
Dan zit het in de bak ja.
 
Bovenaan Onderaan