Zoemend geluid Skoda Octavia III Combi

Beste Skoda liefhebbers en forumleden,

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Skoda Octavia Combi 2.0 TDI.
Rijdende in de auto heeft deze een duidelijk zoemend geluid tussen de 80 km en 100 km/hr. Lagere snelheden hoor je het nauwelijks/niet, sneller dan 110 ook niet/nauwelijks.
Ik ben er nog niet mee naar een autogarage gegaan, omdat ik eerst zelf wil uitvinden (hopelijk met jullie hulp) wat het zou kunnen zijn.
Zelf vind ik het interessant om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn, zonder eventueel een poot uitgetrokken te worden bij de garage en vooral: leren


Basis gegevens:
Handgeschakelde 6 bak
Datum eerste toelating 31 maart 2015
Motorcode CKF
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1968
Max. vermogen 110 kW / 150 pk

1)
Het is geen constant pulserend geluid, zoals bijvoorbeeld het aanlopen van een fietswiel bij een bepaalde snelheid.
Normaal zodra je bij een aanlopende band harder gaat, gaat ook het geluid qua freqentie sneller en hoger worden. Dit lijkt hier niet het geval te zijn.

2)
Ik ben niet heel bekend met gecupte banden (zaagtandslijtage).
Ik heb het bandenprofiel van voor naar achteren, heen en weer gevoeld en voel daar toch niet echt een verschil in opstaande randen/scheve slijtage in.
Als ik denk aan bijvoorbeeld het geluid van noppen op een mountainbike op het asfalt. Dan lijkt het daar niet op!
Ik dacht eerst aan wat hier beschreven staat qua zoemend geluid rond die snelheid. Maar het lijkt me dat niet te zijn.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/licht-zoemend-geluid-achter-boven-de-80-km.30673/

Voorbanden zijn 2x Vredestein Ultrac Satin 225/45 ZR 17 91Y
Er liggen als achterbanden 2x Continental ContisportContact 5 - 225/45 R17 91W.

Foto profiel achterband:
https://drive.google.com/file/d/1LHlkBy3TLKrovZecaayjMUkhPbNBB8pe/view?usp=sharing


3)
Het is geen constante hoge toon, maar een soort sinusgolf van geluid met 2 soorten snelheden. Een snellere zoem en een langzame/tragere.
Ik heb twee geluidsfragmenten geprobeerd op te nemen. Je hoort naast was normaal achtergrond geluid de twee soorten zoemen.

https://drive.google.com/file/d/1Wsafwjjt_AaTY0TTUsgWbMH4LSTst0xW/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1W4KUHRVtjg_QweGYRmtNyOG54W66zcTY/view?usp=sharing


4)
Poging tot verdere probleemanalyse:

-Als ik in de auto zit bij stationair draaien van de motor, geen afwijking/zoem verder te horen. Ook zodra ik buiten om de auto loop als deze stationair loopt (en stil staat)= geen gezoem te horen.
-Als ik stilsta en de koppeling indruk + het het gaspedaal een paar keer, dus toeren gaan omhoog 800 rpm tot 3000= ook geen gezoem te horen.

-Zoemend geluid begint duidelijk hoorbaar te zijn op 80 km/uur en op 100 km/uur snelheid.
-Rijden in 4e, 5e of 6e versnelling op dezelfde constante snelheid geeft geen verschil in frequentie = zoemend geluid blijft hetzelfde
-Als ik rij kan ik moeilijk het geluid lokaliseren, ik neig te zeggen dat het ergens achter vandaan komt (achterwielen? brandstofpomp?)
-Motor koud of motor warm maakt geen verschil
-Koppeling tijdens rijden indrukken, zodat motor statonair aantal toeren weer draait, of weer op laten komen geeft geen verschil in frequentie van gezoem= geluid blijft hetzelfde
-Koppeling indrukken op 80 en 100 km/h en gaspedaal indrukken = hogere toeren dan normaal bij snelheid geeft geen verschil in frequentie van gezoem= geluid blijft hetzelfde
-Airco/klimaatcontrole volledig uitgezet tijdens rijden= zoemend geluid blijft hetzelfde

Met deze stappen hierboven beschreven lijkt het dus niet de motor zelf of de koppeling
Doordat het specifiek snelheidsgebonden is, moet het wel ergens in een as? remschijven/klauwen? banden? lagers? brandstofpomp?

5)
De laatst genoemde brandstofpomp doet me denken aan de probleembeschrijvingen hier:
https://inkoopautos.com/brandstofpomp-kapot-symptomen-en-kosten/


Maar dan zou ik ook verwachten dat de pomp op lagere snelheden ook hoorbaar is zodra de motor loopt....
Dat is echter dan weer niet zo.

Iemand een idee in welke richting ik verder kan zoeken?

Bij voorbaat dank!!

Met vriendelijke groet,
F
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik kan echt maar twee mogelijke oorzaken bedenken: cuppende banden of defect wiellager(s).
 

hemi24

Forumguru
Wiellagers of differentieel wellicht?

Bodemplaten of overige kunststofdelen wel allemaal goed bevestigd?

Recentelijk onderhoud laten uitvoeren of iets gewijzigd aan de wagen?
 
Groot onderhoud uitgevoerd Oktober 2019 op 93.000 km (16.000 km meer gereden maar nu)
Verder niks gewijzigd, geknutseld of geraakt.

Vandaag heb ik er nog onder gelegen om te zien of alles vastzat enz. Niks kunnen vinden

Morgen zal ik eens na werk de auto op de krik zetten en aan de wielen speling checken en een draai geven.
Kijken of daar iets aan op te merken valt. Alhoewel het zoemen begint vanaf een kilometer of 80, betwijfel ik of ik een wiel zo snel gedraaid krijg ....

Dank voor de feedback tot dusver :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wijnand850

Forumguru
Als het inderdaad niet in de banden of de wiellagers zit: differentieel lagers. Schijnt een wat vaker voorkomend euvel te zijn bij de 6 bakken van Skoda (VAG). Past ook bij de kilometerstand. Ik heb de vervanging net achter de rug. Gelukkig nog net in de garantieperiode.
 

AndreM

Forumguru
Ik heb dit ooit bij een auto van een ander merk gehad, ik zal het merk Slopel niet noemen. :maakmegek:
Maar dat was een wiel lager aan de achterzijde.
Wanneer een band gecupt is, dan hoor je dat niet bij 80 km, wel als je zachtjes rijdt. :thumbsup:
 
Beste allen,

Korte update, maar nog geen specifieke oorzaak of oplossing gevonden.

Zoals aangeraden door de forumleden heb ik auto opgekrikt, zodat de wielen om beurten vrij van de grond hingen.
Vervolgens goed zijwaarts aan een kant duwen +de andere kant trekken en dus gecontroleerd op eventuele speling (kapotte wiellagers), maar alle in alle wielen was geen milimeter speling in te vinden.

Ik heb ook per wiel een goede spin eraan gegeven om te luisteren of er iets van een afwijking te horen was..
Voor het draaien aan de twee voorwielen heb ik de handbak in de vrij gezet en tijdens de achterwielen de handrem eraf.
Wat blijkt: slechts 1 wiel spint geruisloos zonder enige wrijving lijkt (linksvoor). Je hoort bij beiden voorwielen nog wel heel zachtjes iets van een aandrijfas meedraaien ten opzichte van de achterwielen waar dat ontbreekt.

De 3 andere wielen:
-Rechtsvoor lijkt iets meer wrijving te hebben dan linksvoor, alsook een licht schrapend/aanlopend geluid. Dit wiel stopt ook iets abrupter zodra ik deze laat uitspinnen naar stilstand.
-Rechtsachter heeft ook wat rechtsvoor heeft maar heeft de meeste wrijving. Het klinkt ook alsof er iets aanloopt op de remschijf... echter wel een constante hoeveelheid tov linksachter hieronder.
-Linksachter maakt het volgende geluid (zie audiofragment hieronder) en ik vermoed dat daar het gezoem vandaan komt:
https://drive.google.com/file/d/1Xwvog5-gDWs2x1A743X8647Um9XKoDeG/view?usp=sharing

Ik heb nog eens beter geluisterd op stil asfalt op alle snelheden. Het zoemende geluid is op alle snelheden hoorbaar, echter op die rond 80 en 100 km/h het beste zoals in het topic startbericht beschreven.

Ook heb ik de remschijven gecheckt op eventueel een steentje ertussen, de wielen voor- en achteruit gedraaid. gecheckt op oneffenheden in de remschijf, niet het geval..

Wat zou dit hierboven bij de drie wielen kunnen zijn?
-Kromme remschijf? aanlopende remblokken? kromme+aanlopende stofplaat op remschijf? verkeerd afgesteld handrem (te strak?) omdat beiden achterwielen met enige wrijving te draaien.

Hiervoor slechts twee autos gehad, maar als ik hier een spin aan de achterwielen gaf, dan draaiden deze als een zonnetje. Het was dan alsof je aan een fietswiel draaide, behalve iets zwaarder op snelheid te krijgen door het grotere gewicht van het wiel..

Is het mogelijk dat iemand bij de garage voor mijn tijd als eigenaar, de nieuwe remblokken/schijven niet goed afgesteld heeft?

Bij voorbaat dank alweer!

Met vriendelijke groet,
F
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Ik ben géén expert, maar heb me op dit forum laten vertellen en horen zeggen dat een wiellager dat niet goed functioneert niet altijd speling hoeft te vertonen .

M.a.w: ook al vertoont een wiellager geen speling, kan er alsnog iets mis mee zijn.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Remblokken of schijven kun je niet verkeerd afstellen. Het gebeurd wel eens dat ze iets aanlopen maar als dit echt zwaar is dan zit er een probleem in je remklauw.

ik zou gewoon lekker een afspraak bij een garage inplannen want nu stop je er veel tijd in zonder resultaat.

je klachten klinken nog steeds als een wiellager. Een goede garage geeft je binnen 15 min uitsluitsel.
 

Raas

Lid
Ik ben benieuwd wat het probleem was en of dit opgelost is.

Reden is omdat ik ook een zoemend geluid heb dat variabel is, afhankelijk van de snelheid van de auto (rotatiesnelheid van banden/aandrijfas). Ik rij een Octavia 3 - 2014 - 1.6TDI 110PK Handgeschakelde 6-Bak. Ik zag in de historie van het Skoda onderhoudssysteem dat dit geluid een aantal jaar eerder was gemeld, maar de Skoda dealer had aangegeven dat dit geen reparatie vereist. Toch is dit behoorlijk irritant.

In mijn geval lijkt het een versnellingsbak/differentieel probleem omdat het zoemende geluid niet afneemt als je van 4 naar 5, of 5 naar 6 schakelt. De toonhoogte van het zoemende geluid wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt (banden draaien harder / aandrijfassen draaien harder).

Een oplossing ben ik nu aan het zoeken, vandaar dat ik hier terecht kom.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verandert er iets aan het geluid als je op snelheid even de koppeling intrapt en het gas loslaat?
Zo nee (dus als het geluid hetzelfde blijft in relatie tot de snelheid) dan zou ik als eerste denken aan een wiellager.
 
Bovenaan Onderaan