Zoemend geluid na vervangen distributieriem

........ Werken ze met A-merk spullen, of is t zo'n garage die B-merken erop zet? Die laatste ben ik, dat sprak misschien al uit m'n vorige zin, niet zo'n fan van..........En een B-merk onderdeel heeft toch vaak wat minder kwaliteitscontrole, en mindere kwaliteit lagers en andere onderdelen. En dan kan er wel eens een matig lager bijzitten die herrie maakt.

De waterpomp was ook waar ik aan dacht. Maar zal die een zoemend geluid maken wat de motor overtreft?
Overigens is het een Gates set dat erop is gegaan, niet echt een B merk lijkt me.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Desperado

Forumguru
Gates is een heel goed merk. Een zoemend geluid heb ik nog niet eerder gehoord bij klachten over Gates. Maar het zou kunnen. Ik zou de garage de boel weer los laten trekken en het op laten sturen voor garantie naar Gates als het geluid daar weg komt.
 

NinYes

Lid
Heb je ervaring met deze verklaring? dit lijkt me wel een mogelijk verhaal.
De monteur heb ik gisteren zelf gesproken en die gaf aan dat de distibutie zeker goed op spanning staat ( dat punt kun je niet missen met op spanning zetten als je oplet ,waren zijn woorden)

In mijn dagelijkse werk doe ik service aan een groot scala van machines.
Daarbij constateer ik vaak bijgeluiden aan synchroonriemen. Door de spanning te variëren los ik deze op.
Dit is meestal het geval bij grote poelies. Daar heb je het meest last van scheefloop in de vertanding, vergelijkbaar met je nokkenaswielen.

Als de riem met montage overstretched is geweest, krijg je die nooit meer goed. Je kan hem dan alleen nog maar vervangen. Sowieso zal deze dan vroegtijdig het loodje leggen.
Het kan zijn dat het bij jou iets anders is, maar ik zou de rekeningen en eventuele mails maar goed bewaren!
 
[Q
Duidelijke uitleg. Als dit het is belooft dat niet veel goeds. Wat ik me wel afvraag is hoe hij overstretched is als je hem opspaaning brengt bij montage. Het lijkt mij dat dit alleen ontstaat als de spanning later wordt teruggebracht en dus eerst te strak is en na veeloop van tijd wordt teruggesteld. Bij mij zou hij als ik de monteur moet geloven goed staan.
En als de levensduur dan korter zou zijn, waar moet ik dan aan denken: heel snel kapot of iets korter dan de 180000km die wordt aangegeven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

NinYes

Lid
En als de levensduur dan korter zou zijn, waar moet ik dan aan denken: heel snel kapot of iets korter dan de 180000km die wordt aangegeven?
Helaas kan je niet in de riem kijken. Ik weet niet of er staal- of kunststof wapening in zit.
Dat zal een verassing zijn met een dure afloop.

Als jij nog 180.000km wil rijden met dat geluid is ook nog maar de vraag.
En als het ooit zover is, krijg je hem ook niet verkocht met dat geluid (Ik zou hem niet kopen in elk geval :nono: )

Als de garagehouder zich professioneel op stelt, zal hij reparatie garantie geven.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat een afdekkapje de riem raakt.
 
Het laatste dat je aangeeft, een kapje, dacht ik ook nog aan. Dat zou wel een makkelijke oplossing zijn.
Wie weet of er mijn type tdi motor posities zijn waar de kap de riem zou kunnen raken? De kap lijkt er wel goed op te zitten zover ik kan zien
 

ergees

Lid
ik had hetzelfde probleem toen bij 285000 km de gehele distributie werd vervangen, ervaringen uit het verleden(ford nl heeft toen problemen opgelost die onder de eu garantie vielen)deden mij besluiten dit bij de officiele skoda dealer in Polen te laten doen.Het gezoem van de distributie riem was na een dikke 10000km zo erg dat ik terugging naar de dealer. Die heeft (alleen)de riem onder garantie vervangen,en kon er niets vreemds aan ontdekken,zij hebben de riem voor inspectie terug naar de leverancier gestuurd met de opmerking" noisy belt".Hoe dat is afgelopen weet ik niet, het zoemen was en is tot nu toe weg.Heb daarna wel last van een vreemd klopje dat optreed bij warme motor als die stationair draait, een lichte verhoging van het toerental doet dat geluidje verdwijnen.Een bevriende monteur zei me er verder geen aandacht aan te besteden. Het betreffende kapje verbuigt bij de montage soms wat en raakt dan de riem, zit echter helemaal onderin en verbuigt dan naar binnen toe, of je dat van buiten kan zien weet ik zo niet.
 
Bovenaan Onderaan