Zoemend geluid na vervangen distributieriem

Hallo,

afgelopen week is mijn distibutie inclusief spanrollen en waterpomp vervangen . De multiriem was nog goed en is weer gemonteerd door de garage. Ook olie en filter zijn vervangen

Nu heb ik inmiddels flink wat gereden maar heb ik sinds het vervangen een zoemend geluid gelijk oplopen met het toerental en hoorbaar van pakweg 1500 tot 3000 toeren. Daarboven door het motorgeluid niet hoorbaar meer. met gas los is het ook hoorbaar in hetzelfde toerengebied.
Eerst dacht ik aan mijn turbo maar die zou met gaslos een ander geluid/ frequentie geven.

Wie weet wat dit is ? ik ben al terug geweest en ze dachten de multiriem maar moeten ook gaan zoeken.
Het is altijd hoorbaar maar vooral met koude motor . Bij koude motor gilt hij soms ook.
Een 2e punt is dat het typische dieselgeluid sindsdien sterker hoorbaar is , ook op de snelweg.

Wie heeft er een vermoeden in welke richting te zoeken ? Multiriem of toch wat anders?
Kan de multiriem wellicht verkeerdom gemonteerd zitten en daardoor deze geluiden geven?

hoor graag
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Het kan je dynamolager zijn. Zeker als de multiriem los geweest is en daarna net iets anders gespannen weer gemonteerd is kun je hem horen.
 
Is dat een kwestie van inspuiten met wd 40? of zal ie versleten zijn en komt dat nu naar boven?
Geeft het eventueel andersom omleggen ook zulke kenmerken of maakt dat niet uit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
iig hoort er in een lager geen WD40 thuis maar (kogel)lagervet. En lagers zijn voorzien van keerringen om dat vet binnen te houden. Gaat de kering stuk, dat is meestal het geval, dan lekt het vet weg, loopt het lager warm en gaat stuk.

indien het het lager is van de dynamo (geen idee verder) dan zou je de dynamo bij een revisiebedrijf kunnen laten herstellen. Er zijn zat bedrijven die dynamo’s en startmotoren reviseren. Vaak ook met ruil optie om de wachttijd/reparatietijd te verkorten.

vaak goedkoper dan een nieuwe dynamo. Of je zou er 1 van de sloop moeten willen scoren. Maar dan weet je natuurlijk niet wat je krijgt.

wat ik echt niet snap; alles nieuw en dan de oude riem erop... zit evengoed slijtage en ouderdom aan..
 
iig hoort er in een lager geen WD40 thuis maar (kogel)lagervet. En lagers zijn voorzien van keerringen om dat vet binnen te houden.................wat ik echt niet snap; alles nieuw en dan de oude riem erop... zit evengoed slijtage en ouderdom aan....


Bedankt voor je uitleg. Dit is wel een verklaring waar ik wat mee kan dan alleen af te gaan op een snaar wel of niet vervangen. Wat betreft de looprichting van de multiriem , kan daar nog een oorzaak in zitten schat je in of maakt dat geen verschil?
 

Duijzer

Donateur
WD 40 haalt het geluid misschien even weg, maar lost het probleem niet op. Een multiriem (ik zou zo’n ding inderdaad altijd vervangen als hij toch al los is) heeft een bepaalde spanning. Door de jaren heen loopt een lager daar een soort op in. Als die spanning verandert doordat het los geweest is, en bijvoorbeeld net iets strakker weer vastgezet is, ga je dat horen.
Als het de originele nog is zal hij in ieder geval aardig versleten zijn. Revisie is een goede optie, bij een gebruikte weet je ook niet wat je krijgt. En dan de riem toch maar vervangen als hij weer los is....
 
hallo ,

Bedankt voor het meedenken door iedereen. De auto is bij de garage terug geweest om het probleem van het gezoem op te lossen.
Helaas al jullie goed bedoelde adviezen hebben nog niet de oplossing geboden.
De mulitiriem is eraf geweest en de auto heeft zonder gelopen . Het geluid was er nog steeds en lijkt toch bij de distributie vandaan te komen.
De dynamo , aircopomp en een andere spanning van de multiriem zijn hiermee uitgesloten.
De distributie zou zeker niet te slap of strak staan. ( motor loopt ook heel rustig dus dit leek me ook al niet logisch).
Inmiddels bijna 1000 km gereden maar het gezoem wordt niet minder.

wie heeft er nog een idee?
 

hemi24

Forumguru
Misschien niet, maar het zegt allicht iets over de manier waarop je garage te werk gaat, dus wellicht helpt het om bij een goede partij een second opinion te laten doen..?

Als het geluid er voorheen niet was heeft men dus bij het vervangen iets (onbewust) veranderd of vergeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik vind t wel opvallend dat je zegt dat het geluid van de motor ook anders is. Ik vraag me haast af of ze de distributieriem er niet een tandje naast hebben gezet? Ik zie niet in waarom de motor anders een ander geluid maakt.
Verder is de nieuwe waterpomp wel de logische verdachte. Werken ze met A-merk spullen, of is t zo'n garage die B-merken erop zet? Die laatste ben ik, dat sprak misschien al uit m'n vorige zin, niet zo'n fan van. Zelfs m'n oude Faab krijgt bij mij A-merk onderdelen gemonteerd. En een B-merk onderdeel heeft toch vaak wat minder kwaliteitscontrole, en mindere kwaliteit lagers en andere onderdelen. En dan kan er wel eens een matig lager bijzitten die herrie maakt.
 

NinYes

Lid
Als de dibu riemspanning niet goed is, grijpen de tanden van de riem en tandwiel niet goed in elkaar. Door de rek van de riem die niet correct is, heb je dan een verschil in tanden-per-centimeter ten opzichte van de poelie. Dit maakt geluid.
 
Heb je ervaring met deze verklaring? dit lijkt me wel een mogelijk verhaal.
De monteur heb ik gisteren zelf gesproken en die gaf aan dat de distibutie zeker goed op spanning staat ( dat punt kun je niet missen met op spanning zetten als je oplet ,waren zijn woorden)

Vandaag weer een flinke rit gehad van een paar honderd kilometer.
De motor loopt heel netjes stationair en ook op snelheid. Het gezoem is vooral hoorbaar in het midden toerengebied bij optrekken en gas los. Beroepsmatig heb ik in vele merken en modellen gereden en het geluid lijkt het meest op wat onder de kap van een huidig model clio vandaan komt
Bij koude en warme motor merk ik niet veel verschil als ik er goed op let nu.

In de opening had ik aangegeven dat de motor niet netjes liep, maar dat was waarschijnlijk omdat hij toen net ging regenereren. Daarna liep hij als vanouds
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan