Michel
Forumguru
AMSTERDAM - Met meer dan tien merken onder de paraplu heeft de designbaas van de Volkswagen Group, de befaamde Walter de' Silva, de lastige taak ieder merk zijn eigen karakter te geven. Dat blijkt een moeilijke taak te zijn bij Volkswagen en Skoda. De hoofdontwerper geeft in Autovisie 15 aan heel diep te moeten gaan om de twee merken van elkaar te onderscheiden.
"Het zou fout zijn om een bepaald DNA voor de groep te hanteren. Maar ik introduceerde wel een denkpatroon in onze designbenadering: we zoeken altijd naar eenvoud, zij het met respect voor het DNA van de respectievelijke merken," zegt Walter de' Silva tegen Autovisie. "Ieder merk moet zijn koers varen en zijn eigen modellen ontwikkelen. Uiteindelijk bestaat de groep niet echt. Dat is slechts een constructie om de verschillende merken te helpen, maar niet om invloed uit te oefenen op de modellen."
Walter de' Silva zegt in het interview dat het zijn taak is om de modellen wel uit elkaars vaarwater te houden. "Bij Lamborghini, Bentley of Porsche is dat relatief eenvoudig. Bij Volkswagen en Skoda ligt zoiets heel wat lastiger. Focussen we op functionaliteit? Ja, voor beiden. Rationaliteit? Idem. Eenvoud? Dito. Bovendien willen ze allebei gewoon mooie auto's in hun programma. Daarom moeten we heel diep gaan om hen van elkaar te onderscheiden. Het kan. Dat hebben we ook bewezen. Maar het is enorm lastig."
Bron: www.telegraaf.nl
"Het zou fout zijn om een bepaald DNA voor de groep te hanteren. Maar ik introduceerde wel een denkpatroon in onze designbenadering: we zoeken altijd naar eenvoud, zij het met respect voor het DNA van de respectievelijke merken," zegt Walter de' Silva tegen Autovisie. "Ieder merk moet zijn koers varen en zijn eigen modellen ontwikkelen. Uiteindelijk bestaat de groep niet echt. Dat is slechts een constructie om de verschillende merken te helpen, maar niet om invloed uit te oefenen op de modellen."
Walter de' Silva zegt in het interview dat het zijn taak is om de modellen wel uit elkaars vaarwater te houden. "Bij Lamborghini, Bentley of Porsche is dat relatief eenvoudig. Bij Volkswagen en Skoda ligt zoiets heel wat lastiger. Focussen we op functionaliteit? Ja, voor beiden. Rationaliteit? Idem. Eenvoud? Dito. Bovendien willen ze allebei gewoon mooie auto's in hun programma. Daarom moeten we heel diep gaan om hen van elkaar te onderscheiden. Het kan. Dat hebben we ook bewezen. Maar het is enorm lastig."
Bron: www.telegraaf.nl