"Zoeken naar onderscheid Volkswagen en Skoda"

Michel

Forumguru
AMSTERDAM - Met meer dan tien merken onder de paraplu heeft de designbaas van de Volkswagen Group, de befaamde Walter de' Silva, de lastige taak ieder merk zijn eigen karakter te geven. Dat blijkt een moeilijke taak te zijn bij Volkswagen en Skoda. De hoofdontwerper geeft in Autovisie 15 aan heel diep te moeten gaan om de twee merken van elkaar te onderscheiden.

"Het zou fout zijn om een bepaald DNA voor de groep te hanteren. Maar ik introduceerde wel een denkpatroon in onze designbenadering: we zoeken altijd naar eenvoud, zij het met respect voor het DNA van de respectievelijke merken," zegt Walter de' Silva tegen Autovisie. "Ieder merk moet zijn koers varen en zijn eigen modellen ontwikkelen. Uiteindelijk bestaat de groep niet echt. Dat is slechts een constructie om de verschillende merken te helpen, maar niet om invloed uit te oefenen op de modellen."

Walter de' Silva zegt in het interview dat het zijn taak is om de modellen wel uit elkaars vaarwater te houden. "Bij Lamborghini, Bentley of Porsche is dat relatief eenvoudig. Bij Volkswagen en Skoda ligt zoiets heel wat lastiger. Focussen we op functionaliteit? Ja, voor beiden. Rationaliteit? Idem. Eenvoud? Dito. Bovendien willen ze allebei gewoon mooie auto's in hun programma. Daarom moeten we heel diep gaan om hen van elkaar te onderscheiden. Het kan. Dat hebben we ook bewezen. Maar het is enorm lastig."

Bron: www.telegraaf.nl
 

Falcon

Donateur
Persoonlijk zie ik het verschil tussen VW en Skoda alleen in de combinatie van motoren en DSG (1.6TDI + DSG bijv) en de betere stoelen in de VW. Daarnaast hebben ze een jaar eerder het nieuwe onderstel voor de Golf/A3 ..

Maar mij hoor je niet klagen hoor!
 

MarcoO2

Forumguru
Alleen is dat meer een marketing-onderscheid, terwijl Walter het verschil moet maken in design-taal. Maar wat mij betreft lukt dat aardig, ik twijfel nooit of ik nou een Skoda of een VW voor mn neus heb.
 

Rallye

Forumguru
Toch kun je ook wel de taal van een designer terugzien in verschillende auto's van het VW-concern. Zo vind ik de de voorkant van de Bentley Continental en de Octavia II PFL en Fabia I wel iets van elkaar hebben; met name het vlakke deel onder de koplampen geeft hetzelfde effect. Volgens mij allemaal ontworpen door Dirk van Braeckel. Ook de uitsnede van de achterklep (diep liggend in de bumper die aan de zijkant omhoog loopt) is bij VW, SEAT en VW overeenkomstig.
 

sitechris

Donateur
Octavia heeft als duidelijke plussen (veel) meer ruimte, marginaal betere uitrusting en een lagere prijs. En heel veel zaken zijn hetzelfde. In de basis is de Octavia gewoon prima.

Toch moet ik na een half jaar Golfen toch concluderen dat ik voor de Golf ga (ook als ik bij beide voor een 1.4 moet kopen). Ik heb allereerst de ruimte niet nodig en ten tweede vind ik de Golf een net wat betere en vooral meer doorontwikkelde auto. En zo hoog is de meerprijs nu ook niet en de optiepaketten op de Golf zijn zeker value for money.

Voordelen van de Golf vind ik ondermeer het volgende. Materiaalgebruik en afwerking in Golf op net wat hoger peil. Iets mooiere materialen in interieur, nog betere afwerking. Denk hierbij ook aan ogenschijnlijk kleine zaken zoals bijvoorbeeld dat je de motorkap niet hoeft vast te grendelen met een haak -want gasveer- en kijk ook eens naar de achterklep. Die is cheapo in de Octavia met die gammele hendel en lelijke bekleding. In de Golf zijn je portiervakken met stof bekleed, zodat je minder last hebt van rammels. De spiegelbediening is veel prettiger en er is zeker onder de wielkasten net wat meer isolatiemateriaal gebruikt. En wat te denken van de locaties van de luidspreker in de Octi? Zelfs als je soundpakket bestelt, resoneren je speakers nog. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tel je al die kleine verschillen op, ga je het toch merken. Zeker als je meer kilometers maakt.
En niet onbelangrijk.....zijwindgevoeligheid van Octavia is wel een issue, dat is bij Golf en Leon duidelijk beter voor mekaar (ook bij de gewone versies).

Wellicht kan de nieuwe Octi het gat weer kan dichten, dat zal de toekomst uitwijzen. Dus ik sluit niet uit dat ik toch ooit weer Octavia ga rijden.
 

Hetzer

Forumguru
Maar goed er is ook wel verschil tussen de instap Golf en de GTI, en je moet de instap Golf ook niet vergelijken qua afwerking met een Octi Rs.
 

Rallye

Forumguru
Een RS is in ieder geval niet zijwindgevoelig. Ik vind mijn Skoda overigens wel gevoelig voor steenslag, maar heb geen ervaring met de lakkwaliteit van VW's.
 

Captain Hook

Forumguru
Steenslaggevoeligheid is niet alleen een kwestie van de lakkwaliteit, maar ook afhankelijk van het model v.d. auto. Zo zie ik bij mijn huidige Skoda Roomster (inmiddels ruim 25kkm gereden) vrijwel geen enkel pitje van steenslag, terwijl mijn O2 daar veel meer last van had. Zal ongetwijfeld veel te maken hebben met de stroomlijn van het model.

Lijkt me sterk dat de Roomster een betere (taaiere) lak zou hebben dan de O2 (van 5 jaar geleden). :confused:
 

sitechris

Donateur
Maar goed er is ook wel verschil tussen de instap Golf en de GTI, en je moet de instap Golf ook niet vergelijken qua afwerking met een Octi Rs.
op de sportelementen (stoelen, wat aluminium etc) en sierlijsten na is interieur van een rs of gti gewoon eender aan een normale uitvoering. En qua afwerking geldt dit ook: Bij de rs zul je de motorkap ook met een haakje moeten vastzetten om eens een voorbeeld te noemen.
 

sitechris

Donateur
Een RS is in ieder geval niet zijwindgevoelig. Ik vind mijn Skoda overigens wel gevoelig voor steenslag, maar heb geen ervaring met de lakkwaliteit van VW's.

Lakkwaliteit van de golf so far in orde maar in de winter rijd ik er niet zo veel mee. Qua steenslag en kakkwaliteit was mijn vorige bmw 1 serie erg matig.
 

Bakkertje

Forumguru
Voordelen van de Golf vind ik ondermeer het volgende. Materiaalgebruik en afwerking in Golf op net wat hoger peil. Iets mooiere materialen in interieur, nog betere afwerking. Denk hierbij ook aan ogenschijnlijk kleine zaken zoals bijvoorbeeld dat je de motorkap niet

De interieurverlichting vind ik ook een aardig voorbeeld. In de Octavia is dit nog altijd dezelfde als die in onze Golf IV uit 98. Zoals je terecht zegt zit het in de kleine dingen, maar alles op een hoop is het toch een andere beleving.
Bij de Superb vs Passat vind ik het verschil overigens kleiner.
 

sitechris

Donateur
Eens. De superb doet niet of nauwelijks onder voor de passat. Geldt ook voor de yeti en tiguan. Maar gat tussen polo en fabia is wel groot. Polo interieur (wel vanaf comfortline want die hebben soft finishing) is overigen heel goed want de fabia maakt weer gehakt van de ibiza.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb net even een vergelijk gedaan op de site van autoweek en een tiguan is toch zo'n 20 cm langer dan een yeti. Dat had ik overigens ook niet verwacht. Van de Yeti staan niet alle afmetingen erbij, maar de kofferbak van de Tiguan is 70 liter groter en de wielbasis is ook iets langer bij de Tiguan. Ik denk dat bij de tiguan de dingen net als bij het octavia vs golf vergelijk toch allemaal net op een hoger niveau liggen.
http://www.netcarshow.com/skoda/2010-yeti/800x600/wallpaper_39.htm
vs
http://www.netcarshow.com/volkswagen/2012-tiguan/800x600/wallpaper_21.htm
 

michelover

Forumguru
Lak kwaliteit verschil is er volgens mij niet. Heb A3, Cupra4 en daarna RS gereden alle in het zwart en bij ongeveer de zelfde km stand waren ze nog alle drie perfect in de lak. Steenslag was alleen bij de A3 een probleem.
Volgens mijn hangt Skoda heel dicht tegen VW aan, ze gebruiken bij Skoda ook onderdelen die bij VW nog niet eens geintoduceerd zijn.
De Fabia II was het eerste VAG model met een nieuw onderstel, daarna volgde de Ibiza en de Polo pas.
Denk dat een lampje wat een paar jaar ouder is geen afbreuk doet aan de kwalitteit, is meer dat het nieuwe lampje een nieuw design heeft.
Kijk naar TV's het ene jaar zit het aan/uit knopje links onder en in het "nieuwe"model jaar rechtsboven.
Is het dan gelijk een betere TV?
 

TL@

Forumguru
De huidige Fabia werd inderdaad eerst van de drieling geïntroduceerd maar staat wel nog op het oude onderstel en niet op het nieuwe waarop de Polo en Ibiza staan. Daardoor is de Fabia vooral smaller (waardoor hij dus minder leuk oogt dan de Fabia I)
 
Bovenaan Onderaan