Zijn hulpveren zelf te plaatsen?

OII1.2tst

Nieuw lid
Ik denk er over om hulpveren onder mijn OII Combi 1.2tsi te plaatsen ivm caravan en te verwachten zware belading op vakantie naar La France.

Laten plaatsen kost zo'n €230, zelf kopen €101. (ST11C | Octavia incl. Combi *1 (2009-) | hulpverenshop)
Volgens de site wordt er een handleiding meegeleverd. Wie heeft dit al eens zelf gedaan of weet een handleiding online te staan?

Groet.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb deze gemonteerd op mijn Fabia II Combi Greenline.

Was een eenvoudig klusje. Als je een beschikking over een hefbrug hebt hoeven de wielen er niet eens af. Alleen de schokdemper even losdraaien en je hebt genoeg ruimte om de hulpveer in de bestaande hoofdveer te plaatsen. Je kunt hem er zo indraaien. De hoofdveer hoef je niet eens te verwijderen. Wel de hele achterkant omhoog zetten. In mijn geval de krik onder de trekhaak.

was voor 127 euro klaar, terwijl de dealer 300 euro vroeg.

Succes.
 

OII1.2tst

Nieuw lid
Klinkt goed!, nee ik heb geen hefbrug, slechts een krikje.
Is het dan nog steeds zelf te doen?

Groet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel de hele achterkant omhoog zetten. In mijn geval de krik onder de trekhaak.
En ik zou na het opkrikken wel even een paar steunbokken links en rechts onder de "lekkebandopkrikpunten" zetten, om te borgen dat de auto niet kan neerstorten mocht er onverhoopt iets met die krik gebeuren.
Zulk soort akkefietjes kunnen tamelijk dodelijk uitpakken!
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik had er een paar assteunen onder staan als extra beveiliging en een paar klinkers voor de voorwielen zodat deze niet voor of achteruit kon rollen en de auto nog in de versnelling.

Ik doe het ook niet met het standaardkrikje, maar met een 2-tons verrijdbare krik.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Peter_Octavia: prima zo - en ik hoop dat anderen ook zulke maatregelen nemen.

Of, anders gezegd - in antwoord op OII1.2tst: néé, met alleen een krikje gaat het dus niet, want da's veel te link.
 

Antera

Donateur
je moet hem wel aan 2 kanten op krikken anders dan werkt de as tegen doordat de andere zijde nog op de grond staat. Maar je schokdempers losdraaien en de boel laten zakken en je kan het zo doen. Dus eigenlijk 2 kriks of een steun en een krik. ( let wel een degelijke krik)
 

bobby45

Actief lid
1 garage krik onder de trekhaak en 2 houten blokken
op markt plaats 45 euro veren van vag groep die ook op de skoda passen.

voor mij was het en makkie maar doe het onder houd al jaaaaren.
heb dus veel gereedschap:xyxthumbs:
 

Antera

Donateur
Nooit onder de trekhaak zetten deze is niet gebouwd op deze krachten. je zet zomaar een paar honderkilo erop. Deze is gemaakt om trekkracht teweeg te brengen geen hangende krachten


1 garage krik onder de trekhaak en 2 houten blokken
op markt plaats 45 euro veren van vag groep die ook op de skoda passen.

voor mij was het en makkie maar doe het onder houd al jaaaaren.
heb dus veel gereedschap:xyxthumbs:
 

RogerS

Forumguru
Ik heb zelf voor mijn SuperB een set MAD hulpveren gekocht (124 euro bij locale automaterialenzaak). A.s. vrijdag zal de bandenzaak, die ook verlagingssets verkoopt en monteert, ze tijdens de bandenwissel, van winter naar zomer, monteren. Volgens de MAD website zou de montagetijd 30 minuten zijn. Bij een tarief van 45 euro per uur ex btw van de bandenzaak ga ik het niet zelf doen.
 

RogerS

Forumguru
@reeseend:

Afgelopen week zijn wij met de caravan (Knaus Sport FDK500) een weekje weg geweest naar Friesland. Wij zijn meer dan tevreden over de hulpveren. De hele combinatie voelt een stuk stabieler aan en zeker drempels worden beter gedempt.
Ik zou zo weer hulpveren plaatsen!
 

reeseend

Forumguru
@taco: Vrijdag ga ik met de RS naar carsupport toe. Daar gaan we kijken welke veren het beste onder de auto kunnen zodat ik meer support krijg maar dat de auto niet tever wordt opgetilt van achter.
Ik zal vrijdag mijn bevinding posten
 

reeseend

Forumguru
Zo de hulpveren zitten onder de O2 RS. Eerste indruk is goed zeker wat Roger ook al zegt, de auto is achter iets stugger en slaat veel minder door bij drempels.
Nu maar kijken hoe het met de vakantie gaat. Volle belading en een caravan aan de haak. Als het toch niet bevalt kan ik terug om te kijken voor een sterkere set veren.
 

Antera

Donateur
gewoon een schroefset eronder of een leuke simpele verlagingsets van een goed merk


fijne vakantie
 
Zo de hulpveren zitten onder de O2 RS. Eerste indruk is goed zeker wat Roger ook al zegt, de auto is achter iets stugger en slaat veel minder door bij drempels.
Nu maar kijken hoe het met de vakantie gaat. Volle belading en een caravan aan de haak. Als het toch niet bevalt kan ik terug om te kijken voor een sterkere set veren.
Kan je inschatten hoeveel hoger de auto nu staat achteraan ?
Is het verschil zichtbaar ?
Ik ben net terug van vakantie met mijn O2 RS combi.
Tegen volgend jaar moeten er bij de mijne zeker hulpveren onder, maar ik zie er tegenop ivm. het feit dat dan de auto achteraan een stuk hoger komt te staan onbeladen.
Ik vermoed ook dat het verschil met en zonder veren groter zal zijn bij een RS dan bij een gewone O2, door het sportonderstel.
 

reeseend

Forumguru
Aan de achterkant was mijn RS al iets lager vergeleken met de voorkant. Nu staat hij nagenoeg recht.
op de as is de achterkant 1,8 cm omhoog gekomen. Volgend weekend weet ik hoe alles staat met belading.
Als ik die info heb dan laat ik het weten.
 
Dat is toch veel dat hij omhoog komt dan.
Ik zie wel dat je een geen combi hebt, misschien dat die nog ietsje doorzakt tegenover een sedan.
Bij mij hangt hij achteraan ook iets lager origineel, een beetje hoger zou wel mooier zijn.
Ik denk dat ik er volgende week maar eens actief op zoek ga naar een setje hulpveren.
Monteren doe ik zelf wel.
Bedankt voor de info in ieder geval.
 
Bovenaan Onderaan