Zijkant wel of niet mooi ?

goromo

Nieuw lid
Beste,

Eventjes kort voorstellen voordat ik met min vraag/opmerking kom.
Mijn naam is Michel en kom uit het uiterste zuiden van het land.
Al 10 jaar zijn wij in het bezit van een O1 (zonder geintjes).
in deze 10 jaar hebben we nog nooit een noemenswaardige reparatie gehad.
Mede door de leeftijd van het karretje zijn we ons toch, ondanks dat we een auto maar zonde geld vinden, aan het beraden om een jonger beestje aan te schaffen.

Sinds de Yeti op de markt verschenen is heb ik een zwak voor deze auto, in tegen stelling tot mijn wederhelft.
Het enige wat mij tegenstaat is de zijkant van de Yeti.
Het vervelende is alleen dat ik het niet kan benoemen, m.a.w. Ik weet niet wat het is dat me tegenstaat.
de voorkant en de achterkant vind ik top en het interieur is ook af, maar die zijkant:crazy:.
iedere keer weer opnieuw denk ik het wordt een Yeti totdat ik de foto's weer bekijk en ik weer van gedachte verander.
dit gaat nu al weken zo.
heeft iemand van jullie ook met dit dilemma rond gelopen ?
misschien een beetje een onnozele vraag maar weet iemand wat het is met die zijkant ? :xyxthumbs:
 

EdK

Forumguru
zet er grotere velgen in en de wielkast ziet er gevulder uit en je hebt het luxe dilemma niet meer.
want vermoed dat je probleem tussen je oren daar ligt.

dus gewoon nieuw of 2e hands gaan kopen met 17 of 18 inch velgen met uiteraard zwarte banden
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Ik vind de zijkant van de Yeti juist heel leuk. Het is weer eens wat anders.
 

Leon54

Actief lid
Ik herken dit wel een beetje, maar vooral op foto's. In werkelijkheid is het wat mij betreft niet aan de orde. Inderdaad voor 17 inch velgen kiezen ( geen 18 inch !!, dat is echt teveel van het goede en het rijdt zeker niet beter). Zelf heb ik de Annapurna velgen eronder laten zetten, volgens mij de meest luxe velgen van de Skoda lijn en staat de Yeti goed !
 

Antera

Donateur
Dit soort zaken zijn altijd erg persoonlijk. Uiteindelijk zit je in de auto. Ik vind de achterzije van mijn o1 ook niet alles maar uiteindelijk gaat het ook om de rest
 

RayDelft

Forumguru
Ik vind het een merkwaardige maar toch toffe auto. Echt mooi kan ik hem niet vinden, maar zeker ook niet lelijk.
Mijn vrouw vindt hem verschrikkelijk en noemt het een Pausmobiel. Smaken verschillen. Maar het gaat erom wat jij vindt. Zeg je vrouw dat ze er heel veel nieuwe schoenen in kwijt kan als ze gaat winkelen.
 

goromo

Nieuw lid
Inderdaad dat is ook mijn mening, je zit in de auto en niet ernaast.
Diit argument gebruik ik ook vaker maar ondervindt daar veel weerstand in bij vrienden en familie (waaronder mijn vrouw).

Was de mening binnen het gezin nog 50/50 heb mijn dochter (8 jaar) weten over te halen door met haar te gaan bij de dealer.
Ze is helemaal een mama's kindje en wat mama vindt, vindt mijn dochter ook.
Het was mijn geluk dat er een tour versie stond met tafeltjes op de achterbank en ze was meteen verkocht.:laugh:
One down, one to go

Moet inderdaad toegeven dat de Annapurna velg de Yeti goed staat, bedankt voor de tip.

Bedankt voor de reacties
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb eens goed naar de zijkant gekeken en ik snap wel zo'n beetje wat je bedoelt (denk ik). Het is duidelijk geen ontwerp van Pininfarina of een andere Italiaanse top-ontwerper. Die lap glas achterin doet me een beetje denken aan een ontwerper die op vrijdagmiddag naar huis wilde en toen alles in rechte lijnen maar heeft afgemaakt.

Ik startte hier een tijd geleden een zelfde soort discussie over de achterkant van de Superb Combi.
Waarom hebben veel vergelijkbare combi's zo'n mooie dikke kont (Audi, BMW, etc) en oogt de Superb eerder wat iel, terwijl het in centimeters niet zo veel scheelt?

Het is een kwestie van hoe je delijnen trekt.

De Yeti is typisch een Skoda. Functionaliteit een ruimte gaat boven fraaie lijnen. No-nonsense. En een wiskundig feit waar niets op af te dingen is , is dat je met een kubusvorm de optimale ruimte krijgt en ruimtegebrek heeft de Yeti niet.
Ook voor de Yeti geldt, net als bij andere Skoda's, uitblinken in fraaie vormgeving doen ze geen van allen. Maar voor de prijs van een Skoda krijg je heel veel betrouwbare techniek en praktisch nut terug. Dat trekt ook een deel van de markt, dus Simply Clever zou ik zeggen.
 

clapton

Senior Member
Moet zeggen dat ik ook moeite met het uiterlijk had, er waren knappere op de markt toen bij mij de Yeti in beeld kwam. Met name zijn concernzus de Tiguan vond ik beter smoelen. Totdat ik de voor introductie bij Pon mocht bijwonen en met name het schitterende interieur van de Yeti zag. De Tiguan met zijn Golf Plus dash was op eens een stuk minder aantrekkelijk. Rij-eigenschappen waren in mijn ogen ook perfect en hoemeer ik er weer thuis gekomen aandacht, des te aantrekkelijker werd de keus voor de Yeti. (waarschijnlijk ook de opzet van een voorintroductie) Nu ik alweer drie jaar rij met de Yeti ben ik nog steeds tevreden over de rij-eigenschappen en ben ik blij met het model wat, in tegenstelling tot scherper gesneden modellen, niet snel gaat vervelen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ik wel een beetje weet waar het aan ligt bij de Yeti:
de Yeti heeft om te beginnen 3 zwarte raamstijlen: de A-stijl, de C-stijl en de D-stijl, terwijl de B-stijl in de lakkleur is. Dat geeft al een eigenaardig effect, voeg daarbij de ronde hoeken aan de onderkant van de zijramen bij de B-stijl en je hebt een eigenaardig ontwerp (in elk geval op foto's) dat enigzins aan de Roomster doet denken.

Ik denk dat het zwart maken van de B-stijl, of andere raamstijlen ook in de lakkleur al veel van het effect zou wegnemen. Misschien dat iemand je kan helpen met een fotoshop, en dat een goede fotoshop je wederhelft ook over de streep kan trekken. (of met de B-stijl ook beplakt met zwarte hoogglansfolie, of andere stijlen in de lakkleur)
 

goromo

Nieuw lid
@ Cordobe: ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, tenminste wat mijn vraag opmerking op de zijkant betreft.
Ook ik ben uiterst benieuwd naar hoe de voorgedragen aanpassingen aan de stijlen zouden uitpakken.

Ben vandaag nog eens naar de dealer gereden en de Yeti weer eens bekeken.
Zoals eerder door Leon 54 aangegeven is de werkelijkheid toch anders als een foto en ziet het er in het echie toch beter uit.
Maar dan het gevoel als je bij de auto staat en al helemaal erin zit.........het voelt gewoon goed.

Twijfel alleen nog even of het loont om door te sparen voor een nieuwe of toch een jonge gebruikte.
Nadat we de Octavia nieuw gekocht hadden hebben tegen elkaar gezegd "nooit meer een nieuwe auto"
Het gevoel dat je krijgt bij de eerste beschadiging aan de auto is niet te beschrijven.
Panisch zit je na elk bezoek aan de supermarkt om de auto te lopen en te kijken of (weer) een deukje of een krasje bij gekomen is.
Aan de andere kant moeten we er waarschijnlijk weer een HELE poos mee gaan doen daar de kindertjes ouder worden en de roof op de huiselijke schatkist alleen maar gaat toenemen.
Wat is wijsheid in deze ?
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het feit dat je al 10 jaar met dezelfde O1 rijdt, ben je blijkbaar geen km-vreter, dat betekent dat je een auto dus wegdoet op basis van leeftijd (roestmonster) of gebreken (dure reparaties).

In zo'n geval zou ik kiezen voor een jonge gebruikte, óf een demo van de dealer, of een auto die in een paar jaar al wat km's heeft gemaakt. Zo'n auto scheelt je fors in het aankoopbedrag, en met jouw km's zal dat dus aardig doortellen in wat zo'n Yeti je per gereden km gaat kosten. Voor iemand die veel km's maakt is dit niet interessant, omdat die bij een gebruikte auto, de auto al redelijk snel weer in zal ruilen op basis van de km-stand, in jouw geval als je een auto koopt met 40.000-50.000 km op de teller, die heeft na een paar jaar bij jou ook een relatief lage km-stand, waardoor je afschrijving vrij laag uitpakt.

Bovendien heb je met een gebruikte toch wat minder de panische reacties, en kun je ook met oud & nieuw rustig slapen, zonder wakker te liggen wat er aan vuurwerk in de buurt van je auto wordt afgestoken.
 

goromo

Nieuw lid
Inderdaad, de O1 is deze maand 10 jaar geworden en de teller loopt nu naar de 105.000.
Op het moment is de auto nog in een goede staat, maar wil de kosten van evt. ouderdoms kwaaltjes zien te voorkomen.
Als ik je goed begrijp kun je dus beter naar het jaartal kijken i.p.v. De kilometers die erop staan.
Mijn gedachte was net andersom nl. weing kilometers betekent weinig gebruikt, betekent is nog veel te gebruiken, voordat de echt grote uitgaven komen. :crazy:
 

Leon54

Actief lid
Ik had mijn zinnen ook gezet op een jong gebruikte Yeti, maar ik wilde perse een 1.4 en die waren er tweedehands niet of nauwelijks... Als er wel weer eens 1 te koop stond, was de kleur of de uitvoering weer niet goed. Uiteindelijk toch maar weer een nieuwe aangeschaft...
 

EdK

Forumguru
Ik had mijn zinnen ook gezet op een jong gebruikte Yeti, maar ik wilde perse een 1.4 en die waren er tweedehands niet of nauwelijks... Als er wel weer eens 1 te koop stond, was de kleur of de uitvoering weer niet goed.

Geduld Leon, eens komt die van mij in de verkoop :cool:
 

wimv

Actief lid
Ik had wat moeite met de neus van de auto. Vond ik eigenlijk niet helemaal bij de rest passen. Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben nu al ruim 2 jaar een zeer tevreden Yeti rijder.
 
Bovenaan Onderaan