Zelfdimmende buitenspiegels

Giant

Forumguru
Mijn Superb is uitgerust met 3 zelfdimmende spiegels, behorend bij het business line pakket. Over de binnenspiegel ben ik heel tevreden, te activeren door een knopje onder de spiegel in te drukken, waarna een groen lampje gaat branden. Echter: ik heb de buitenspiegels nog nooit zien dimmen. In de gebruiksaanwijzing kan ik niets vinden over al of niet in- of uit kunnen schakelen van de dimmende functie van de buitenspiegels. Vragen: heeft iemand weleens gemerkt dat de buitenspiegels daadwerkelijk dimmen en is die functie in-/uit schakelbaar?:koffie:
 

andrehj

Forumguru
Het begint met RTFM!
En daarin staat dat de de buitenspiegels altijd tegelijk met de binnenspiegels dimmen. Uitschakelen (van alledrie tegelijk dus) doe je met het knopje onderaan de binnenspiegel. Bij mijn Elegance werkt het ook precies zo. En dat dimmen kun je ook in de buitenspiegels goed zien. Er komt dan een groenige waas overheen. Mij bevalt het iig perfect.
 

Cordoba

Forumguru
Groenige waas kan kloppen: dat is het effect van de ITO-laag (Indium Tin Oxide) die gebruikt wordt om de tussenlaag electrisch te schakelen. Bij uitgeschakelde dimfunctie heb je dat ook, maar dan is het groen waarschijnlijk niet zichtbaar, doordat de hoeveelheid licht die gereflecteerd wordt te groot is.
 

Giant

Forumguru
Juist ja, dus met het knopje op de binnenspiegel schakel je alle 3 de spiegels tegelijk in of uit lees ik. Dan is het helder: dan werken ze op mijn auto buiten niet. Dan moet ik er rap mee naar de dealer, eerste week januari is de auto 1 jaar oud....
 

MarcoO2

Forumguru
Dan heb je ze ook nog niet erg vaak gemist, neem ik aan, als je er pas na een jaar achter komt?
 

Noord26

Forumguru
Of ze werken juist wel en je zal het pas merken als je in een auto rijdt waar het niet in zit?
 

Giant

Forumguru
Ik vergeet het elke keer te melden bij een onderhoudsbeurt. Maar ik ken het effect van de binnenspiegel, die werkt heel goed. Nu de buitenspiegels nog... :winkie:
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik dacht in eerste instantie dat ze bij mij ook niet werkten todat ik het volgende bedacht: Er zitten 3 dimmende spiegels in de auto (2x buiten en 1x binnen), maar helaas maar 1 sensor en die zit binnen. Dit betekent dat als er op de snel weg een auto links of rechts schuin achter je rijdt en er geen auto recht achter je rijdt de buitenspiegels niet of nauwelijks dimmen aangezien er weinig licht in de sensor van de binnenspiegel valt.

Als er een auto recht achter je rijdt zal dit wel het geval zijn, maar als er dan geen auto links of rechts schuin achter je rijdt zie je het effect niet omdat het beeld dan te donker is in de buitenspiegel. De enige keer wanneer het wel werkt is als je 1 auto recht achter je hebt en 1 auto links of rechts schuin achter je rijdt....

Als ik onzin beweer hoor ik het wel....
 

MarcoO2

Forumguru
Ligt het aan mij, of zijn die dimmende buitenspiegels dan eigenlijk onzinnig? als de sensor van de binnenspiegel geactiveerd wordt door een fel licht, zal dat licht nooit tegelijk in je buitenspiegels schijnen lijkt mij. Dus dimmende buitenspiegels hebben toch alleen een meerwaarde als ze ook elk hun eigen sensor hebben?
 

Antera

Donateur
de buitenspiegels dimmen wel maar niet als de binnenspiegel. Ze zijn net wat milder met dimmen. Dit vermoedelijk om nog wel wat te kunnen zien als je wilt gaan inhalen of anderzijds
 

vincefra

Actief lid
... het dimmen is enkel voor veblindend licht, dus vooral waneer wagens recht achter u rijden.
Als je je buitenspeiegels juist afstemt dan zouden wagens die links of rechts van u rijden nooit verblindend mogen zijn ... dus snap de logica van één sensor wel ...
 

Antera

Donateur
als je bedoeld dat deze apart zouden dimmen dan is het niet logisch inderdaad. Als je via de binnenspiegel verblind word dan word dat ook afhankelijke van de positie van de auto ahter je ook via de buitenspiegels verblind en dat verklaart zeer logisch maar 1 sensor
 

MarcoO2

Forumguru
Wat ik bedoel, is dat ik eigenlijk nooit meemaak dat ik tegelijk in mijn binnenspiegel én in mijn buitenspiegel wordt verblind. Normaal gesproken is het altijd óf in de buitenspiegel, óf in de binnenspiegel. Vandaar dat ik mij erover verbaas dat de beide spiegels voor het dimmen gebruik blijken te maken van één sensor (in de binnenspiegel). Want op het moment dat ik er behoefte aan heb dat mijn buitenspiegels dimmen, schijnen die verblindende lampen niet in mijn binnenspiegel.
 

Antera

Donateur
die situatie komt inderdaad wel eens voor mij dusdanig weinig tov van de verblinding via de binnenspiegel dat dit te verwaarlozen is en dat er daarom bewust is gekozen voor 1 sensor
 

MarcoO2

Forumguru
Jij hebt dus dezelfde ervaring als ik als ik je goed begrijp. Maar dan hebben die dimmende buitenspiegels op deze manier toch geen nut?
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij wel. Als er op de snelweg iemand recht achter mij rijdt, zie ik die zowel in de binnen- als in de buitenspiegels. Dat die dan meedimmen werkt heel mooi. En in druk verkeer heb je zoveel koplampen om je heen, die allemaal veel sterker stralen dan het zicht wat je in je voorruit (waarin je alleen maar veel minder hard brandende achterlampen ziet) hebt. Dat dan het zicht in alle spiegels gedimd wordt, geeft je een veel rustiger beeld. Mij bevalt het in ieder geval uitstekend.
 

Antera

Donateur
het zou inderdaad geen nut mogen hebben maar als me zelfdimmende binnenspiegel aangesloten is zal ik eens zien wat de ervaringen zijn met het wel dimmen van de binnenspiegel en het dan niet meedimmen van de buitenspiegels ( mijn zijn niet dimbaar ). Kijken of ik dan last alsnog van verblinding zou hebben
 
Bovenaan Onderaan