Zelfdimmende buitenspiegels

vincefra

Actief lid
@marco02 ... post 15 en 17 kan ik ook beamen ... het is nogal zeldzaam dat ik verblind wordt in de buitenspiegels ... en zelfs dan schijnt er genoegop de binnenspiegel om te dimmen ...

Het niet dimmen van de spiegels waarbij je verblind wordt in de buitenspiegel door een auto links of rechts is enkel van toepassing als er heel (en dan wel heeeel) wijnig verkeer is zodat er achter u geen auto rijdt met zijn lichten aan ... en dat is een zelzaamheid.
 

Giant

Forumguru
Nieuws! En wel van het bizarre type wat mij betreft. Gisteren bij de dealer geweest. In je onderhoudsboekje zit voorin een sticker geplakt met allerlei codes die verwijzen naar de uitrusting van de auto. Zoals panoramadak en andere af fabriek bestelde opties, maar ook zaken die binnen een bepaald uitrustingsniveau vallen. Ik heb een Ambition Businessline. Daar horen 2 zelfdimmende buitenspiegels bij, verwarmbaar en inklapbaar. Wat denk je wat? Staat die code niet op de sticker in het onderhoudsboekje, dus zou de auto er niet mee uitgerust moeten zijn! Wat dan wel weer vreemd is, want de buitenspiegels zijn wel verwarmbaar en ook elektrichs inklapbaar. En dat is ook weer vreemd, want je hebt of statische, niet inklapbare, niet verwarmbare en niet zelfdimmende spiegels, of je hebt alle drie samen wel. Die 3 horen bij elkaar vertelde de dealer me.
Ik kan nu ook ontzenuwen of je wel of geen zelfdimmende spiegels hebt: zelfdimmende hebben een rand aan de omtrek van de spiegels van pakweg 3 mm breed, hij liet me er een zien. Dat zie je in een oogopslag. En dat hebben mijn spiegels niet, dus niet zo heel gek dat ik geen enkel effect van dimmen geconstateerd heb.... Er moet nu contact met de importeur komen, hier snapt de dealer ook niets meer van.

Wordt vervolgd, ongetwijfeld.... :(
 
Heel simpel, een businessline heeft een dimmende binnenspiegel en ook dimmende buitenspiegels. Althans dat zou deze moeten hebben, punt!
Volgens mij moet de importeur, waarschijnlijk via de dealer, dat inbouwen (als dat gaat??)
 

Antera

Donateur
naderhand spiegels dimbaar inbouwen is volgens mij gen optie omdat de stuurdraad ontbreekt vanaf de binnenspiegel als de auto niet daarmee isafgeleverd, maar kan het mis hebben. Ik ben benieuwd
 

hemi24

Forumguru
Die 3 horen bij elkaar vertelde de dealer me.

Misschien bij een S2, maar bij mijn O2 zijn ze enkel elektrisch inklapbaar en verwarmbaar...

edit: zoals Baartje al aangeeft: op de BL-modellen zouden ze (dimmend) aanwezig moeten zijn.
 

Giant

Forumguru
Oeps, vergeten om de afloop hier te posten. Na overleg tussen dealer en importeur is besloten om dit te herstellen, want zelfdimmende spiegels horen inderdaad bij de uitrusting van de auto. De dealer verklapte me dat ze inmiddels wisten hoe je dat moet doen (inderdaad zoals in dit draadje werd opgemerkt o.a. door een signaaldraad te trekken van de sensor op de binnenspiegel naar beide buitenspiegels en enig soldeerwerk) want ze hadden het al een keer eerder gehad met een andere Superb:confused:. Een set van 2 nieuwe buitenspiegels met deze functie besteld, al met al een dure actie denk ik. Kort en goed: ze zijn er een volle dag zoet mee geweest en dat hebben ze heel netjes gedaan. En het is een hele aangename en nuttige voorziening kan ik melden! Natuurlijk niet goed in eerste instantie, maar goed opgelost, blij mee:xyxthumbs:?
 
Ik heb sinds december een Superb Greenline Combi. Deze zou moeten zijn uitgerust met zelfdimmende buitenspiegels. Zou moeten zijn, want ze zijn het niet.

Dit gemeld bij de dealer. Deze gaf direct aan dat het vaker was voorgekomen en dat het bij PON ligt hoe aan te pakken (nu twee weken geleden) . Blijkbaar wist de dealer al vóór aflevering dat de buitenspiegels niet zelfdimmend waren, want men vond het niet nodig even naar buiten te lopen om ernaar te kijken. Dat is natuurlijk wel erg jammer.

Worden deze spiegels met een code aangevene bij de wagengegevens? En weet iemand deze code?
 

Noord26

Forumguru
Waarom heb je en code nodig? Laat de dealer het maar oplossen, die weet alles van codes en dergelijke?
 

tjokie

Actief lid
PON gaat je een voorstel doen aangezien achteraf inbouwen een zeer kostbare optie is. Ik zou zeggen, pak de accessoire folder erbij en uitzoeken maar op kosten van PON! :eek:)
 
Bovenaan Onderaan