Zelfdenkende O3. Sleutel binnen, ik buiten in de kou....

Joske

Forumguru
@Darkside +1

bij mij gaat het ook zo en volgens mij bij de niet-kessy rijders zeker. (portieren ontgrendelen of enkel koffer ontgrendelen mbhv AB)
 

Canon-Eye

Forumguru
Wanneer je de auto ontgrendeld en enkel de bijrijdersdeur of de achterklep opent en hierna weer sluit, gaat de hele auto vanzelf weer op slot.
Het lijkt me wéér een voorbeeld van het verbeteren van iets dat al goed werkt, met onbedoelde bijverschijnselen tot gevolg.

Want wat werkt er al goed bij vorige modellen: het derde ontgrendelknopje voor alleen de achterklep.
Dit gebruik ik doelbewust om even in de koffer te moeten zijn in de wetenschap dat ik in dat geval de afstandbediening niet nodig heb om de auto weer af te sluiten. En normaal gesproken zal niemand op het idee komen om z'n sleutel dan in de koffer achter te laten. Toch?

Maar als ik even achter een andere deur moet zijn, dan weet ik net zo bewust dat ik dan wél even opnieuw moet afsluiten als ik niet van plan ben om in te stappen en weg te rijden.
 

Badnews

Senior Member
Lastig probleem :(

Of je hebt de deur op slot gedaan door per ongeluk op het knopje te drukken, doe je de deur, gaat ie op slot.
Of de vorst heeft niet goed gedetecteerd dat de deur open is geweest en heeft zijn automatisch sluiten gebruikt (voor het geval dat je perongeluk bij weglopen de auto open maakt, sluit ie weer).

Ik kan dit niet testen, want kessy doet wel de sleutel scannen in de auto, maar aangezien je de sleutel in contact moest doen, neem ik aan dat je geen kessy hebt.
 

GewwiT

Lid
Ik wist het zelf ook niet, maar mijn dealer kwam ermee, door na het onderhoud de bijrijdersdeur te openen en de sleutel in het dashboardkastje te leggen, hoppa deur weer op slot. Zo kan ik na sluitingstijd in alle rust met de reservesleutel de auto ophalen.... Nee, ga niet zeggen waar die auto dan staat :D
 

Canon-Eye

Forumguru
na het onderhoud de bijrijdersdeur te openen en de sleutel in het dashboardkastje te leggen, hoppa deur weer op slot.
Dat werkte al bij mijn eerste auto met centrale vergrendeling uit (1988 Audi 80) en alle volgende tot en met de huidige F2. De bestuurdersdeur moet wel dicht zijn anders werkt het niet, maar elke andere deur kan nog open staan als ik op "sluiten" druk. Daarna kunnen andere deuren worden gesloten en die zitten dan ook meteen op slot; pas als de laatste deur dichtgaat flitsen de richtingaanwijzers even op ten teken dat de hele boel nu veilig dicht zit.

Of de (reserve)sleutel daarbij al of niet in de auto ligt, maakt geen verschil.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je tijdens het proberen te starten van de auto niet per ongeluk het knopje in middenconsole om de deuren te vergrendeling aangeraakt?
Dat heb ik tijdens het uitzuigen van een Octavia II keer gehad. Knopje aangeraakt en bijrijdersdeur dicht gedaan en auto op slot met de sleutel in contact. Klant gauw gebeld zodat die de reservesleutel mee moest nemen.
 

Cordoba

Forumguru
Of misschien tijdens de startpoging misschien per ongeluk de 'sluiten' knop op de sleutel ingedrukt?
 

Joske

Forumguru
tijdens draaiende motor werkt die knop alleszins niet op de AB.. tijdens het starten daarentegen.. :pieker:

moeten we eens testen vermoed ik :D
 

Cordoba

Forumguru
Bij mij werkt het in elk geval wel tijdens starten: als ik de sleutel wat ongewoon vast heb, hoor ik dan de deuren sluiten. Nooit geprobeerd of openen via AB werkt bij draaiende motor, maar ik denk eerlijk gezegd dat het bij mijn auto ook werkt. (normaal ontgrendel ik na zo'n ongelukje via de knop in het portier).
 
Ik heb het niet kunnen reproduceren gisteravond. Dus ofwel het was een knopje (niks gehoord trouwens) of een foutje van de auto. Leermoment is dat de sleutel bij me blijft....
 

Antera

Donateur
Vanochtend werd ik geconfronteerd met een zelfdenkende auto. Iemand dit al eens meegemaakt?
  1. Ik open de auto met de afstandsbediening en pak mijn grote ijskrabber vanaf de bijrijderskant.
  2. Vanaf de bijrijdersstoel (ik zit er toch) wil ik de auto starten. Zet’m in de vrij, steek de sleutel in het contact en draai. Helaas, geen koppeling ingetrapt dus hij gaat niet aan. Wel radio, lampen, ventilator e.d.
  3. Ik doe de deur dicht en krab de auto schoon.
  4. Na het krabben wil ik de deur weer openen. Helaas…… Hartstikke dicht.
  5. Grr..ssg##$@ De reservesleutel/mijn vrouw is 20 minuten rijden verderop. Na 45 minuten ben ik dus met een geleende auto terug met reservesleutel. Lampen branden nog, radio nog aan.
  6. Ik wil de deur met afstandsbediening openen. Gaat niet. Blijft helemaal dicht.
  7. Alleen met de fysieke sleutel gaat de deur nog open.
  8. In de auto, koppeling in, starten en weg.
Waarom gaat die deur in vredesnaam uit zichzelf op slot? Ik ben erg benieuwd of ik de enige ben die dit al eens heeft meegemaakt.

Groeten,
Remco


Jouw probleem is als volgt denk ik:

Je opent de auto met de AB.
De auto weet dat jij instapt aan de bestuurderszijde.
En wacht netjes tot jij de deur hebt open gedaan.

Optie 1. Als je de deur niet open hebt gedaan dan sluit hij de auto af na 30 seconden.
Optie 2. de bestuurdersdeur gaat open en hij weet dat je in stapt of denkt dat.

Ik denk dat Optie 1 de oorzaak KAN zijn. Ik zou eens willen vragen om het eens te testen door de auto
te openen met de AB en dan de bijrijders zijde te open en weer dicht te doen en dan een minuut of wat
te wachten. Eventueel ook eens testen zoals je het net is overkomen
 

AndreM

Forumguru
De fout begint al bij punt 1. :pieker:

Jouw auto was boos omdat je niet de speciale Skoda ijkrabber heb gebruikt achter de tankklep! :nono:
Als je die gebruikt zou hebben, had je de sleutel nog in je zak gehad.
Dus jou auto dacht, jij niet gebruiken, jij komt er niet in. :deuk:
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Uit boosaardigheid heeft de auto alles afgesloten BEHALVE de tankklep.. een soort tweede kans om toch nog die groene ijskrabber te nemen.. Dan had ze wsl alles wel terug ontgrendeld :laugh:
 
Ik ga het zeker onthouden. Boosaardige ijskrabbers moet je met fluwelen handschoenen aanpakken. Laten die nu in de auto liggen :-)
 

lovely305

Forumguru
Collega van mij heeft het ook een keer gehad, met het verschil dat de baby al in de auto zat. Hartje winter, motor en verwarming gelukkig wel aan. Hebben een nieuwe sleutel moeten inleren. Kind zat 2 uur lang in die auto.
 

EdK

Forumguru
Dan zijn ze alweer druk op de landerijen met het oogsten van de boerenkool voor ons....
 
Bovenaan Onderaan