Zelf uitlijnen...

Eltjo

Forumguru
Er komt ook wel een andere band/wiel op en uitlijnen moet natuurlijk wel acceptabel zijn.
Ik was ook verbaasd dat het zo snel zo scheef was gesleten en baal er van dat ik dat niet beter in de gaten heb gehouden.
Geluk dat we de winter hebben overgeslagen.
 

Desperado

Forumguru
Al doende leert men dan ook weer. En laten we maar niet te veel ingaan op als, als, als. Het is allemaal goed afgelopen.
Kan me best voorstellen dat als zo'n best wel complex iets wel lukt je een hele week trots rondloopt als een aap met drie lullen :D
 

EdK

Forumguru
Tsja heden ten dagen gaat alles elektronisch en het uitlijnen ook !
Maar voor deze tijd ging het op een andere manier en werd zo'n persoon een vakman genoemd.

In mijn motortijd had ik een nieuwe voorband nodig en mijn delaer waar ik altijd kwam had niets liggen en kon hem ook niet snel leveren.
En tsja ik moest van een handhaver binnen 24uur iets nieuws eronder laten zetten.
Dus op naar een bandenboer en die heeft hem er onder gelegd en elektronisch gebalanceerd.
Ik reed weg en leek wel of ik op een stuiterbal reed, dus omgekeerd en men heeft de band nogmaals gebalanceerd !
Wegrijdend was het minder maar nog niet goed, dus nogmaals terug ( in 2uur tijd )
wel 3x scheepsrecht maar het stuiteren bleef !
Dus met deze nieuwe stuiterende bad naar me dealer gereden en verteld wat er aan hand was.
Hij heeft 100 mtr gereden en kwam terug en al het lood eraf gehaald en in zijn balanceerstandaard gezet.
Niets elektronisch, gewoon een zelf gemaakte standaard met 4 lagers waar een as op lag die in je wiel werd gezet.
Rond draaien en kijken waar het zware punt zat en tegenover dan een loodje plakken.
met een kwartiertje zat me wiel eronder en wiel gewoon perfect uitgebalanceerd !

Tsja vakmanschap en weten waar je mee bezig bent als monteur !
En dat is met het uitlijnen ook, alles gaat elektronisch en is in een mum van tijd gedaan !
Maar als een monteur het niet goed krijgt dan weten ze vaak niet waardoor het komt !
Ja het apparaat geeft toch echt aan dat het goed is !! ( ook die kan stuk gaan )

Dus ja @eltjo2 ik kan het wel waarderen dat je het zelf doet en ja je bent even bezig en ik doe het je niet na ! En mooiste zou zijn als jij denkt dat hij nu geheel goed is uitgelijnd op jouw manier om dan eens naar een uitlijner te rijden en kijken wat er daar uitkomt ( het papieren printje )
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Goed uitlijnen is zeker ook een vak, maar met moderne (laser-)apparatuur kunnen wel veel kleinere verschillen gemeten worden dan met de ouderwetse touwtjes machines.
Het probleem is dat monteurs tegenwoordig wel leren hoe ze met apparatuur om moeten gaan, maar een beetje het gevoel met de techniek zijn verloren. Ze weten wel dat aan schroef X moeten draaien, maar hebben geen idee waarom.
 

myfirstoctavia

Forumguru
@EdK waar woord. Voorbeeld uit 1980, "vagcom" eerste versie was net uit, mn pa naar de dealer omdat z'n passat niet lekker liep. Monteur sluit de passat passat aan (zeer rudimentair tov hoe er hedentendage gebeurt) op t diagnoseapparaat.
Is er anderhalf uur mee bezig, vw monteur zegt: nu is ie perfect.
Mn pa reed een blokje om en schudt zn hoofd, "ding loopt nog steeds niet goed" en rijdt terug, spreekt monteur aan.
Vw monteur: dat kan niet.. meetresultaat is perfect.
Chef monteur hoort het, en zegt " ga es opzij, knul...."
Hij start de auto, luistert.. pakt schroevendraaier en zet m op t blok, handvat van schroevendraaier aan zn oor..
Zet de auto uit, verdeelkap eraf, drup olie op de as, kap er weer op, start m nog een keer. draait al luisterend aan t ontstekingshuis, daarna op gehoor de carburateur.
Trekt 2 keer aan de gaskabel, en zegt: d"is m". Mn pa reed weg en zegt "het lijkt verdomme wel een andere auto!!"

Dus mja... Meetapparatuur: leuk, maar als je als monteur ervaring en kennis mist, ben je nergens
 

EdK

Forumguru
Ze weten wel dat aan schroef X moeten draaien, maar hebben geen idee waarom.
Wij noemen dat " leer een aap een kunstje en hij doet het " maar wijkt het kunstje iets af .......tsja dan heb je niets meer aan dat aapje...

Is zelfde dat werkgevers naar all round monteurs zoeken........
Ja wat verwachten ze ??
Mijn achtergrond is Elektra / meet en regeltechniek / industrie.

En wat ik me in de jaren heb aangeleerd is water / gas
Maar van laatste heb ik wat oppervlakkige cursussen gehad en verder uit praktijk.
Maar ook dan loop je wel eens tegen dingen aan die je wel kunt oplossen puur door praktijk ervaring, maar onderbouwen vanuit theorie ontbreekt dan !
En doordat ik techniek iets moois vind ga ik dan wel op internet later op zoek om het theoretisch deel uit te zoeken. Maar hoeveel zijn dat heden ten dagen die dat doen ?? en dan heb ik het over oud en jong !!!
 

EdK

Forumguru
Meetapparatuur: leuk, maar als je als monteur ervaring en kennis mist, ben je nergens

Ik zie meetapparatuur als een hulpmiddel net als een navigatie dat is !
Aan de hand van de waardens die uit een meetapparaat komen kan ik bepaalde conclusies trekken en daarna moet ik toch echt handmatig op zoek !

Heb een afdelingshoofd die technisch totaal niet is onderlegd !
Stuurt me naar een storing toe en belt een 2 uur later op of het al is opgelost zodat ik naar een volgend probleem kan.
Waarop ik zeg " ik heb deze storing nog niet eens gevonden en zodra ik hem heb gevonden dan moet ik hem nog oplossen !! "
ja maar je bent al 1,5 uur bezig en dan moet je het toch gevonden hebben ??
Heb de hoorn er op gegooid en app gestuurd van als je wil weten waarover we het hebben dan kom je maar helpen !
3/4 uur later stond hij naast me, en heeft de rest van de dag mee lopen zoeken en uiteindelijk gevonden waarna reparatie kon plaatsvinden !

Heb hem toen ook gezegd, een storing kan in 10 min opgelost zijn maar kan ook 2 dagen zoeken zijn !
En gelukkig begrijpt hij dit nu ook en handelt er tegenwoordig ook naar...
 

Desperado

Forumguru
De jongens die er nog echt voor kiezen om monteur te worden omdat ze het zo'n mooi vak vinden haal je er zo uit. Die willen echt weten waarom je aan boutje x moet draaien om hendeltje y aan te passen. Helaas zijn die er steeds minder, mede door de druk die erop gelegd wordt om alles zo snel mogelijk klaar te hebben zodat er maar veel verdiend wordt. Daarom ga ik liever naar die kleine dorpsgarage die wel de tijd neemt.
 

EdK

Forumguru
Bij ons hebben we nu weer enkele jongere gasten en er zijn er echt 2 dat je zegt JA die gaan het wel maken.
Maar werkgever al gewaarschuwd, van geef die jongens nu op bepaald moment wat salaris verhoging want anders ben je de goede kwijt en de slechte kom je niet vanaf.....
We hebben één jongen, sociaal echt een hele toffe peer maar technisch zal het nooit wat worden.
Het zit er gewoon niet in ! En in zijn proef periode hadden we allen nog van komt wel goed, maar nu die periode over is is hij wel een 2x per maand ziek..
En vreemde is altijd op maandag en uitloop naar woensdag.....
Maar dat is dan wel 25 , dus tsja waar moet dat heen denk je dan wel eens...
 

LdN

Forumguru
Zooo herkenbaar,
Ik heb een tijdje meegedaan aan evenementen waarbij VMBO leerlingen die een beroepskeuze moesten
maken eens met mensen uit het bedrijfsleven konden praten voordat ze een definitieve keuze gingen maken.
Ik zat daar voor de sector elektrotechniek/elektronica en dan met name voor de apparaten bouw en systeem bouw
en service verlening.

Meest gestelde eerste 1e vraag: Betaald het goed? en hoeveel ga ik verdienen?
Een goede tweede: Krijg ik een auto en wat voor een? Toch geen busje he?
Vaak als derde: Als ik mijn MBO heb dan wordt ik toch manager?
Bij de retour vraag waarom ze voor elektrotechniek wilden kiezen antwoordde het gros: Weet ik niet ik moet toch wat kiezen?
vaak aangevuld met iets van ik wil geen fysiek zware baan.
Het aantal personen waarvan je meteen het idee hebt, die gaat het wel redden is helaas maar minimaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Eltjo

Forumguru
Leuk dat uitlijnen tot geheel andere onderwerpen en veel gespreksstof leidt.
Ik hink nu even op 2 gedachten...;
Waar gaat het eigenlijk over...? (Theo & Tea)
en de inleidende conversatie naar het lied "Haar in mijn glas": Waar gaat dit nummer over? Neuken! (Jiskefet)

Tja mannen, arbeid is tegenwoordig al gauw te duur dus wordt vaak niet meer gerepareerd maar grote delen vervangen. En het geduld om echt iets uit te zoeken is er ook niet. Wel zitten ze soms de hele dag op youtube "leuke" filmpjes te kijken.

De Skoda dealer vervangt bij mijn auto alleen de complete aandrijfas voor € 750. De Bosch garage € 350 voor alleen de homokineet. En Autodoc levert voor € 100 een complete SKF as + € 60 montage bij een universeel bedrijf. Verschilletje.

Mijn broer heeft z'n A6 3.0 bi-TDI weer terug van de reparatie van een turbo.
Bij Audi monteert een nieuwe turbo + montage ca. € 14.000 (ja, gooi je auto dan maar weg..).
Gelukkig werkt bij "zijn" garage een ex-VAG monteur die de aansturingselektronica heeft laten repareren en een nieuw motortje voor de aansturing van de variabele kleppen van de turbo heeft vervangen. Wat het uiteindelijk koste weet ik niet. Wel duurde het 3 weken omdat het e.a. moest worden opgesnord uit Duitsland en tijdens de corona ligt van alles op z'n gat.
 

VAG-man

Forumguru
:maakmegek: Wat een verhalen @eltjo2, moest af en toe goed grinniken.

En ik geef je gelijk. Als je het niet probeert lukt en leer je nooit wat!
 

Eltjo

Forumguru
Ik zie nu dat dit eigenlijk geen goed eind verhaal heeft gekregen.

Nu wel, op een gegeven moment kwam ik er achter dat wat ik ook deed, er met wat beweging weer wat anders gemeten werd. Aan de ene kant had de fusee speling en aan de andere kant de draagarm op de auto. Er was dus geen enkele manier om dat überhaupt goed te kunnen krijgen.

Dus 2 draagarmpjes à €12 per stuk vervangen. Aan een kant was dat zo vervangen, aan de andere kant boodt uiteindelijk een reciprozaag de oplossing. Het 2 x doorzagen van de bout aan beide zijden van de draagarm langs de carrosserie moest omdat de bout muurvast zat in de metalen bus in het rubber in de draagarm.

Daarna heb ik de auto niet meer geprobeerd om uit te lijnen. Mijn vrouw was het vertrouwen in de auto kwijt. Verder moest de uitlaat gelast worden bij de katalysator vlakbij het spruitstuk. Daarna hebben we hem ingeruild voor de huidige Trevis die nu net voor de derde jaar APK goed gekeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan