Zelf uitlijnen...

Eltjo

Forumguru
Mijn vrouw heeft sinds kort voor een Chevy met een .8 small block. Een echte strepentrekker... (in je broek als je een trekker inhaalt).

De rechter voorband was aan de binnenzijde aardig scheef afgesleten en het stuur staat iets naar rechts.
De auto is vandaag met andere voorwieltjes/bandjes > 1 jaar APK goedgekeurd.
Verder is de slag naar het uiterste links net ietsje minder ver dan naar uiterst rechts (dat zegt volgens mij meer over het stuur t.o.v. de stuurinrichting). Je merkt er weinig van.

De auto lijkt mij te veel uitspoor hebben wat alleen op de rechter voorband een ongelijke slijtage gaf (0 aan de binnenzijde, 4 aan de buitenzijde).
Uitlijnen op een prima paar jaar oude uitlijnbank hier in de buurt kost € 55.
De 2 wielen/banden (2 jaar oud) met 6mm profiel van de sloop waren samen € 35 . Er zal misschien 2000-3000 km/jaar worden gereden met de auto gereden worden.
Conclusie: t.z.t. weer andere wieltjes/bandjes van de sloop monteren i.p.v. uitlijnen is goedkoper.

Maar ik wil het graag zelf toch verbeteren - leuk. Het lijkt mij dat ik de linker stuurstok (zit achter de wielen iets langer moet stellen, zodat het stuur meer recht staat.

Wie heeft ervaring met uitlijnen en advies? Even voor de duidelijkheid.. het betreft een Daewoo/Chevrolet Matiz...
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Mijn ervaring is dat zelfs voor een gemiddelde uitlijner het al een hele uitdaging is de auto goed te krijgen. Laat staan dat je dat zelf probeert zonder $$$$ apparatuur.

Maar ik volg je redenering/overweging heel goed en ben benieuwd of het je lukt. Zal denk ik vooral trail and error zijn (lees je blijft onder de auto kruipen en verstellen)? Ben benieuwd! Leuk om dit eens te kunnen proberen zo. Je kan het hooguit erger maken, maar als je een markering zet van hoe de spoor stangen (heet dat zo?) nu staan, kan je immers ook altijd weer terug.
 

Eltjo

Forumguru
Zoiets als dit, maar dan met stalenhoekijzers en ty-raps lijkt me te doen...

Of heeft deze slijtage niets te doen met uitspoor, maar met camber?

Er is me ook opgevallen dat er een andere (te lange) bout is gebruikt door de rechter draagarm.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik wil hier even op inhaken. Als een band scheef gesleten is aan de binnenkant is dit niet door sporing veroorzaakt. Jouw auto zal de camber niet goed staan aan die kant. Namelijk als de sporing niet klopt dan slijten beide voorbanden gelijk af. Ook als het aan de binnenzijde zit.

Ik vermoed dat ook dat eventueel met shims de wielen opnieuw moeten worden afgesteld. Als ik me niet vergis uit me 9 jarige uitlijntijd kan de boven draagarm voor middel van shims in de motorruimte veranderd worden.

Ook zelf lopen draaien aan spoorstangen waardoor je een afwijkende sporing krijgt en dus overmatige slijtage een een slechtere wegligging lijkt me niet erg verstandig.

Zelf dit doen is dus geen optie en raad dan ook een goede uitlijner aan

Kijk anders eens op me oude website http://www.lowering.nl/website/index.html

daar staat van alles over uitlijning
 

Duijzer

Donateur
Ik zou voor 55,- niet zelf aan m’n wielophanging gaan knutselen zonder goed te weten waar ik mee bezig ben. Zeker niet als m’n vrouw er mee zou rijden, ook al zijn het kleine stukjes. Als er wat losraakt of afbreekt zijn de gevolgen niet te overzien. Bovendien zou je bij letsel nog wel eens gezeur kunnen krijgen met een verzekeringsmaatschappij. Dan praat je over andere bedragen.....

Mijn advies: accepteer dat het zo is, of laat het een professional doen.
 

Eltjo

Forumguru
@Antera Dat vermoeden had ik ook al:
Of heeft deze slijtage niets te doen met uitspoor, maar met camber?

Er is me ook opgevallen dat er een andere (te lange) bout is gebruikt door de rechter draagarm.
Bedankt voor de bevestiging en de info m.b.t. camber. Ik zal eens ook informeren bij de lokale uitlijner.
Ik denk dat er om een of andere rede is "gerommeld" met de draagarm(en).
Hieronder de voorwielophanging van de Matiz.
Moet dat niet met een van de bouten 3 aan de schokbreker oftewel https://www.ebay.co.uk/itm/For-Daew...Flex-PowerAlign-Camber-Bolt-Kit-/352104192151 ?
Ik zal deze bouten maar vast een paar maal behandelen met IMAL (Ik Maak Alles Los).
upload_2019-5-7_19-11-25.png

@Duijzer Jij bent waarschijnlijk ook bang om b.v. je remblokken of iets dergelijks te vervangen... het moet wel je ding zijn wat je op een overdachte rustige manier aanpakt. Dat geeft helemaal niet, maar dan moet je aan dat soort dingen inderdaad niet beginnen.
Ik heb de afgelopen 20 jaar niet veel mechanisch aan auto's gedaan. Een keer kleppen gesteld, spatborden en deur gemonteerd, steekassen vervangen, lager vervangen/ingeperst, remblokken voor en achter vervangen, 2 x remschijven gestraald (professionele cabine met draaischijf), stuurstang vervangen, schokbrekers ge(de)monteerd.

Nogal eens ben ik niet tevreden geweest over garagebedrijven die voor mij het e.a. uitvoerde. Dat is soms ook niet vreemd. Ik had me nogal eens uitgebreid m.b.t. tot het probleem/werkzaamheden geïnformeerd, terwijl een garagebedrijf het vaak op die dag moet oplossen en geen uren kan doorbelasten aan de klant. Zij verdienen hun boterham hiermee.

Voorbeelden hiervan;
Eén keer heb ik zelfs bij de bandenboer gestaan die de nieuwe schokbrekers onder mijn auto niet gemonteerd kreeg.
Ik had nog nooit een schokbreker uit elkaar gehaald, maar kwam er wel achter dat de collega van een andere vestiging de dag daarvoor de veer domweg op z'n kop had gemonteerd....

Ook informeerde ik bij vele bedrijven waar ik zo eens langs kwam naar een eventuele lekke koppakking van het onderstaande AJM blok. Nee zei men, ondanks het vermelden van drukopbouw in het koelsysteem kan het niet zijn dat ik al 50-60 dkm met een lekke pakking reed. Ik dacht "wie ben ik"....
Uiteindelijk gaf ik na 90 dkm opdracht om de koppakking te vervangen, wat het garagebedrijf toen niet deed omdat het niet nodig zou zijn en hij alles goed had gemeten. Na 250 km >120 km/u gereden te hebben was ik zoals vanouds weer >1 liter koelvloeistof kwijt. Na het vervangen van de koppakking was het wel over. Geen wonder, dat wordt specifiek bij dit motortype vermeld op tdi site en gezien de symptomen kon dat ook niet anders.

Fora kunnen veel meer input geven dan een (universeel) garagebedrijf over het oplossen van merk/type specifieke problemen. En dat is fijn, dat er fora zijn!

Als uitlijnen gefixed is moet het dit worden: https://www.autoblog.nl/lol-chevrolet-matiz-met-7-0-v8-te-koop
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@eltjo2 herkenbaar verhaal, ik merk ook dat me nogal eens wat op de mouw gespeld is in het verleden door diverse garages/dealers.
En ‘je moet niet alles geloven wat ze op die fora zitten vol te schrijven’ is dan honend het repliek vanachter de balie wanneer ik een ja maar of een suggestie wilde doen..
Dus dan maar zelf doen en dan blijkt dat ‘dat internet’ het toch dikwijls bij het rechte eind had....

Ik denk nog steeds dat het onbegonnen werk is om zelf een auto goed sporend te krijgen, maar he why not! Houd ons op de hoogte :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Pak de 2 bouten waarmee de fusee de veerpoot vast houd daar zit ruimte op en daarmee kan je de camber stellen. Maar ook dit moet met uitlijnapparatuur anders weet je nooit wat goed is en zeker niet precies afgesteld
 

Eltjo

Forumguru
Duidelijk, met een waterpas of rolmaat gaat het zo-zo "afstellen" van de camber niet lukken. :)
Ik ga die bouten alvast voor-behandelen met kruipolie, want man-man-man wat roest dat 11,5 jaar oude autootje aan de onderkant en ook alle bouten en beugeltjes onder de motorkap.
 

Captain Hook

Forumguru
...
Conclusie: t.z.t. weer andere wieltjes/bandjes van de sloop monteren i.p.v. uitlijnen is goedkoper.
Maar?!?
Worden hier niet twee dingen door elkaar gehaald?
Nieuwe/andere wielen/banden verandert imho weinig aan uitlijning!
Hooguit de balancering van de losse velg/band combinatie.

Maar een (on)gebalanceerd wiel op een niet uitgelijnde auto blijft 'fout'. :pieker:
 

Eltjo

Forumguru
Idd, helemaal gelijk.
Maar 2 wieltjes van de sloop hebben weer voldoende profiel en het duurt weer kilometers voordat er, in dit geval een, scheef is afgesleten en toe is aan vervanging. Dat kan je ook nog weer oprekken door ze l/r en v/a nog bijtijds te wisselen.
 

Eltjo

Forumguru
Zo, de profieldiepte van alle banden, die tegelijkertijd vervangen moeten zijn en van hetzelfde type zijn, eens nagemeten;
- achterbanden beide ca. 4 mm l+r op de band gemeten - gelijkmatig afgesleten,
- oude voorbanden: links 3 mm gelijkmatig, rechts buitenkant glad, binnen 3 mm.
Verschil tussen op de rechter voorband is dus eigenlijk weinig. V/a is ook erg weinig; slechts 52 pk.

Uitlijnen gaat in de praktijk, zeker gezien het aantal km/jaar, weinig opleveren en ik laat het dus maar achterwege.
Het kan samen met l/r en v/a bijtijds wisselen nog lang duren voordat er "nieuwe"bandjes/wieltjes gemonteerd moeten worden.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Goed, uitlijnen was vorig jaar sowieso de beste optie geweest aangezien nu de 6 mm profiel banden binnen 3000 km al scheef zijn afgesleten. De auto was toen "nieuw" voor ons en het was onbekend wanneer de scheefstand was ontstaan. Nu blijkt, kennelijk niet veel km's voor onze aankoop. Mijn conclusie van hierboven was dus onjuist.

Met de touwtjes uitlijnmethode constateerde ik idd een behoorlijk uitspoor ipv zeer licht tot geen toespoor.
Spoorstokken los + gangbaar gemaakt en een poging gedaan om zelf uit te lijnen.
Na vele keren heen en weer stellen, lijkt er speling op een wiel te zitten. Bij onderzoek zit dat op de draad van de spoorstok en het kogelgewricht en is dat over met het aandraaien van de contramoer. Logisch...
Na heen en weer rollen meet ik tussen de 2 wielen voor en achter op de banden de afstand tussen de hoofdprofielgroeven weer een aantal mm verschil. Deze methode is een stuk makkelijker, maar je hebt wel 2 man nodig om de rolmaat links en rechts van de auto vast de houden.

Conclusie: met de touwtjes methode en de wielen op dubbel stucloper (glijdt makkelijk over elkaar) staat het stuur weer recht, maar het blijft heen en weer lopen omdat het erg lastig is te meten/af te lezen met de stalen liniaal en de pak-touwtjes die ik had, regelmatig de stuurstand moest corrigeren (geen klem) en de invloed van het aandraaien van de contramoeren niet gering was.
Een toespoor van 10' +/- 10' (de tangens) over een lengte van 30 cm (aanliggende zijde) resulteert in ca. 1 mm. En dat is weinig met zoveel "net niet precies genoeg" variabelen.

Resultaat: ik heb mij uren mogen vermaken wat niet leidde tot een goede sporing, maar wel dat het stuur bij rechtdoor nu in het midden staat. Ik zou nog een poging kunnen doen door te berekenen hoeveel slagen ik de spoorstokken zou moet draaien - 1 slag is 1,5 mm volgens de service manual. Dan contramoeren lossen, verstellen, weer vastzetten en weer controleren. Eigenlijk zou ik dat moeten doen, die laatste loodjes. Maar misschien had ik daar mee moeten beginnen.
 

Desperado

Forumguru
Waar je aan begint....ik zou me al die moeite niet op de hals halen en gewoon naar de uitlijner gaan. Dan maar 5 tientjes betalen, ben je wel in één keer van het hele gezeur af en kost het geen uren.
 

Eltjo

Forumguru
Nee, ik was op de straat. Nou ja, de oprit dan.

Tja, het is de kick als het wel lukt. En die heb ik zo best vaak gekregen. Ook ben ik wel verbaasd geweest als een prof het niet oploste (of voor erg veel geld) en ik daarna wel.
En als je iets niet probeert weet je soms niet hoe eenvoudig het soms gaat en dan heb je niets geleerd. Ik heb altijd veel meer plezier gehad in iets repareren en nog een tijd gebruiken dan eenvoudigweg iets nieuws kopen. Dat geeft me veel meer voldoening.
In dit geval hoefde het niet perfect en is er nog steeds geen man over boord. Ik zou het met (mijn) auto die 30 ipv 3 dkm per jaar rijdt niet doen.

Tja, andere mensen doen sudoku of kruiswoordraadsels. Kost ook tijd en wordt je niet praktisch wijzer van. Waarom doen de makers zoveel moeite om zoiets in elkaar te sleutelen en het voor een ander weer moeilijk te maken?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
We lezen het resultaat over een jaar wel weer, denk ik..?

Afgezien van de bandenslijtage, verbruikt de wagen zo waarschijnlijk ook meer door een foutieve afstelling...
Daarnaast kan het rijcomfort slechter zijn.

Ik snap niet waarom je hierop zo loopt te “bezuinigen”!!!
 

Eltjo

Forumguru
Juist! Plassertje klopt dan weer niet, minimaal natuurlijk een zo lang als de uitlaat en zo dik als de einddemper.

En acht wat, brandstofverbruik stijgt uiteraard, maar op nog geen 3 dkm per jaar... waarvan mijn vrouw misschien 100 km harder dan 80 km/u heeft gereden?
En de wieltjes waren € 35. De hele auto was € 800. En nu zijn we een jaar verder en weten we wat we aan het autootje hebben en dat mijn vrouw überhaupt weer auto rijdt.

Leuk ding, die Matiz dan (vrouw ook), lichtvoetig (750 kg). Tot nu toe alleen de uitlaatbeugel laten lassen en wat geld aan slooponderdelen, sloopaccu en Lidl wieldopjes. Binnenkort voor 2e apk en evt uitlijnen.

Ha, de poes was van de week een stuk prijziger - € 310 voor wat slordig naaiwerk van de winkelhaak die ze in haar huid opliep.

Verder een hoop plezier voor mijn vrouw in het gebruik en voor mij om af en toe lekker simpel te sleutelen. Een ander staat te tuinieren of is in quarantaine en tikt op dit forum het een en ander.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik lees dit eigenlijk nu pas, en tijdens het lezen van het topic dacht ik al 'met een paar duizend km is die band weer aan één kant glad'. Buiten dat, als één voorwiel maar een smal stukje rubber echt gebruikt, betekent dit bij een noodstop of andere heftige manoeuvre dat de auto wel eens een vreemde koers kan kiezen, dus ook gevaarlijk, ook bij relatief lage snelheid. Zo heb ik ook al eens van iemand gelezen die vond dat het natrekken van de wielbouten na een bandenwissel niet nodig was, binnen 2 weken reed zijn (losse) wiel een vrouw van de fiets, waarbij het een geluk was dat ie (de auto) niet harder dan 25 reed.
 
Bovenaan Onderaan