Zelf ruitenwisserbladen vervangen Octavia 3

herbiek

Senior Member
Heb even gezocht maar zo geen andere topics gevonden die hier over gaan.
Hebben jullie ervaring met het zelf wisselen van de ruitenwisserbladen?

Via filmpjes online weet ik dat dit een koud kunstje is, nadat ik de ruitenwissers in de servicestand had gezet kon ik de wisserbladen makkelijk losklikken.

Maar hebben jullie ervaring met welke wisserbladen het beste bevallen en lang meegaan of een gunstige prijs/prestatie verhouding hebben? Er zijn nogal wat aanbieders en merken op de markt. Het gaat mij dus om de wisserbladen voor een Octiavia 3 combi (3 stuks dus).
 

Captain Hook

Forumguru
Heb even gezocht maar zo geen andere topics gevonden die hier over gaan.
Nou...
Als je zoekt op 'ruitenwisserbladen' dan komen er toch heel wat topics/post voorbij... :pieker:

of een gunstige prijs/prestatie verhouding hebben?
De prijs (en inherent de prijs/prestatieverhouding) hangt sterk af van, waar je die ruitenwisserbladen koopt.
Want hetzelfde type/merk kan bij de ene verkoper (online/offline) een stuk duurder/goedkoper zijn, dan bij de andere...

Amazon.de heeft vaak aantrekkelijke prijzen, en regelmatig aanbiedingen, voor b.v. Bosch wisserbladen.
 

Erik_NL

Forumguru
sinds jaar & dag gebruik ik SecuVision wisserrubbers als vervanging in onze AeroTwin ruitenwissers
die bevallen me beter dan de rubbers van SWF
zie klik
ik haal ze via eBay.de. Het scheelt een slok op een borrel
 

MaxN

Donateur
Wanneer is het duur? Ik heb recent een setje besteld van Bosch voor 31,- en een beetje.
Alle 3 dus.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zijn ze voortaan zo slim dat de rubbers niet meer los vervangen kunnen worden?

Maw. palletje verwijderen, rubber eruit schuiven, nieuw rubber erin, en afdichten?

Ik vind de ‘standaard’ wisser houder namelijk erg strak. Zijn die van bijv. Bosch niet veel dikker bij het bevestigingspunt?
 

herbiek

Senior Member
Heb verkeerde zoekterm gebruikt en vind nu inderdaad meer topics hierover.
Vraag over de Bosch Aerotwin. Als ik mijn kenteken invul op https://www.mister-auto.nl/ krijg ik meerdere Bosch Aerotwins voorgesteld voor de bestuurders zijde (met verschillende Referentie codes). Waarom zijn daar zo veel verschillen in (dus zelfde merk en type, maar andere ref code en elk ook met ander prijs)?
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
voor zover ik weet hebben Octavia's vanaf Octavia II af fabriek al AeroTwin wisserbladen. Die kan je hergebruiken met losse rubbers. Dopje aan één kant verwijderen, palletje terug buigen, oude rubber er uit trekken en nieuwe erin v.v.
Rubbers vervangen bij onze O2 gaat zonder problemen in het originele fabrieks-wisserblad. VW Touran uit 2017 idem.

De wisserbladen van Bosch zijn alleen op exacte lengte verkrijgbaar.
De losse rubbers van SecuVision en SWF worden in enkele standaardlengtes geleverd en kan je op de exacte lengte knippen.
 

EdK

Forumguru
Tsja na twee jaar zitten bij mij de fabrieksrubbers er nog op en kunnen ook nog wel ff door hoor.
 
Ik vind de ‘standaard’ wisser houder namelijk erg strak. Zijn die van bijv. Bosch niet veel dikker bij het bevestigingspunt?

De universele Aerotwins worden geleverd met 4 losse bevestigingspunten, waarbij je benodigde connector op de wisser klikt, en je inderdaad een vrij forse bult op je wisserblad krijgt.

Als je de specifieke VAG Aerotwins koopt (set voor de voorkant voor de Octavia 3 is A620S) heb je deze dikkere aansluiting niet als het goed is.

Heb zelf de fout gemaakt door, geirriteerd door het piepen, naar de kwikfit te rijden. Daar hebben ze voor veel te veel geld 2 universele, met dikke aansluiting dus, Aerotwins gemonteerd. Dingen wissen prima, maar echt mooi oogt de aansluiting inderdaad niet.. Volgende keer dus maar online een A620S setje bestellen voor minder dan de helft van 't geld...
 
Ik ben ook toe aan een nieuwe set, maar weet iemand het verschil tussen de A620S en de A419S ?

Edit;
Verhip zeg. Echt 20x overheen gelezen. De rechter wisser is bij de A620S 475mm en bij de A419S 450mm.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan