Zelf onderhoud doen

dhe019

Actief lid
Ik ben wel eens mensen tegengekomen die zo hard rijden en remmen dat de stoom van de remschijven af komt... Ben ook wel benieuwd hoe heet remschijven worden als je bij 200km/u een noodstop maakt. Is zo'n 30M Joule als je op max gewicht zit.

Verder is er wel een goed verhaal op https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid#Boiling_point te lezen... Komt erop neer dat corrosie en de additieven om dat te voorkomen het grootste issue is.
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad die overweging van kokende remmen heb ik ook al vaker horen ontkrachten. Zal dan ook heus wel, maar mij persoonlijk is het dan te doen om het behoud van je leidingen en eigenlijk het hele systeem.

Zoals eerder genoemd, de vloeistof in de koppelingscilinder wordt ook nooit meeververst, maar het is niet zo dat de techniek in zo'n cilinder daar niet om vraagt...
 

Eduardo

Forumguru
Als kokende remmen niet bestaan, waar komt dan de term “vapour lock” vandaan ??
Verder meende ik altijd begrepen te hebben dat de remvloeistof “hygroscopisch” is.
Is dat hetzelfde als “hydrofobisch” ??

Trouwens iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan dit onderwerp.
Ben weer een hoop wijzer geworden
 
Laatst bewerkt:

dhe019

Actief lid
Uit de vliegtuig-hoek ken ik het als een brandstof issue. Bij warm weer kan de brandstof flow daardoor wegvallen.
 

brepus13

Forumguru
Een hydrofoob is bang voor water denk ik :laugh:

Hoewel ik dus netjes de termijnen aan houdt geloof ik ook niet dat je erg snel in de problemen komt hoor. Ik neem echter geen risico er mee gezien de lage kosten.

Ik heb in het verleden dus wel last gehad van een plakkende remklauw wat uiteindelijk alleen nog gemaakt kan worden door een nieuwe klauw te plaatsen.
 

Eduardo

Forumguru
Ik ben niet met je eens dat dat te vroeg zal zijn. Staat toch advies voor elke 2 à 3 jaar verversen... Bovendien voor die 40,- dat dat kost vind ik het persoonlijk de besparing ook niet waard.

Ik wil dat adres wel graag weten die het voor € 40 doet.
Laatste keer voor de Faab van m’n vrouw was het € 65
 

bouwdirk

Senior Member
bij m'n vorige wagen, 1 of ander frans merk, hadden ze in de garage nooit de remolie vervangen, tot op een gegeven moment ze alles inclusief de hoofdremcilinder konden vervangen aangezien deze haperde, lekte, schandalig veel geld koste...
Was blij om te horen bij aankoop van m'n skoda dat er hiervoor zelfs een interval was die de wagen komt aangeven
 

EdK

Forumguru
Tsja in de tijd dat ik nog alleen maar motor reed 365 dagen per jaar minus de ijzeldagen , deed ik bepaald onderhoud ook vaak zelf.
En jaarlijks bij het vervangen van de olie uit het motorblok met de filter en de cardanolie, ververste ik ook de remolie.
En zelfs na een jaar merkte je gewoon dat je remkracht weer beter was dan ervoor...
En dat had geheel niet te maken dat het nivo in het reservoir zakte.
Het gevoel was van sponsig weer naar direct gevoel bij het remmen.

Het punt is dat het sponsig worden er heel langzaam in komt, en je het dus eigenlijk niet in de gaten hebt tottttt je ververst.
En dit is sindsdien voor mij de reden dat ik de remolie bij de dealer laat doen tijdens de servicebeurt.
En waarom ik het niet zelf doe ? wel vroeger kon je al die olie de put in laten lopen , maar ja dat is tegenwoordig een milieu delict dus tsja
Maar de werkelijke reden is dat ik thuis bij de motorfiets er gewoon makkelijker bij kon komen tov de auto en dat is dus de echte reden dat ik het laat doen.



En dat van de olie in de put laten lopen is niet serieus voor ik een boel commentaar over me heen krijg..:pardon:
 

Eduardo

Forumguru
EdK schreef: Na 4 jaar een Fabia 1 combi, 4 jaar een RR en 7 jaar een Yeti gereden te hebben, gaan we nu weer genieten van een Fabia 3 combi Drive met vele opties....


Mis je de Yeti niet ??
 

EdK

Forumguru
Mis je de Yeti niet ??
Jawel, maar ben ook tevreden met mijn Fabia nu hoor !
De Yeti had ik toendertijd nodig om prive redenen ( hoge instap )
Heb er 7 jaar met veel plezier in gereden , maar zag kleine roestblaasje op linkerdeur komen
Werd me zeker te duur in verbruik en verdere vaste lasten, dus werd het tijd om eens om me heen te gaan kijken.
En helaas een RR of vergelijkend word niet meer gemaakt dus werd het de Fab 3, toen ik een ook nog een zeer nette prijs kreeg van de dealer voor de Yeti.
En onlangs 2x de nieuwe eigenaren er mee zien rijden die hem zeker ook koesteren zoals hij me toe glom.
 

Eduardo

Forumguru
Whaha, mooi verhaal.
De hoge instap was voor mij ook de primaire reden met chronische rugklachten.
Ik rij nu mijn 3e Yeti en baal als een stier dat ze niet meer gemaakt worden.
Hoog verbruik herken ik niet zo met ong 1:15.
Fabia 3 is ook prachtig. Wellicht in de toekomst een stap voor mijn vrouw die nu een Fabia 2 combi rijdt.

Vr.groet,
Eduardo
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Eduardo

Forumguru
Jawel, maar ben ook tevreden met mijn Fabia nu hoor !
De Yeti had ik toendertijd nodig om prive redenen ( hoge instap )
Heb er 7 jaar met veel plezier in gereden , maar zag kleine roestblaasje op linkerdeur komen
Werd me zeker te duur in verbruik en verdere vaste lasten, dus werd het tijd om eens om me heen te gaan kijken.
En helaas een RR of vergelijkend word niet meer gemaakt dus werd het de Fab 3, toen ik een ook nog een zeer nette prijs kreeg van de dealer voor de Yeti.
En onlangs 2x de nieuwe eigenaren er mee zien rijden die hem zeker ook koesteren zoals hij me toe glom.


Ik snap het nu. Mijn vrouw heeft sinds een paar weken een Faab III combi.
Erg fijne auto met een 1.0 TSI 95 Pk.
Rap karretje met een 3-pittertje dat me voor het eerst niet doet denken aan een grasmaaier....
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan