Zelf onderhoud doen

Eduardo

Forumguru
hallo Allemaal,

Ik vind het leuk om het onderhoud van mijn Yeti zelf te doen, maar ik ken het onderhoudschema van Yeti niet in zijn geheel.
Op advies van dit forum ververs ik de motorolie + oliefilter jaarlijks. Ik rij ong 12000 per jaar.
Ik gebruik Total Quartz Ineo long life 5W30 motorolie.
Verder jaarlijks visuele inspectie van onderzijde vd auto.
Na 3 jaar remvloeistof laten verversen.

Mijn vraag:
Zijn er nog belangrijke zaken die ik over het hoofd zie ??


Vr.groet,
Eduardo
 

EdK

Forumguru
Dat ik mijn Yeti nog had kwam deze 1x in de 2 jaar of bij 30K in de garage voor onderhoud.
Check of laat ook eens je Airco systeem bij een specialist controleren op lekkages cq genoeg koelmiddel inhoud
Dan eens controleren of je geen beginnende blaasvorming ( roest ) bij de voordeuren hebt
Nu kun je het nog behandelen, zodra het is doorgeroest zijn de kosten hoger.
Ik kwam hier achter toen ik me gehele wagen aan het cleanen en polijsten was en je dus elke vierkante mm onder ogen hebt.
Remvloeistof staat ook in je onderhouds boek en zit al zo en zo niet in een onderhoudsbeurt mee.
Maar komt neer op de 3 jaar ongeveer waar jij het over hebt
 

brepus13

Forumguru
Interieur filter? Luchtfilter? Brandstoffilter?

Verder je remmerij in de gaten houden en jaarlijks je remblokken enzo checken? ( al zal dat niet zo hard gaan met 12k per jaar)
 

turboturbo

Forumguru
Let wel, een dealer of garage ziet tijdens onderhoud ook andere dingen zoals bijv een kleine koelvloeistof lekkage.

Wanneer je zelf onderhoud doet en de auto dus alleen nog aanbied voor APK, wordt er uitsluitend nog naar apk punten gekeken en daar valt zoals in dit voorbeeld een kleine koelvloeistof lekkage vermoedelijk niet onder.

Dit is tenminste wat mij opgevallen is sinds ik ook zelf de onderhoudsbeurten doe van mijn O1.
Nu zou een koelvloeistof lekkage me uiteindelijk wel opvallen omdat ik periodiek de vloeistof niveaus check, maar het lek opsporen en evt repareren zou ik dan waarschijnlijk weer (al dan niet deels) de hulp van een garage voor nodig hebben.
 

Eduardo

Forumguru
Interieur filter? Luchtfilter? Brandstoffilter?

Verder je remmerij in de gaten houden en jaarlijks je remblokken enzo checken? ( al zal dat niet zo hard gaan met 12k per jaar)

Om de hoeveel km/tijd moet het brandstoffilter gedaan worden ??
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Ik ga er vanuit dat je benzine rijdt. Geen idee wat daarvan de exacte intervallen zijn maar die zijn wel terug te vinden in je boekje denk ik?

Voor die 20€ ong hoef je het iig niet te laten.
 

Spinal

Forumguru
Voor het brandstoffilter is geen interval, die wordt normaal nooit vervangen. Ik heb de mijne gedaan bij 113.000 en die was nog als nieuw.
De intervallen van luchtfilter, interieurfilter etc staan in je boekje of zijn te vinden op internet (ik weet ze niet uit mijn hoofd, alleen van de bougies)
 

milanseegers

Forumguru
Remmerij schoonmaken is ook een leuk klusje. Dat wil zeggen, even de remblokken uit de houders, staalborstel langs de contact vlakken en het e.e.a. aan bewegende delen voorzien van nieuw (keramisch)vet. Je zult merken dat de auto weer preciezer en beter remt.
 
Als je het zelf doet, gewoon uw gezond verstand gebruiken!
Ik rijd nu een kleine 12000 km per jaar en heb gekozen voor long-life onderhoud.
Dus alle 2 j. long-life olie en olie filter, dan heb ik ongeveer 22000 km.
Interieur filter was op die 2 j. nog zo proper dat ik deze gewoon uitgeblazen en ontsmet heb,de nieuwe ligt klaar .
Regelmatig een visuele inspectie, remolie dot 4, koelingvloeistof g13,en op die 2j. regelmatig een beetje motorolie bijvullen.En kijken voor lekken onder en in de motorruimte.
Mijn remblokken controleer ik 2 x per jaar bij mijn bandenwissel ( Z + W ).En remschijven vervang ik automatisch wanneer ik de 2 de x mijn remblokken moet vervangen.
Longlife bougies en luchtfilter op 60000 km.
Remolie vervangen???? Ik heb dit bij mijn 10 auto´s (gemiddeld 200.000 km ea) nooit gedaan, wel bijgevuld indien nodig: VW doet mij nu wel een beetje twijfelen, maar zeker niet na 3 j.(35000 KM) en daarna elke 2 j.????
De verplichte keuring in Belgie is voor mij de beste veiligheidsinspectie die er is, blindelings die inspectie ondergaan en daarna eventuele opmerkingen onmiddellijk uitvoeren (gebeurt heel zelden)
Mobiliteitsgarantie heb ik natuurlijk niet, mijn assistanceverzekering lost dit op en telt ook als ik met het vlgt op reis ben.
Zelf uw onderhoudscomputer bijhouden gaat wel, maar geeft alleen het jaarlijksonderhoud weer, en aangezien ik weet dat dat ik longlife (2 jaarlijks onderhoud )bezig ben, geef ik gewoon na een jaartje een extra jaartje bij.
Eventuele opmerkingen zijn zeer welkom:
 

brepus13

Forumguru
Lijkt me idd een redelijke manier om het onderhoud zelf te doen. Alleen een aanvulling van de remvloeistof. Deze hoef je als het goed is niet bij te vullen. Wel om de 2 a 3 jaar verversen ivm de hygroscopische werking ervan ( het trekt vocht aan) dit vocht kan ernstige gevolgen hebben voor de werking er van en kan je remcilinders aantasten waardoor ze zwaarder gaan lopen ( en je remmen blijven hangen ). Persoonlijk laat ik dit dus wel om de 2 jaar vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
aarschijnlijk ook nog veel te vroeg ;).
Ik ben niet met je eens dat dat te vroeg zal zijn. Staat toch advies voor elke 2 à 3 jaar verversen... Bovendien voor die 40,- dat dat kost vind ik het persoonlijk de besparing ook niet waard.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Leuk weer , we donderen wel voor een vermogen aan olie in het motorblok maar zodra het op veiligheid aankomt en dus in dit geval het vervangen van remolie dan gaan we lopen kloten met bijvullen of het advies van om de 2 a 3 jaar vervangen compleet negeren....

Wel ik hoop niet dat jullie ooit achter me rijden en een noodstop moeten maken en opeens de remkracht is verdwenen....
Want dan is mijn combi geen combi meer.....
 

Arjann

Forumguru
Leuk weer , we donderen wel voor een vermogen aan olie in het motorblok maar zodra het op veiligheid aankomt en dus in dit geval het vervangen van remolie dan gaan we lopen kloten met bijvullen of het advies van om de 2 a 3 jaar vervangen compleet negeren....

Wel ik hoop niet dat jullie ooit achter me rijden en een noodstop moeten maken en opeens de remkracht is verdwenen....
Want dan is mijn combi geen combi meer.....

:dankje:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

milanseegers

Forumguru
Goeie @EdK . Als je er remOLIE in gooit weet je zeker dat de combi van je voorganger een hatchback wordt. :deuk:
En als je de vloeistof ververst vergeet dan niet de koppelingscilinder ook mee te nemen (zelfde circuit). Je merkt dat het koppelingspedaal iets soepeler gaat (zeker wanneer dit in de regel/auto leven wordt vergeten/gewoon nooit wordt gedaan in de garage en dr oude derrie in kan zitten).
 
Wel op mijn plus- minus 2.000.000 km(over 55 jaar); nooit mijn remolie vernieuwd, niemand in zijn achterste gereden. Alleen na het vervangen van mijn remblokjes een beetje remolie moeten bijvullen.
Na al de commentaar hier ,zal ik toch na enkele jaren mijn remolie vernieuwen. In elk geval,kan het geen kwaad.
 

Cordoba

Forumguru
In het verleden al eens gemerkt dat remolie van 2,5 jaar sponsachtig remmen veroorzaakte, de termijn voor vervanging is zeker niet voor niets. In het verleden is al eens discussie geweest over het verschil voor een nieuwe auto (3 jaar) en alle volgende vervangingen om de 2 jaar. De algemene conclusie was dat bij de eerste vulling van het remsysteem in de fabriek, de omstandigheden optimaal zijn, en er nergens restanten van vocht of oude remolie in het systeem zit. Bij het vervangen van de remolie zitten er altijd nog wat restanten oude remolie en vocht in het systeem waardoor latere vervangingen dus iets eerder plaats moeten vinden.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt. Weleens gezien hoe de vloeistof eruit ziet als het eruit komt na 3 jaar? De vlokken rommel / roest dreven er al in bij mij.

Vergeet niet; remvloeistof is hygroscopisch (wateraantrekkend) en verzamelt dus vocht over de loop der tijd. Dat vocht helpt oa bijv vanbinnen uit aanroesten in de leidingen. Dus voor de verduurzaming van je leidingen etc is het ook aan te raden.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
En los van de veiligheid/duurzaamheid uiteraard heel belangrijk, niets geeft meer voldoening dan om na eigen verrichte werkzaamheden te merken dat je auto soepeler, beter en lekkerder rijdt!! :)
 

dhe019

Actief lid
... remvloeistof is hydrofobisch en trekt vocht aan. Dat vocht helpt oa bijv vanbinnen uit aanroesten in de leidingen. Dus voor de verduurzaming van je leidingen etc is het ook aan te raden.
Dat betekent dat vocht in principe door het plastic heen wordt aangetrokken. Door het hogere vochtpercentage gaat het kookpunt omlaag. Daar heb je bij normaal gebruik niet gelijk last van. Maar op het moment dat het 't allerheetst wordt (een noodstop als er veel energie/warmte wordt afgegeven) kan het gaan koken en kunnen de remmen weigeren.
 
Bovenaan Onderaan