Zelf inbouwen carplay tbv Columbus MIB1

Bootsy

Lid
Zoals ik hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/van-volvo-naar-skoda-even-een-introductie.48674/ al eerder aangaf was mijn eerste prioriteit het realiseren van carplay.
Dit is inmiddels gebeurd.
Na het oriënteren over de mogelijkheden blijkt de oplossing (hier in Nederland) best een dure grap te zijn. E 350 voor de unit en eventueel E 150 voor het laten inbouwen.
Na het zien van deze You-tube video:
Durfde ik het wel aan om dit zelf te doen. Elke stap is goed besproken in deze video.

Vervolgens heb ik hier: https://nl.aliexpress.com/item/1005...9e5c1044f8fb839933e83d6ff4e&afSmartRedirect=y

deze carplay module besteld. Ik zie nu dat ik er vorige week minder voor heb betaald (nl E 210)
Na een week was de module snel en keurig binnen. Het is verstuurd vanuit Polen, geen inklaringskosten omdat het binnen de EU is verscheept.
De dag na aankomst van de unit was het droog weer buiten en moest ik eraan geloven met de werkelijke inbouw.
Eerst aan de bak met het demonteren van het handschoenenkastje, zoals is beschreven in het filmpje. Best eng om aan je nieuwe auto deze dingen uit elkaar te schroeven.
Eigenlijk was het best makkelijk en met beleid ging het best voortvarend.
De ombouw van het handschoenenkastje heb ik aan de rechterkant gefixeerd met wat tiewraps aan het binnenframe, om zodoende de nog vastzittende kabels te ontlasten.
Al snel kon ik na het aansluiten van de kabels een test doen, terwijl al de loshangende snoeren nog niet op hun definitieve plek zaten.
Na het aanzetten van het contact, zag ik al snel het verlossende en vertrouwde Skoda logo op mijn Columbus display oplichten. Binnen no-time verscheen vervolgens het menu met instellingen van carplay! op het IOS icoontje drukken en voilà Apple carplay op het scherm. Een slaak van opluchting, het werkt gewoon!
Nu begint het lastige werk van het fatsoenlijk wegwerken van de unit en de dikke ontstane kabelboom. In een toch vermoeiende houding was dit best wel een snoeren-brei klusje.
De carplay unit heb ik in de lege ruimte rechts (naast het pollenfilter) weten te plaatsen. Met wat schuim tussen de unit en het frame heb ik de unit aan dit frame vastgemaakt met wat tiewraps.
Vervolgens het herplaatsen van de ombouw van het handschoenenkastje. Met beleid ging dit best vlot.

Helaas heb ik tijdens de inbouw foto’s vergeten te maken ;).
Maar het is allemaal gelukt en viel mij persoonlijk best mee. De carplay werkt zoals het is beloofd en ben er zeer tevreden mee!
 

Bijlagen

  • Carplay Octavia.jpeg
    Carplay Octavia.jpeg
    284,1 KB · Weergaven: 47

gehaktbal

Forumguru
Top! Ik zit er zelf aan te denken om dit ook te doen.
Loopt je geluid nu via AUX? Of heb je daar niks mee hoeven doen?
 

Bakkertje

Forumguru
Wat ik me wel afvraag als ik de filmpjes en jouw foto zie is of het echt nodig is om het handschoenenkastje te demonteren?
Kun je niet gewoon de head unit eruit halen met van de pinnen en het via dat gat allemaal fixen?
 

Mill88

Forumguru
Je moet het grote deel van de kabelboom ook achter de headunit zien te krijgen, en dat lukt niet als je alleen het handschoenkastje eruit haalt, want dan kun je er niet bij helaas.
 

Bootsy

Lid
Fijn dat het jou ook is gelukt om deze unit te kunnen inbouwen. Het demonteren en monteren van het handschoenenkastje en zijn omlijsting is niet het moeilijkste klusje. Dit zijn slechts 6 torx schroefjes. Het handschoenekastje zelf trek en duw je er gemakkelijk in en uit. Zoals Mili88 al zegt lukt het inbouwen alleen als je dit kastje demonteert. Er komt best wat volume aan dikke kabels bij.
 
Laatst bewerkt:

Bootsy

Lid
Zoals ik hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/van-volvo-naar-skoda-even-een-introductie.48674/ al eerder aangaf was mijn eerste prioriteit het realiseren van carplay.
Dit is inmiddels gebeurd.
Na het oriënteren over de mogelijkheden blijkt de oplossing (hier in Nederland) best een dure grap te zijn. E 350 voor de unit en eventueel E 150 voor het laten inbouwen.
.....
Helaas heb ik tijdens de inbouw foto’s vergeten te maken ;).
Maar het is allemaal gelukt en viel mij persoonlijk best mee.


Moest even iets doen achter het handschoenenkastje zijn en gelijk maar 2 foto's gemaakt hoe ik de unit heb bevestigd ;) De USB kabel heb ik binnen langs het schaniergedeelte van het handschoenen kastje geleid en komt uit in de naad van het dashboard. Eigenlijk heeft deze kabel geen meerwaarde omdat er al een USBkabel aansluiting (standaard) in de Skoda zit om de Iphone te kunnen opladen.






Carplay unit1.jpeg Carplay unit2.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan