Zelf gekocht of geleased "Auto van de Zaak"

Zelf gekocht of geleased "Auto v.d. Zaak"

  • Zelf gekocht...

    Stemmen: 65 41,7%
  • Geleased "Auto van de Zaak"

    Stemmen: 91 58,3%

  • Totaal aantal stemmers
    156

TCNH

Senior Member
Hoi TCNK,

Het grote verschil met een "klassieke" leaseregeling (waarbij de werkgever een auto ter beschikking stelt en de werkgever soms een vergoeding betaalt bij overschreiding van het maximaal afgesproken aantal privékilometers) en het z.g. cafetariamodel is volgens mij dat bij het cafetariamodel een leaseauto onderdeel is van de primaire arbeidsvoorwaarden. (De keuze is: Salaris of Leaseauto).
Bij de "klassieke" leaseregeling is aan een bepaalde funktie een leaseauto verbonden vanwege het feit dat de werknemer veel reist en/of een representative funktie heeft. De werknemer mag de leaseauto vaak ook privé gebruiken, maar hoeft daar geen bruto salaris voor in te leveren. Het is dus een echt secundaire arbeidsvoorwaarde.
Bij een leaseauto volgens het cafetariamodel moet je dondersgoed oppassen en goed rekenen, denk ik, want voor je het weet is het een dure regeling. Succes ermee...

Klopt, dat is ongeveer het verschil. De reden dat ik de discussie ben aangegaan is dat het voor half leasend Nederland niet zo eenvoudig ligt als 'kosten voor leaseauto bestaan uit netto inkomenseffect van de bijtelling'. Ik erger me weleens aan het 'leasen is spotgoedkoop, je moet je eigenlijk gaan zitten schamen' vooroordeel dat nogwel eens wordt uitgesproken. Zal het lekker laten rusten. :-)

En nu ga ik lekker aftellen. Morgen om 16:00 ga ik m'n O3 combi ophalen bij de dealer! :tegek:
 

Gimli

Lid
De mijne is gekocht en betaald, maar staat wel op de zaak, ZZP'er he.. :D je moet wat hebben om van de belasting af te trekken
 

Canon-Eye

Forumguru
en de werkgevernemer soms een vergoeding betaalt bij overschrijding van het maximaal afgesproken aantal privékilometers
...of [een vergoeding betaalt] bij overschrijding van het aan de functie gekoppelde leasebudget.

Komt wel voor bij wat dure opties die je toch graag wil hebben (in mijn geval was dat de DSG op mijn laatste dienstauto). Het functiegebonden budget was bij ons niet absoluut heilig, maar na toestemming van de directie moest het meerdere dan wel terugbetaald worden aan de werkgever. Fiscaal ook weer interessant, want dat komt dan weer in mindering op het bijtellingsbedrag, dus die eigen bijdrage kost je netto ook maar max. 52% ervan.

(Overigens zitten daar wel grenzen aan: uit overwegingen van bedrijfsrepresentatie krijg je echt geen toestemming om op eigen kosten te upgraden naar een dikke Mercedes of zo...)
 
Eigen bijdrage kan voor de baas ook duur worden, daarom zit er bij ons een max aan.
Alle leasebedragen worden berekend met hetzelfde km/looptijd, maar als je meer km's maakt dan moet je aan het einde van je contract (bv een jaar eerder dan de berekening) een hogere eindafrekening betalen. Deze is meestal niet door te belasten aan de werknemer ('niet mijn schuld dat ik meer moet rijden voor de zaak').
 

Sk_Hans

Forumguru
Bij veel werkgevers is er echt geen keuze tussen lease auto of extra salaris. Wellicht dat dit in de ICT- of accountantsbranche wel geldt. Bij de meeste werkgevers wordt je met een vraag om of extra salaris of een lease auto ofwel glazig aangekeken of uitgelachen.

Voor mij is het heel simpel. Mijn eigen Octavia heb ik een paar maanden geleden gekocht. Volgens de ANWB kost die auto me 878,- per maand bij 4 jaar en 120.000km. Voor de kilometers die ik zakelijk rijdt, krijg ik van mijn werkgever een beperkte km-vergoeding (die ook nog eens gedeeltelijk belast is) van gemiddeld 300 euro per maand netto (incl. woon-werk). Mijn auto kost me zelf dus zo'n 575,- per maand.

Zou ik dezelfde auto kunnen leasen kost me dat zo'n 275,- per maand (bij 25% bijtelling en 52% belasting).

Dus, zelf kopen: 575,- per maand. Leasen: 275,- per maand.

Daarbij komt dat je met leasen nooit extra hoeft te betalen voor onverwacht duur onderhoud etc. En bij zelf kopen moet je daarbij ook nog eens een groot bedrag bijeen sparen om die auto überhaupt te kunnen kopen.
 

Pablos

Senior Member
Ik (werkzaam ICT) kan kiezen tussen wel of geen lease auto. Geen betekent kilometer vergoeding (waarbij volgens mij de belasting bij een te veel ook gaat klagen). Wel of geen leaseauto heeft geen invloed op het salaris.

Het kostenplaatje is voor mij zinvoller met een leaseauto. Aanschaf, afschrijving, reparaties, verzekering, belasting, etc is privé alleen vergelijkbaar met een tweede hands. De "nekslag" voor privé is denk ik brandstof. Is toch een netto besparing van ong 400 euro per maand.
 

Petrolhead

Forumguru
Alle auto's privé gekocht en zal altijd zo blijven, werkzaam in onderwijs. :D

Koop meestal auto van 3 jaar oud met rond de 60k op de klok.
Iedere keer weer een leuke uitdaging precies dat type te vinden met de juiste kleur en opties voor de juiste prijs!
 

Canon-Eye

Forumguru
kilometer vergoeding (waarbij volgens mij de belasting bij een te veel ook gaat klagen)
Klagen?
Welnee jôh, vinden ze prima. Je krijgt gewoon de rekening... (alles boven de €0,19/km wordt tot het belastbaar inkomen gerekend).
 
Bij veel werkgevers is er echt geen keuze tussen lease auto of extra salaris. Wellicht dat dit in de ICT- of accountantsbranche wel geldt. Bij de meeste werkgevers wordt je met een vraag om of extra salaris of een lease auto ofwel glazig aangekeken of uitgelachen.

Voor mij is het heel simpel. Mijn eigen Octavia heb ik een paar maanden geleden gekocht. Volgens de ANWB kost die auto me 878,- per maand bij 4 jaar en 120.000km. Voor de kilometers die ik zakelijk rijdt, krijg ik van mijn werkgever een beperkte km-vergoeding (die ook nog eens gedeeltelijk belast is) van gemiddeld 300 euro per maand netto (incl. woon-werk). Mijn auto kost me zelf dus zo'n 575,- per maand.

Zou ik dezelfde auto kunnen leasen kost me dat zo'n 275,- per maand (bij 25% bijtelling en 52% belasting).

Dus, zelf kopen: 575,- per maand. Leasen: 275,- per maand.

Daarbij komt dat je met leasen nooit extra hoeft te betalen voor onverwacht duur onderhoud etc. En bij zelf kopen moet je daarbij ook nog eens een groot bedrag bijeen sparen om die auto überhaupt te kunnen kopen.
Volgens mij kunnen we deze discussie staken. Leasen is natuurlijk goedkoper. Lekker belangrijk..... Ik kan er niets aan doen dat ik zakelijk km rijd en hiervoor een auto ter beschikking gesteld krijg. Of moet ik mij hiervoor schamen? Gewoon een gelukje... Dat heb je weleens.... Lekker belangrijk ;)
 

MaRco2

Forumguru
De mijne is gekocht en betaald, maar staat wel op de zaak, ZZP'er he.. :D je moet wat hebben om van de belasting af te trekken

Hier hetzelfde, heb wel voor ''gekocht'' gestemd.

Alleen krijg je alles aan je broek, niet alleen alle kosten (o.k. kunnen van de opbrengsten afgetrokken worden), maar ook de fiscale bijtelling en de 2,7% over de totale fabriekscatalogusprijs per jaar aan BTW voor prive gebruik, wat je als bedrijf (dus als ZZP-er zelf) moet afdragen.

Niet iedereen weet dat bij een auto-van-de-zaak het bedrijf dat er ook nog eens bij krijgt.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik ga nu weer privé rijden na jaren lease-auto's gereden te hebben. De reden? Het is in mijn geval wel goedkoper. Ik ben in mijn nieuwe baan qua loon volledig financieel gecompenseerd voor het verlies van een lease-auto. Leasebedrag is al gauw 800 tot 1000 Euro (diesel, 40.000 km/jaar).

Daarnaast geen bijtelling en eigen bijdrage meer en ik ga elke dag op de fiets naar mijn werk. Kost me 5 minuten. Ik zou voor dat geld een mooie Volvo V70 kunnen rijden en netto hetzelfde uit kunnen komen als bij mijn oude werkgever! Ik heb echter gekozen om dat niet te doen, ookal ben ik best een autoliefhebber. Daarom staat er morgen een gebruikte O2 combi 2.0 FSI uit 2006 voor de deur met 101.000 km. Privé, van mij en van niemand anders ;) En ook nog geld over voor vakanties en racefietsen....
 

MaRco2

Forumguru
:thumbsup: Eigendom is het fijnste gevoel wat er is. Daar ben je vaak net wat trotser/zuiniger op, zeker als je er lang mee wilt doen (geldt ook niet voor iedereen, net als dat er zakelijke rijders zijn die ziekelijk netjes op hun auto zijn (:D is me weleens verteld jaren geleden) d.m.v. wekelijks minimaal 1 keer tot in de puntjes netjes maken, elke 3 maanden in de was zetten e.d.
 

Pablos

Senior Member
Voor mij is een leaseauto net zoiets als een huisdier. Ik zorg er jaren voor en bouw er een band mee op. Als hem wat overkomt baal ik daar net zo hard van. Bij de "aanschaf" weet je dat je er in het normale leven weer afscheid van moet nemen. (Mijn dochter heeft al traantjes gelaten voor de huidige auto)

Kortom mijn auto waar ieder met zijn handjes af moet blijven (behalve ingehuurde specialisten)
Aan het einde zit een verschil. Een auto blijft een ding waar je (zowel privé als met lease) makkelijker afscheid van neemt. (En de auto komt niet gezellig op de bank tegen je aan zitten:):D
 

MaRco2

Forumguru
Maar soms moeten ze beide de aandacht delen (lees: met wie ben je meer tijd bezig of breng je meer tijd mee door? :D).
 

Pablos

Senior Member
Daar doe ik geen uitspraak over. Die foto's heb ik altijd ontkend.....
Oh je bedoelde auto of kat::):):)
 
Bovenaan Onderaan