Zekering nr. 16 in motorruimte

Basc

Nieuw lid
Vandaag weer wat aan het meten aan de zekeringkast in de motorruimte geweest en daarbij valt mij het volgende op:

Over de accu meet ik een spanning van 12V. Deze zelfde spanning staat ook over verschillende relais in de zekeringkast.
(Als ik deze relais uit de zekeringkast haal en onder spanning zet hoor ik ze schakelen, dus deze zoude moeten werken)

Bij de verschillende relais komt (na op contact zetten) een tweede spanning van 12V binnen.

Echter, over de verschillende plaatjes die de verschillende relais onder spanning zouden moeten zetten meet ik vervolgens geen spanning.

Wat kan hier nog mis zijn?
 

Duijzer

Donateur
Draadbreuk/slecht contact met de plaatjes?
Heeft de auto in het water gelegen, of open in de regen gestaan? Dan kan het oxidatie van contacten zijn.
 

EdK

Forumguru
(Als ik deze relais uit de zekeringkast haal en onder spanning zet hoor ik ze schakelen, dus deze zoude moeten werken)
Ja je hoort ze schakelen , maar dat wil nog steeds niet zegen dat de contacten ook contact maken.....:pieker:
Met andere woorden als je een NO ( normaly open ) contact hebt en je zet spanning op spoel dan zal hij moeten sluiten.
Heb je een NC ( normaly closed ) contact dan zal hij openen.
Maw als je test zet dan een universeelmeter op piepen stand over de contacten en kijk (luister) of de contacten ook sluiten / open gaan.

Dan weet je pas zeker of het relais goed of defect is !!
In praktijk al vaak genoeg meegemaakt dat relais wel schakelde maar contacten niet schakelde, en met 3 fase en nul en dan de nul niet schakelend geeft ergggg vervelende effecten daar je dan 400V op de 230 apparatuur kunt krijgen....
Maar goed dat heeft verder niets met auto elektra te maken :pardon:
 

Basc

Nieuw lid
Idd voor de zekerheid iig al 1 relais doorgemeten. Spanning over 2 contacten gezet (klik), vervolgens meet ik een kleine weerstand over de andere 2 contacten. (Haal ik de spanning eraf, dan meet ik geen weerstand meer)
Dus zou je toch zeggen dat het relais zijn werk doet.
 

Basc

Nieuw lid
Draadbreuk/slecht contact met de plaatjes?
Heeft de auto in het water gelegen, of open in de regen gestaan? Dan kan het oxidatie van contacten zijn.

Tussen de aansluiting van het (uitgaande) contact van het relais en de ‘verdeelplaat’ meet ik een kleine weerstand, dit zou dan toch in orde moeten zijn.

Ik zit zelf meer te denken aan iets van een slechte massa ofzo, omdat je daar wel eens van hoort dat dit voor gekke dingen kan zorgen. Iemand enig idee hoe dit te testen is?
 

Basc

Nieuw lid
Na weer wat dingen doorgemeten te hebben ben ik uiteindelijk op een draad uitgekomen die richting de brandstofpomp (opvoerpomp in de brandstoftank onder de achterbank loopt)
Als ik de weerstand over deze rode draad met blauwe streep en het chassis meet, meet ik een kleine weerstand.

Zodra ik een stekker naast de opvoerpomp (dus niet de 2 stekkers op de opvoerpomp zelf) loskoppel meet ik geen weerstand meer.

Het lijkt mij dus dat in dit onderdeel sluiting optreedt, alleen kan ik zo snel helaas niet zien van welk onderdeel deze stekker is.

Vandaar de vraag of iemand hier weet van welk onderdeel de stekker op de foto is.

Of kan iemand mij vertellen dat het normaal is dat er een kleine weerstand tussen deze rode draad met blauwe streep, waar dus 12V op staat, en het chassis te meten is.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 2FD5A2D8-940B-455C-BDAD-AC1B2CE8DE57.jpeg
    2FD5A2D8-940B-455C-BDAD-AC1B2CE8DE57.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 30

LdN

Forumguru
Ik heb geen direct antwoord op je vraag maar waardes die aangegeven worden met "klein", "groot", "veel", "weinig" etc. zijn altijd moeilijk
te interpreteren.
In de auto zit een 12V installatie dus alles wat een beetje vermogen moet leveren heeft een lage weerstand, meneer Ohm heeft daar ooit eens
een handig formuletje voor bedacht.
Ik vind b.v. 10 Ohm een kleine weerstandswaarde maar die weerstand levert in een 12V installatie maar een stroom op van 1,2A verre van een kortsluiting dus.
Het kan best zijn dat de draad die je aangeeft juist een verbinding met de massa is en dan is een zeer lage weerstand van enkele milliohms volkomen normaal
 
Bovenaan Onderaan