Zekering nr. 16 in motorruimte

Basc

Nieuw lid
Iemand toevallig enig idee welke zekering er op plaats 16 in de zekeringkast in de motorruimte van een Octavia 5E geplaatst moet worden?
Of zou iemand zo vriendelijk willen zijn (mocht hij/zij een Octavia hebben staan) om even in de zekeringkast van zijn/haar auto te kijken.

Zie de bijlage voor de locatie van zekering nr. 16

Alvast bedankt

P.s. het gaat in mijn geval om een 1.6 TDI (motorcode CRK)
 

Bijlagen

  • 7FED065B-D582-4630-B0AE-4F884540AE13.png
    7FED065B-D582-4630-B0AE-4F884540AE13.png
    1 MB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:

Mill88

Forumguru
Zojuist eventjes een foto gemaakt van mijn zekeringkast. Positie 16 is hier leeg..

Screenshot_20190702-150359_Gallery.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190702-150359_Gallery.jpg
    Screenshot_20190702-150359_Gallery.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 2

Basc

Nieuw lid
Bedankt voor het kijken,
Bij mij zat hij er dus ook niet in (als schadeauto gekocht) dus ik hoopte dat het niet starten van de auto hierdoor veroorzaakt werd.
Wel gek, want volgens het werkplaatshandboek zou er op deze locatie een zekering voor de ignition, fuelpump moeten zitten
 

Bijlagen

  • 3D5061B9-B066-4040-900A-C57DD266B317.png
    3D5061B9-B066-4040-900A-C57DD266B317.png
    750,6 KB · Weergaven: 11

Mill88

Forumguru
Bedankt voor het kijken,
Bij mij zat hij er dus ook niet in (als schadeauto gekocht) dus ik hoopte dat het niet starten van de auto hierdoor veroorzaakt werd.
Wel gek, want volgens het werkplaatshandboek zou er op deze locatie een zekering voor de ignition, fuelpump moeten zitten

Klopt inderdaad, maar dat is voor een auto met CNG systeem.
 

Basc

Nieuw lid
Helemaal helder. (Ignition heeft dus ook niks met de gloeibougies te maken?) (en voor de brandstofpomp is er dan ook nog een andere zekering?)
 

Mill88

Forumguru
Helemaal helder. (Ignition heeft dus ook niks met de gloeibougies te maken?) (en voor de brandstofpomp is er dan ook nog een andere zekering?)

Daar is zekering #10 voor :)
Wordt het systeem wel “vrijgegeven” door de startblokkering?

Hier een link waar je de zekeringkast incl. bijbehorende functie ziet.
 

Basc

Nieuw lid
Als het een schadeauto is: is de crashsensor niet geactiveerd?

Zou zomaar kunnen, zou deze het starten kunnen verhinderen? Bij vorige (schade)auto’s die ik heb opgeknapt was het altijd een kwestie van de kapotte onderdelen vervangen en vervolgens starten (deze waren wel minder beschadigd dan deze auto, maar airbags waren bijvoorbeeld wel uitgegaan)
 

Basc

Nieuw lid
Daar is zekering #10 voor :)
Wordt het systeem wel “vrijgegeven” door de startblokkering?

Hier een link waar je de zekeringkast incl. bijbehorende functie ziet.

Ik had nr. 10 ook net gevonden idd

Deze startblokkering wordt dan zeker ingeschakeld door de ‘crashsensor’ en de VAG.com moet dan gereset worden voordat de auto opnieuw gestart kan worden of hoe moet ik dit zien?
 

Basc

Nieuw lid
Hallo Renkie,
Auto staat in de gemeente Roosendaal en als ik dan op de kaart van Gerrit Speek kijk, is de dichtstbijzijnde stip zo’n 80km verderop.
Maar er zijn hier wel andere garages in de buurt met uitleesapparatuur.
Zal ik binnenkort even vragen of ik langs kan komen. Alleen weer even een ambulance zien te regelen
 

Mill88

Forumguru
Je kunt ook eventjes in de kennisbank kijken naar de Ledenlijst VAGCOM VCDS VCP. Wellicht woont er iemand dichtbij ;)
 

Basc

Nieuw lid
Inmiddels uitleesapparatuur op de auto aangesloten gehad, deze een ‘autoscan’ laten uitvoeren (duurde een paar minuten) alleen zodra deze klaar was kreeg ik de volgende melding:
Uitleesapparatuur kan geen verbinding maken Please check IG on, connect is correct. Wat beide goed lijkt te zijn.
Dus nu zit ik aan een kapotte ECU te denken.
Vraag ik me alleen af, licht de dashboard verlichting (en diverse controlelampjes) gewoon op ondanks dat de ECU kapot is?
Wat mij wel opvalt is dat er geen gloeispiraaltje gaat branden bij ‘op contact zetten’
 

Basc

Nieuw lid
Omdat ik te weinig geduld had om de reacties af te wachten ondertussen een andere ECU aangeschaft.
Viel me trouwens op dat toen ik de oude ECU haf losgekoppeld, de tellerverlichting en de waarschuwingslampjes in de cockpit gewoon bleven branden.
Het aansluiten van de andere ECU brengt hier ook geen verandering in.
Iemand enig idee wat een volgende stap kan zijn om te onderzoeken?
 

Cordoba

Forumguru
Check eerst eens of er wel 12V naar de ECU gaat (en of deze ook een goede massa heeft). Als de ECU geen spanning heeft, verklaard dat perfect waarom ie niet reageert, en zal uitlezen van foutcodes dus ook onmogelijk zijn.

Voor een crashsensor die de brandstoftoevoer afsluit/ontsteking uitschakelt, is niet zoveel nodig. Zelf ooit een aanrijding bij lage snelheid gehad waarbij niet de airbags, maar wel de gordelspanners geactiveerd werden, en de auto dus ook niet meer startte.
 

Basc

Nieuw lid
ECU vervangen zonder de accu eerst los te koppelen..?!?

:nailbiting: :pieker:

Als eerst blijkt dat een wissel van ECU niet werkt, ga je kijken wat er verder mis kan zijn.
En volgens mij heeft hot losmaken van een stekker hetzelfde effect als het loskoppelen van je accu, dus veel lijkt er mij niet fout te kunnen gaan bij het losmaken van een stekker.
 

Basc

Nieuw lid
Check eerst eens of er wel 12V naar de ECU gaat (en of deze ook een goede massa heeft). Als de ECU geen spanning heeft, verklaard dat perfect waarom ie niet reageert, en zal uitlezen van foutcodes dus ook onmogelijk zijn.

Voor een crashsensor die de brandstoftoevoer afsluit/ontsteking uitschakelt, is niet zoveel nodig. Zelf ooit een aanrijding bij lage snelheid gehad waarbij niet de airbags, maar wel de gordelspanners geactiveerd werden, en de auto dus ook niet meer startte.

Ga ik meteen doen

En helder verhaal
 

LdN

Forumguru
En volgens mij heeft hot losmaken van een stekker hetzelfde effect als het loskoppelen van je accu, dus veel lijkt er mij niet fout te kunnen gaan bij het losmaken van een stekker.
Dat is een grote misvatting zeker bij veelpolige connectoren, maak je bij de accu de plus of min los valt alle voeding op alle pennen tegelijk uit
en dat kan dus geen kwaad, bij het lostrekken van een multiconnector verbreek je bijna nooit alle contacten tegelijkertijd met als gevolg dat er
stroom kan lopen door componenten die dat normaal niet te verwerken krijgen.
Een halfgeleider heeft maar een paar milliseconden nodig om kapot te gaan als hij spanningen of stromen ver buiten zijn spec's te verwerken krijgt.
Ik heb printsporen daardoor zien verdampen omdat er plotseling veel te veel stroom doorheen ging omdat een connector scheef losgetrokken werd.
 
Bovenaan Onderaan