Yeti versus Duster?

Captain Hook

Forumguru
Ik zag wat beelden en indrukken voorbij komen van de Dacia Duster. Maar het lijkt me dat de Duster en Yeti beiden op dezelfde doelgroep azen...

Prijstechnisch zal die Dacia ongetwijfeld wat lager gepositioneerd worden met wat technischer minder geavanceerdere motoren (hetgeen ook een voordeel kan zijn).
Maar als je puur een no-nonsense auto zoekt MET terreineigenschappen en waar voor je geld dan kon de Duster nog wel eens een aardige concurrent van de Yeti worden.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/13198/Dacia-Duster-SUV-zonder-opsmuk

Berry

Senior Member
Ik denk dat hij meer in de hoek van de Daihatsu Terios zit die is alleen leverbaar als 1500 benzine de Duster is dan ook nog leverbaar als diesel

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat hij meer in de hoek van de Daihatsu Terios zit die is alleen leverbaar als 1500 benzine de Duster is dan ook nog leverbaar als diesel
De Terios is echt een mini-autootje, maar de buitenmaten van de Duster zijn vrijwel gelijk aan die van de Yeti. Duster is zelfs nog een fraktie breder.
Maar de Terios daarin kun je nauwelijks met z'n tweeën naast elkaar zitten. En een 110pk benzine blok is toch redelijk vergelijkbaar met de 105pk van de Yeti.

Eigenlijk is Skoda inmiddels de status van die 'belachelijke' auto waarin je niet gezien wilt worden ontgroeit en nu roept Dacia die associaties op bij een heleboel mensen. Toch knap hoe al die marketeers gevoel en emotie bij het koperspubliek erin hebben weten te rammen.

Ik zelf heb geen emoties bij een stuk blik op vier wielen. Je kunt iets mooi vinden of niet, of praktisch of niet, of betaalbaar of niet, maar 'gevoel' bij een auto? Nee, gevoel kost geld! En dat besteed ik liever aan mensen... :545:

LenK

Forumguru
Eigenlijk is Skoda inmiddels de status van die 'belachelijke' auto waarin je niet gezien wilt worden ontgroeit
Nou, mensen zijn nog steeds niet trots op hun auto hoor als het een Skoda betreft.
Onlangs nog een collega, die niet wist dat ik Skoda had gereden.
Die man is normaal niet bescheiden, maar nu kwam het er toch erg aarzelend uit dat ie een Skoda had gekocht. En de bekende excuuszin kwam er ook nog achteraan: "Het is eigenlijk een Volkswagen hoor"

Neptukker

Forumguru
:ot:
Kwam er achter dat Dacia de naam Duster weer onder het (bad)stof vandaan heeft gehaald:
Dacia_Duster_Old.jpg

Captain Hook

Forumguru
Op autobild.de staan nu wat meer technische details over die stofstorm uit het Renault concern.

Als je puur uit bent op funktionaliteit en niks geeft om imago (zoals ikke) en je 4x4 aandrijving gecombineerd met een ruime auto zoekt, kon Skoda nog wel eens een harde kluif krijgen met de Yeti.

ff wat verschillen (in het voordeel van de Duster)
-Vanafprijs 4.000 (!) euro goedkoper dan een Yeti.
-bijna 200kg lichter (zowel 2WD als 4WD), hetgeen gunstig is voor prestatie- en gebruikscijfers
-vrijwel dezelfde afmetingen
-475L bagageruimte (nog meer dan een Golfje of Astraatje)
-alle motoren onder de 150g/km CO2 uitstoot.
-Door het lagere gewicht en prijs, lagere wegenbelasting en goedkopere verzekering.

Tja, en dan zal ongetwijfeld het dashboard uit hard plastic bestaan, of er minder chroom op de handgrepen zitten. Maar is dat dan belangrijk?

LenK

Forumguru
De productie Yeti is de brave sobere uitvoering van de concept Yeti.
Maar de productie Duster lijkt totaal niet op de concept Duster:
dacia-duster-1.JPG

dacia-duster-4.jpg

Captain Hook

Forumguru
Maar de productie Duster lijkt totaal niet op de concept Duster:
Blij toe. Ook al ziet het er cool uit, daar had ik nooit ingepast.
Liever een auto waar ik wel wat aan heb.

:ot:
Zo heb ik vroeger (als vakantiebaantje) heel veel fabrieksnieuwe auto's gelost/geladen (in de haven). Maar hoe 'sportiever' het model, hoe beroerder je er in zit (als je > 1.90m bent)
Ik reed liever een paar honderd corsaatjes of fordjes van de boot af/op dan jaguars... Er zat af en toe zelfs een 2de hands Rolls tussen of een Ferrari (maar die Ferrari's hadden een blokkade plaat over de versnellingsbak, zodat 'ie alleen maar in z'n 1 en R kon). Het mooiste waren de enorme John Deere traktoren. (bestemd voor Australië)

Duster

De doelgroep waar beide merken in vissen is best groot,
alleen de smaak doet je bepalen waar je voor gaat.
De aanschafprijs van de Dacia zal wel een stuk lager liggen dan de Skoda Yeti
Wil je een grote auto voor weinig geld dan zou de Duster best wel eens hoge ogen kunnen scoren. Alleen wijkt het conceptmodel wel heel veel af van het model dat op de markt komt.
Het had allemaal wel wat spannender gemogen.

Bijlagen

• 9128125440158_.jpg
    9128125440158_.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 60

Melis

Lid
Goh wat ben ik blij dat ik toch voor de Yeti ben gegaan. Want ik vind de vormgeving van buiten nog wel gaan. Maar dat van binnen ziet er niet uit. Het is net een bijeengeraapt zooitje. Maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening er zijn er ook zat die dat wel mooi vinden. Maar doe mij maar de Yeti.

Vacaro

Senior Member
Interieur doet me denken aan de eerste Lada Samara's die hier toekwamen, heb zelf nog bij Scaldia-Volga(invoerder Lada) gewerkt, en moest deze op parking zetten als ze van de boot kwamen en transporten klaarmaken. Dit Dacia Duster interieur roept deze herinnering terug op. Materialen zien er zelfde uit en vormgeving ook.
Lijkt mij een goed alternatief voor de boswachters, die nu met een Suzuki Jimny rondrijden, even basic maar iets groter.

LenK

Forumguru
Dacia = met je ogen dicht instappen, recht vooruit kijken als je ingestapt bent en 3 straten verder op parkeren als je ergens moet zijn.
Wat een armoei hokken.

Captain Hook

Forumguru
Wat een armoei hokken.
Als ze de helft kosten van een Yeti, is dat allemaal relatief... :icon_smile_dead:
Je geld kun je maar 1 x keer uitgeven en zeker als je alles privé moet betalen, liggen de keuzes vaak anders dan dat je de luxe van een leaseauto kent...

LenK

Forumguru
De prijzen van de Duster zullen mensen die voor zo'n soort auto in zijn toch aardig gaan trekken:
Benzine 2WD 13990 4WD 16990
Diesel 2WD 18990 4WD 20990
Toch wel heel wat minder dan de Yeti prijzen. Bijvoorbeeld die diesel 4WD dat scheelt € 8.500

Captain Hook

Forumguru
Toch wel heel wat minder dan de Yeti prijzen.
Dat bedoel ik. Inmiddels heeft het Skoda-logo ook een premium prijs-smaakje gekregen. :icon_smile_dead:

En ja, de Yeti (Skoda in het algemeen) zit van binnen een stuk beter en smaakvoller in elkaar, MAAR is dat je zoveel geld waard? Als het om funktionaliteit gaat?

Bovenaan Onderaan