Yeti versus Duster?

LenK

Forumguru
Zouden Dacia rijders zeggen dat het eigenlijk een Renault is (analoog aan Skoda-VW) ?
 

van_der_P

Senior Member
Waarom zou je dat zeggen ?
In januari 1999 werd mijn eerste Skoda O1 TDI SLX afgeleverd. Toen heb ik ook altijd eerlijk gezegt dat het een Skoda was/is. En dat terwijl ik onderweg ook wel eens een O1 tegen kwam zonder Skodaembleem. (was eraf gesloopt door de eigenaar, denk ik) Dat zie je nu toch ook niet meer.
Waarom zou Dacia niet dezelfde richting op gaan als Skoda 10 jaar geleden ?
 

Captain Hook

Forumguru
Waarom zou Dacia niet dezelfde richting op gaan als Skoda 10 jaar geleden ?
Ik hoop het niet, want dan zijn Dacia's zometeen ook te duur geworden... :smirk:

Wat betreft de Yeti (ik heb er gisteren nog ff mee gereden), het zit gewoon goed en degelijk in elkaar. Maar die auto is zo 'massief' dat 'ie EN te zwaar EN te duur is geworden. Ergo, milieutechnisch en qua brandstofefficiency is het een stap terug in de tijd. Of het de bedoeling is van het VAG concern dat de Yeti nooit hoge verkoopaantallen zal halen (omdat de prijsstelling zo hoog is) weet ik niet, maar vind het wel jammer.
 

Captain Hook

Forumguru
Zouden Dacia rijders zeggen dat het eigenlijk een Renault is ?
Zeggen Lexus rijders dat het eigenlijk een Toyota is (of omgekeerd)?
Zeggen Infiniti rijders dat het eigenlijk een Nissan c.q. Renault is?
Zeggen Citroën rijders dat het eigenlijk een Peugeot is?
Zeggen Bentley rijders dat het eigenlijk een VW is?
Zeggen Ferrari rijders dat het eigenlijk een Fiat is?
Zeggen Jaguar rijders dat het eigenlijk een Tata is?

Zo kunnen we nog wel ff doorgaan... ;)
 

corsaar

Senior Member
Ik hoop het niet, want dan zijn Dacia's zometeen ook te duur geworden... :smirk:

Wat betreft de Yeti (ik heb er gisteren nog ff mee gereden), het zit gewoon goed en degelijk in elkaar. Maar die auto is zo 'massief' dat 'ie EN te zwaar EN te duur is geworden. Ergo, milieutechnisch en qua brandstofefficiency is het een stap terug in de tijd. Of het de bedoeling is van het VAG concern dat de Yeti nooit hoge verkoopaantallen zal halen (omdat de prijsstelling zo hoog is) weet ik niet, maar vind het wel jammer.
Waar vergelijk je hem dan mee, als je de yeti vergelijkt met andere merken zoals nissan Q en Kia S dan is hij echt voordeliger ook wat brandstofgebruuik betreft.
Maar dan laat ik de Dacia buiten beschouwing
 

Mark

Banned
Dacia en Skoda zijn 2 merken die je eigenlijk moeilijk kunt vergelijken. Skoda wilt groeien, zet regelmatig nieuwe/gefacelifte modellen op de markt, wat jammer genoeg ook aan de prijs te merken is. Dacia heeft zeker geen bedoelingen om een 2 de Renault te worden, eenvoudige maar degelijke wagens bouwen en deze aan een lage prijs verkopen is hun doel. De Duster en de Yeti zijn ook 2 verschillende wagens. De Duster is een echte all-terein wagen waar hij het flink voor zijn kiezen moet kunnen krijgen en tegelijk ook heel moet blijven, terwijl de Yeti meer gemaakt is voor de luxe en minder voor in het terein.

Filmpje Duster, testrit van de fabriek in de modder
http://www.youtube.com/watch?v=OviAkdcDxaI&feature=related

Promotiefilmpje All-terein Duster
http://www.youtube.com/watch?v=M65Mm2sYXiM&feature=related
 

corsaar

Senior Member
Ik heb nog heel even naar een Dacia gekeken, de Duster leek me
wel wat. Maar viel al snel af, uitsluitend sentiment het merk dus.
Een onzinnige redenatie. Dezelfde reden waarom ik decenia lang geen Skoda wilde.
En na 15 jaar black pearl nu voor platin grijs koos, ook een kleur die ik nooit
wilde. (het kan verkeren)
 

Captain Hook

Forumguru
Net terug van een proefrit met een Dacia Duster. :ahum:
(gereden in benzine model 2WD)

Op zich een nette auto. Praktisch ingedeeld, zit prettig hoog. Fatsoenlijke bagageruimte. Redelijk overzichtelijk.

Maar dan.
-Stoelzittingen zijn veels te kort (zelfs nog minder dan in b.v. een Toyota Yaris). Na een half uurtje voelde ik dat al in m'n bovenbenen.
-Scherpe, hoekige uitstekels in het interieur. Sneed m'n vinger al aan iets.
Slap, hard plastic, erg el-cheapo.
-Lawaaierige motor. Het lijkt heel wat, maar acceleratie c.q. souplesse stelt niet veel voor. Draaide ruim 3000 toeren in z'n 5 bij 100km/h.
-Veel reacties in het stuur als je over een gaten/kuilen weg rijdt. (mijn O2 is helemaal rustig en zelfs de Yaris van mijn vrouw beweegt minder)
-Remweg voelt niet echt vertrouwenswekkend aan.
-Spoorstabiliteit op zich wel goed.
-Knoppen zitten (voor mij dan) niet op logische plekken.
-Wel veel hoofdruimte voor lange mensen (zelf ben ik 1.92m en zat tenminste niet ergens met m'n hoofd tegen aan)
-Helt weinig over voor zo'n hoge auto.
-Deurnaden zijn vrij ruim (om torsie van de carrosserie op te vangen?)
-Goedmoedig weggedrag bij doordraaien van 1 v.d. voorwielen (b.v. in modderberm)
-Slingergedrag; stabiel.
-Pedalen staan lekker ruim uit elkaar; zit je tenminste niet met je grote voeten op 2 pedalen tegelijk.
-Bak schakelt een beetje zoekerig, maar beter dan een Toyota bak.


Is 'ie z'n geld waard? Dat denk ik wel. Maar het is, anno 2010, wel een stap terug in de tijd. Denk dat zeker de 4WD auto als echt "Nutzfahrzeug" (zoals de duitsers dat zo mooi zeggen) wel z'n bestaansrecht heeft. Een no-nonsens robuuste, niks bijzonders terreinauto voor het weiland, de alpenwei en de boswachter.

Als ik het vergelijk met een Yeti 4x4 versus een Duster 4x4; dan zou ik bij de Yeti het idee hebben dat die auto te 'chique' is om vuil te worden... M.a.w. de Yeti is te luxe (en te duur) voor een ruig werkpaard. :cheer:
Wat dat betreft is Skoda al lang geen 'simpele' auto meer.
 
Bovenaan Onderaan