Yeti occassion aanschaffen, budget 10-11K

Ik wil graag wat afwegingen met jullie bespreken om tot de aanschaf van een Yeti te komen. Eerst even wat informatie over mijn rijden:

- Ongeveer 22K per jaar
- 75% regionale (N-wegen) wegen tot 100 km/u, 25% snelweg bij 130 km/u
- Voornamelijk woon-werkverkeer maar zal ook als gezinsauto dienen met vrouw en twee kinderen (11 en 13)
- 1 x pj op vakantie, voornamelijk in Benelux, maar Oostenrijk zou een optie moeten zijn.

Ik heb de afgelopen 3 jaar een Focus 1.0 Ecoboost station gereden als lease-auto. Was een prima auto qua rijgedrag, ruimte en verbruik, maar ik heb de ruimte zelden nodig en vind stations simpelweg lelijk. Vervolgens zou ik er met mijn rijgegevens natuurlijk goed aan doen om 'gewoon' voor een middenklasse hatchback te gaan, maar ook daarvoor geld, het spreekt me allemaal niet echt aan.

Toen kwam ik uit bij Cross Polo, super gaaf ding, maar echt te klein.

En uiteindelijk nu aanbeland bij de Skoda Yeti. Het model spreekt me aan, de ruimte is ruim voldoende zonder overkill te zijn, er kunnen dakkoffers op en hij zou goed betrouwbaar en (hopelijk) iets zuiniger moeten zijn dan andere SUV's. Vervolgens veel gelezen maar toch met een aantal afwegingen blijven zitten, die ik graag aan jullie voorleg.

Wat kan ik aan daadwerkelijk verbruik verwachten, gebaseerd op voornamelijk N-wegen?
Hoe verhouden de onderhoudskosten zich t.o.v. middenklasse hatchbacks (Zeg een oersaaie golf)?
Heeft de 1.2 tsi genoeg pit om iemand in te halen onder de 100 km/u? Zelfde vraag voor de 1.4 tsi?
Hoe is het rijden met een dakkoffer?
Zijn er bouwjaren die ik moet vermijden?
Ga ik beter voor een lage km-stand of een nieuwer bouwjaar?
Is mijn budget niet net te laag om een echt goeie te kopen? Het irriteert me dat ik geen occassions in dit prijssegment te zien krijg via dasweltauto.nl

Wellicht zijn een deel van deze vragen overbodig, maar ik heb serieus nog nooit zelf naar auto's gezocht in dit segment, dus het is allemaal wat nieuw voor me. Bedankt voor jullie geduld en hulp.

Even aanvullend:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...159d5db-3a20-4bad-a7fa-ecd02132c999?cldtidx=3

https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...70e347-6c23-4f5f-8b55-3ebb9dec7aa3?cldtidx=12

Dat zijn de 2 uiterste die nu serieuze opties zijn in termen als motorinhoud, km-stand en bouwjaar.
 
Voor het verbruik kun je spritmonitor eens checken, voor de andere vragen heb je ervaringsdeskundigen nodig ;).
@EdK is er eentje!
Hier vraagt iemand iets dergelijks: https://www.skodaforum.nl/forum/i/eventuele-aankoop-yeti-2010-1-2-tsi-waar-op-letten.31371/
Bedankt, ik was niet bekend met die site. Verbruik lijkt binnen de verwachting (>7.5/100). Dat andere topic heb ik inderdaad overheen gekeken, lijkt erop dat de voornaamste problemen tot 2013 de dist riem en bougiekabels zijn en dat die daarna verbeterd zijn. Mocht je er dan een uit 2012 aanschaffen en die vervangt, krijg je dan de verbeterde versie of past dat niet en is de kans op herhalingsproblemen dus groot?
 

EdK

Forumguru
Dit is teveel eer , ja ik heb de 1,4TSI /handbak in Ambition uitvoering voor een 7 jaar gereden.
En het is gewoon een fijne wagen met veel rijgenot en een naar mijn mening goede wegligging.

Indien ze nu nog gemaakt zouden worden dan zou ik er zeker weer voor kiezen als ik deze weer nodig zou hebben kwa ruimte / hoogte.

De reden dat ik een 1,4TSI reed was dat ik deze toendertijd kreeg aangeboden voor de prijs van de 1,2TSI, men had vanuit PON een 250st voor die prijs ivm de introductie !
En daar het kwa verzekering en wegenbelasting niet veel uit maakte voor mij ( verschil ) ben ik uiteindelijk voor deze inhoud gegaan.
Maar als de Yeti nog gemaakt zou worden en in beide motor uitvoeringen ( 1,2 en 1,4 ) dan zou ik nu zeker voor de 1,2TSI kiezen.
Reden is dat kwa verbruik de 1,4TSI me erg tegenviel !
Ik had ervoor het idee dat met mijn rijstijl de 1,4 niet minder zuinig zou rijden dan de 1,2 !
Maar als ik spritmonitor bekijk en dan mijn verbruik tov de 1,2 , dan viel die van mij toch dorstiger uit.

Problemen met de wagen heb ik eigenlijk niet gehad buiten het regionale onderhoud ( 30K beurten ) en ook hier geen verrassingen gehad mbt reparaties

Waar je wel op moet letten bij aanschaf bij wagens van deze leeftijd is roest !
Toen ik mijn wagen voor inruil eens goed ging wassen en poetsen (polijsten) omdat er een picasso in onze straat had rondgelopen en 5 wagens had bekrast en ik dit er eerst uit wou polijsten voor ik hem bij de dealer te koop aanbood.
Toen kwam ik op de voorste deurpost aan bestuurderskant een paar kleine blaasjes van roest tegen.
De lak zat er nog wel op maar onder de lak was toch echt wel de roest begonnen met zijn werk, al waren het maar heel kleine plekjes ( meen een 3 stuks )
Dit hoeft geen reden te zijn tot niet aanschaffen , maar wel een punt om aandacht aan te schenken en na koop wat aan te laten doen dmv spotrepair als je dit niet in de koop mee kunt krijgen.

Ga je voor de 1,2 dan zou ik zeker even vragen of er een nieuwe distributie ketting is geplaatst daar er in begin periode veel problemen mee zijn geweest. Maar velen vielen onder de terugroepactie en zijn toen vervangen.
Dus zeker na vragen en indien vervangen dan hoef je je daar niet echt zorgen om te maken.
Bij de 1,4 is dat in die periode niet voorgekomen en hoef je je dan ook niet echt zorgen om te maken.

Wat velen wel met de 1,2TSI / 105Pk hebben gedaan is hem getuned voor net dat stukje meer power in PK en Nm
en de soeplesse die je er voor krijgt.
Bijkomend positief punt is dat hij in algemeen er ook nog iets zuiniger door word !
Maar dit kan een @Rosinfield je bv beter vertellen, daar die een 1,2TSI met DSG en tuning van beide heeft gehad.

Op skodaforum.eu staan ook veel artikelen mbt de Yeti !
Zeker in begin periode waren daar vele Yeti rijders bij elkaar, en er staan dan ook veel artikelen en ook met foto's etc
Ook mijn Yeti staat daar redelijk beschreven en wat er allemaal is mee uitgevoerd aan extra's van bv superskoda.com en wat er bij vele modellen mogelijk is met VCDS !

Tsja ik kan je de Yeti zeker aanraden en zeker als familiewagen !
En heb je hem nodig als verhuiswagen, wel dan is het een kwestie van de achterstoelen er uit en laden maar !
 

RoyK

Senior Member
Zelf rij ik sinds eind augustus in een 1.2 Yeti uit 2012. De vorige eigenaar gebruikte hem als caravan trekker.
Ik rij met veel plezier vooral op N en b weggetjes. Het verbruik is gemiddeld 1 op 14. De Yeti komt goed mee in het verkeer. Voor mij vlot genoeg, wanneer ik vlot in wil halen met een keer terugschakelen goed te doen. De ketting is voor aankoop al vervangen en 1 bougie kabels is ondertussen vervangen.
Verder een probleemloze fijne auto waarmee ik dagelijks met veel plezier in rij.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Distributieketting en bougiekabels zijn idd wel aandachtspunten. Heb met veel plezier in de 1.2 tsi gereden. Wegligging en stuurgedrag vond ik erg goed. Wel zowel de motor als de dsg laten aanpassen. Dat laatste zie ik bij DSG als noodzakelijk omdat ik het al te vroeg opschakelen als onprettig ervaar. Motortje op zich is pittig genoeg, maar iets meer vermogen is wel prettig en gaat zeker niet ten koste van het verbruik wanneer je je rijgedrag niet verandert.
Wat dat verbruik betreft, dat valt idd behoorlijk tegen. Ding heeft de aerodynamica van een baksteen. Merk je vooral bij fors tegenwind. Meen dat ik op 1 op 13.7 zat.
 
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

@EdK Heerlijk zo'n uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee. Ik zal dat andere forum ook nog eens doorlezen, maar denk dat ik serieus op zoek ga naar een Yeti 1.2 TSI vanaf 2011, waarvan de dist riem is vervangen. Aandachtspuntjes zijn genoteerd. Het klinkt alsof Yeti-rijders veel plezier behalen uit de auto en het een prima familie-wagen is. Chiptuning lees ik ook alleen maar positieve reacties over, dus ga ik zeker de kosten van onderzoeken.

Verder is 1/12 of 1/13 niet heel zuinig maar ook niet onoverkomelijk, ik weet dat ik meer benzinekosten ga krijgen t.o.v. de focus, maar aan de andere kant betaal ik geen bijtelling meer, ga ik weer een kilometervergoeding ontvangen en heb ik het geld voor de aanschaf al bij elkaar gespaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ondanks dat het een 1.4 is, ga ik vandaag even een kort proefritje doen in deze. De beste aanbiedingen staan een heel eind van mijn huis, maar voor proefrijden lijkt dit me prima.

Ik houd jullie op de hoogte.

Ik heb helaas het probleem dat ik niet 'even' 4 uur kan autorijden, door lichamelijke beperkingen.

https://www.autobedrijfablouw.nl/Sk...ils.aspx?zoek=&mrkid=72&mrk=Skoda&so=gallerij

De auto reed heerlijk en is eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had. Toch had ik geen goed gevoel bij deze garage, hij was bereid heel wat garantie te geven en openstaand onderhoud uit te voeren, maar toen ik vroeg of de dist riem vervangen was kreeg ik te horen dat deze modellen gebruik maken van een ketting. Lijkt me niet?

Woensdag gaan we weer verder kijken, naar deze specifiek: https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...c834e2-aa2f-4639-b934-60af3f8f378e?cldtidx=19

Had er eigenlijk een in Heerenveen zien staan (https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...70e347-6c23-4f5f-8b55-3ebb9dec7aa3?cldtidx=18) bij een skoda dealer, maar zag aan de onderhoudsboekjes dat die origineel uit Tjechie komt.
 

Captain Hook

Forumguru
De auto reed heerlijk en is eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had. Toch had ik geen goed gevoel bij deze garage, hij was bereid heel wat garantie te geven en openstaand onderhoud uit te voeren, maar toen ik vroeg of de dist riem vervangen was kreeg ik te horen dat deze modellen gebruik maken van een ketting. Lijkt me niet?
Zou kunnen, of niet...
Dan moet je ff de motorcode checken of het 1.4 TSI blok een ketting ("Kette") of een riem ("Zahnriemen") heeft.

FYI:

https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA211
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines
https://de.wikipedia.org/wiki/TSI_(Motorentechnik)

...Ab 2012 werden im Rahmen der Strategie des modularen Querbaukastens die bisherigen TSI-Motoren bis hin zum 1,4-l-TSI-Motor grundlegend modifiziert.[1][2] Die Motoren der neuen Baureihe EA211 sind leichter (beim 1,4-Liter-TSI um 22 kg) und durchgängiger modularisiert. Im Vergleich zur Vorgängerbaureihe EA111 wird anstatt der Steuerkette ein Zahnriemen verwendet...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het was juist de ketting welke in het verleden problemen opleverde en moest worden vervangen. Later is de ketting door een riem vervangen
 
Het was juist de ketting welke in het verleden problemen opleverde en moest worden vervangen. Later is de ketting door een riem vervangen
Oh verdorie, het is dus andersom...

Dat is wel vervelend, ik dacht eigenlijk dat ik me daar nu geen zorgen meer om hoefde te maken. Ik heb een hele mooie 1.4 tsi op het oog uit 9/2012 met 68k op de teller en dealer onderhouden. Maar daar zit dus nog wel een ketting in.
 

EdK

Forumguru
Volgens mij heeft de Yeti 1,2 TSI het model met de twee ronde koplampen gewoon een ketting hoor
De modellen zonder de ronde koplampen daar durf ik het niet van te zeggen

En de Yeti 1,4TSi met ronde koplamp heeft zover ik weet ook een ketting
 
Volgens mij heeft de Yeti 1,2 TSI het model met de twee ronde koplampen gewoon een ketting hoor
De modellen zonder de ronde koplampen daar durf ik het niet van te zeggen

En de Yeti 1,4TSi met ronde koplamp heeft zover ik weet ook een ketting
Ja, dit is wel een 1.4 TSI inderdaad. Maar het aanbod daarvoor is hier in de regio ook echt een stuk groter. In ieder geval binnen wat ik wil.

Goed, het was een renault dealer, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Hij vraagt 10.500 EUR inclusief 6 maanden bovag-garantie, nieuwe apk en onderhoud volgens schema. Hij is uit 09/2012, 66K op de teller, met trekhaak en navigatie. Het is echt heel verleidelijk, zeker als ik dan zie dat de waarde-indicatie hoger ligt via het kentekenrapport. En 65K, dat is gewoon een zeer nieuwe auto in mijn ogen.

EDIT: Hij staat er ook pas sinds afgelopen zaterdag.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De vraag is heel simpel of de ketting vervangen is. Zo niet, dan zou ik bedingen dat deze alsnog wordt vervangen zodra dat nodig zou blijken. Het ketting probleem manifesteert zich duidelijk door een kenmerkend geratel na koude start dat niet na enkele seconden over is. Daar zijn filmpjes van te vinden
 

EdK

Forumguru
Goed, het was een renault dealer, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Hij vraagt 10.500 EUR inclusief 6 maanden bovag-garantie, nieuwe apk en onderhoud volgens schema. Hij is uit 09/2012, 66K op de teller, met trekhaak en navigatie. Het is echt heel verleidelijk, zeker als ik dan zie dat de waarde-indicatie hoger ligt via het kentekenrapport. En 65K, dat is gewoon een zeer nieuwe auto in mijn ogen.

EDIT: Hij staat er ook pas sinds afgelopen zaterdag.
Bij twijfel kun je altijd een ANWB keuring laten doen, oké dit kost misschien wat euro's maar dan weet je wel of je een goede wagen koopt of één met bepaalde gebreken.
In laatste geval kun je met dealer afspreken dat hij die punten aanpakt volgens Skoda normen en dat je dan over gaat tot koop....
 
Bij twijfel kun je altijd een ANWB keuring laten doen, oké dit kost misschien wat euro's maar dan weet je wel of je een goede wagen koopt of één met bepaalde gebreken.
In laatste geval kun je met dealer afspreken dat hij die punten aanpakt volgens Skoda normen en dat je dan over gaat tot koop....
Dat moet ik van tevoren afstemmen met het autobedrijf lijkt me? Aan ze vragen of ik een aankoopkeuring mag laten uitvoeren?

Sorry, maar het is allemaal nieuwe koek voor mij.

Zelf zat ik namelijk te denken, leuk dat ze bereid zijn onderhoud volgens schema uit te voeren, maar het is een renault-dealer. Kunnen en mogen hun dat longlifeservice onderhoud wel uitvoeren en telt het dan ook mee als 'dealer onderhouden'?

Ik zat eigenlijk aan een constructie te denken dat ik hem meeneem voor iets minder en zonder afleverkosten, met bovag-garantie, en hem dan laat keuren met onderhoud bij de Skoda-dealer waar hij ook in onderhoud zal gaan (Broekhuis of Heron).
 

EdK

Forumguru
Je kunt natuurlijk een proefrit gaan maken en met een dealer afspreken of je ermee langs kunt komen om hun mening
Denk dat zij ook in hun systeem dan kunnen zien of de wagen in aanmerking kwam voor de distributie ketting en of het is uitgevoerd.
Hiervoor moet je wel in algemeen op doordeweekse dag zijn, daar de monteurs in de weekenden ook vrij zijn...
dealer onderhouden houd in dat hij bij een Skoda dealer is onderhouden
 
Bovenaan Onderaan