Yeti 2010 1.8 tsi kleppen reiniging (moeite waard of niet)

andrehj

Forumguru
1.8 TSI uit 2010 met deze stand die nog origineel is valt vrijwel zeker uit te sluiten…
Als de auto vanaf nieuw op LPG heeft gereden zou dat eigenlijk niet mogen. Op LPG zou een motor veel schoner moeten blijven en zouden de veelvoorkomende roetproblemen van de TSI's zich ook veel minder voor moeten doen. Ik ben dan ook best verbaasd dat de kleppen zo vervuild zijn. Vraag me wel af of de motor al eerder gereinigd is, want 240 Mm zonder kleppenreiniging redt een 1.8 TSI op benzine zeker niet.

Maar hoe werkt LPG in een TSI eigenlijk? Wordt dat door een speciale injector ook direct in de verbrandingsruimte gespoten? En komt daar dan ook (veel) roet bij vrij? Of toch ingespoten in het inlaatspruitstuk, dus voor de kleppen?

En welk deel van de ventilatie zou van de beruchte carterventilatie komen?

Ben benieuwd naar de onderhoudshistorie. Misschien dat @DipCranky die nog eens op kan duikelen.
 

ertromp

Forumguru
Hoeveel het deel is vanuit de carterventilatie blijft moeilijk te bepalen maar als je de inlaatmanifold er af schroeft zie je veel olienevel er in zitten. Dat komt vanuit het carter. Onderschat het niet want dat gaat weer op de hetere inlaatkleppen vast branden. Gelukkig heeft de nieuwere 1.8 tsi extra injectoren in het inlaattraject die bij deellast en koude start extra inspuiten.
 
Nog een kleine update,
Auto heeft altijd netjes zijn onderhoud beurten gehad bij 2 verschillende bedrijven. Bij 145000 is de kop vervangen samen met de ketting. Verder nooit wat noemenswaardig aan de hand geweest.
Volgende week brengen we hem langs bij https://www.vagtechniek.nl/ .
Update volgt als hij klaar is.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties
 

andrehj

Forumguru
Nog een kleine update,
Auto heeft altijd netjes zijn onderhoud beurten gehad bij 2 verschillende bedrijven. Bij 145000 is de kop vervangen samen met de ketting. Verder nooit wat noemenswaardig aan de hand geweest.
Volgende week brengen we hem langs bij https://www.vagtechniek.nl/ .
Update volgt als hij klaar is.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties
Alleen de kop en ketting vervangen? Dat is niet erg gebruikelijk. Meestal betreft het de ketting en de zuigers + zuigerveren. Was dat vanwege het LPG-systeem?
 
Mooi dan,
Auto vanmorgen afgegeven en na 3u bellen ze op met het verhaal dat ze dat niet doen bij lpg auto's. Te ingewikkeld of iets dergelijks.

Nu weer verder zoeken dan maar.
Revisie zal wel in de papieren lopen denk ik.
 

ertromp

Forumguru
Vreemd verhaal en was VagTechniek niet op de hoogte van de gasinstallatie. Kan me voorstellen dat bij in/uitbouw inlaat manifold daar risico's liggen. Maar zelfs ketting vervangen doen ze dan niet?
Of zag VAGTechniek dat een algehele revisie van zuigers en veren etc nodig is?
 
Ze hadden het kenteken niet gecontroleerd en zodoende wisten ze niet dat het om lpg zou gaan. Ze wilde het risico niet nemen.
 

EdK

Forumguru
Voor jou niet leuk misschien, maar wel eerlijk dat ze vertellen dat ze het risico niet nemen.
Wel een nadenker als een andere toko zomaar zegt " geen probleem " :pieker:
 

Eltjo

Forumguru
Uhm, waar ik niemand over hoor...., indien vervuilde benzine injectoren... Al eens gedacht om een paar tanken leeg te rijden met injectorreiniger?
Ik reed een 626 (1991) op LPG die op benzine starte, waar na 10 dkm bijna niets meer gebeurde onder de 2000 tpm. 2 x een benzinetank met injectorreiniger leeg rijden verhielp dat probleem. Daarna altijd reiniger preventief in de tank gegooid, af en toe op benzine gereden en geen probleem meer gehad.

Die auto had een oud type LPG installatie, dus gewoon een verdamper en toevoer in het luchtinlaatraject. Maar injectorreiniger (waar op de verpakking ook vaak staat dat het de kleppen reinigt of aanslag vermindert) kost misschien €10. En baat het niet, dan schaad het niet.

Ik gebruikte toen Wynns. Er zijn meer gebruikers waar het werkte;
 
Laatst bewerkt:
Voor jou niet leuk misschien, maar wel eerlijk dat ze vertellen dat ze het risico niet nemen.
Wel een nadenker als een andere toko zomaar zegt " geen probleem " :pieker:
Ik begrijp ze wel hoor, als je niet zeker bent van je zaak dan beter weigeren. Maar ik geef het kenteken niet voor niks door dacht ik zo.
Maar goed, opzoek naar iemand die wel met een lpg installatie om kan gaan.
 
Hier eindelijk een update, de injectoren zijn vervangen en de kleppen gereinigd. Super blij met het resultaat. Duidelijk verschil te zien op de voor en na van de kleppen. 1 van de injectoren is er met hamer en beitel uitgehaald, ook hier is te zien wie de boosdoener was.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!!
20221126_163057.jpg IMG-20221126-WA0008.jpg
 

andrehj

Forumguru
@DipCranky :
Dank voor de terugkoppeling!
Ik zit dit topic nog even terug te lezen, en die vervuilde kleppen blijken dus maar bijzaak te zijn.
Wat er volgens mij gebeurd is, is dat hete uitlaatgassen zich een weg hebben gebaand langs de injector op, waardoor deze kapot is gegaan (bovenaan lijkt er ook van alles gesmolten). Daardoor liep je auto op drie pitten (je oorspronkelijke probleem).
Nu blijf ik met een paar vragen zitten:
- Kan het zijn dat de (hetere) uitlaatgassen van LPG hierin een rol hebben gespeeld? Ik ben dit faalmechanisme namelijk nog niet eerder tegengekomen in de 12 jaar dat ik inmiddels de 1.8 TSI in de diverse fora volg.
- En was het afdichtvlak tussen injector-neus en cilinderkop nog goed? Ik kan me voorstellen dat dat hiervan niet beter geworden is. Het zou jammer zijn als je binnenkort (met een nieuwe injector) weer stil staat, omdat ook daar de verbrandingsgassen langsop lekken.
 
De sporen op de injector is volgens mij van het loshalen met hamer en beitel, ik zal de vraag neerleggen bij de monteur. Monteur gaf aan dat het er verder allemaal goed uit zag dus nu maar hopen dat we nergens last meer van krijgen.
Auto spint als een dikke kater die voor de openhaard ligt, een wereld van verschil.
 

Kanerr

Forumguru
Ik moet trouwens zeggen dat de kleppen er echt schoon uitzien na 240k km! Ik had ze vele zwarter verwacht.

Nog een punt waarom LPG beter is dan benzine ;)
 
Bovenaan Onderaan