Yeti 2010 1.8 tsi kleppen reiniging (moeite waard of niet)

Hallo,
Na een fijn jaartje gereden te hebben in onze Yeti ging een tijdje terug het motorstoringslampje aan, auto liep op 3 pitten. Dit deed hij alleen op benzine, op lpg loopt hij goed.
Nu blijkt dat de kleppen dusdanig vervuild zijn dat de boel niet meer soepel loopt.
Garage zegt dat het een dure aangelegenheid gaat worden en ze kunnen niet garanderen of het dan ook opgelost is. (Ultrasoon reinigen)
Ik heb hier al wat rondgekeken en zag een paar x chemische reiniging voorbij komen en ook stralen met walnoten. Vraag is nu.... is het de moeite waard? Auto is glansrijk door de keuring gekomen en heeft geen noemenswaardige reparaties gehad. In een jaar van 180k naar 240k gereden.
 
Enig idee wat zoiets zou mogen kosten?
Eventueel in combo met vervangen injectoren? Die zouden vervuild/verstopt zitten. (Benzine deel zou vervuild zijn)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
In dat geval: de vervuiling komt vrijwel zeker niet van de benzine…

Binnen nu en 15 tot 30 duizend kun je het blok laten reviseren!
 
Kun je bevindingen toelichten? Verwacht je dat ik de boel kapot rijdt? Of is dat de een richtlijn kwa km om te reviseren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thijs4motion

Forumguru
gebruik de zoekfunctie of google,
iets met zuigerveren

voorbeeldje, ken de firma niet hoor
 

hemi24

Forumguru
Je hebt een 1.8 uit 2010, wat een motor is die bekend staat als oliezuiper. Waarschijnlijk is de jouwe al een keer van gemodificeerde schraapveren voorzien, maar gezien je olieverbruik begint het probleem opnieuw de kop op te steken.
Ligt niet aan jou, maar aan de motor…
 

ertromp

Forumguru
750ml op 7000km en dan al de uitspraak doen dat je binnen nu en 30K moet reviseren Je hebt echt een goede glazen bol

Ik zou eerst nog een keer investeren in walnut-blasting

Op een motor die 240K heeft gelopen zal er tussen de beurten door altijd wel wat verbruik zijn en 750ml op 7000km is niet gelijk al alarmfase 1

Zie dit topic waar je prijzen kunt zien:

 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Vervuiling op LPG..?
Natuurlijk kan dat want de carterdampen worden teruggezet in het inlaattraject. Er komen oliedampen mee terug die verbranden/aankoeken op de inlaatkleppen ongeacht het aantal km's per jaar.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
1 liter op 10k km is toch volkomen binnen de normale spec?

Wanneer een auto niet goed loopt op benzine maar wel op LPG kan ik maar aan 1 ding denken en dat is een falende injector.

Walnut blasten kost meestal zo rond de 400/500 euro, en injectoren voor de TSI zijn als het goed is niet heel extreem duur (rond de 150 per stuk?)

Maar ik vermoed dat er een foutcode is door het lopen op 3 poten. Kan je deze delen? Dat helpt al heel wat met het zoeken naar de oorzaak.

Maar je motorblok lijkt nog volkomen gezond hoor ;)
 

Tees

Donateur
1L op 10k km is niet extreem veel inderdaad, maar ook niet verwaarloosbaar. Nu is 240k ook geen lage km-stand, dus heel gek is t ook weer niet dat ie wat olie verbruikt. Je kan eventueel naar een 5W40 gaan om t verbruik te beperken, lost de onderliggende oorzaak uiteraard niet op, maar stelt het moment dat het echt een probleem wordt wel uit. Kan ook verontreiniging in de cylinder enigszins voorkomen (aangenomen dat het idd langs de schraapveren gaat).
 

hemi24

Forumguru
Met 60d km per jaar, mag je verwachten dat de auto doorgaans goed op temperatuur komt, dus ik til niet erg zwaar aan interne vervuiling.
Jullie lezen 1 liter op 10d km, ik lees 1 liter op 7d tot 10d km, dat is alweer iets minder rooskleurig (zal aan mij liggen…)
Falende injector zou ook heel goed kunnen.
 

ertromp

Forumguru
Daar kun jij wel niet zwaar aan tillen aan vervuiling maar dat is toch echt een gegeven. Kijk de werking en dan specifiek de carterventilatie en de EGR werking van de 1.8 TSI er maar op na. Juist in deellast en bij koude motor heeft een auto volop de EGR werking en de carterventilatie gaat continue door. En ook 1l op 7000km is nog geen alarmfase 1 en reviseren maar.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Klopt, volgens VAG is 1 liter olie op 1.000 km zelfs nog acceptabel, en destijds moest je om in aanmerking te komen voor coulance zelfs boven een verbruik van 1 liter op 600 km zitten…

Maar misschien heeft @DipCranky meer gegevens vanuit de onderhoudhistorie.
Als het blok ooit al een keer bij de dealer onder handen is genomen is iets anders dan dat deze een behandeling bij bijv. Hartog heeft gehad!
1.8 TSI uit 2010 met deze stand die nog origineel is valt vrijwel zeker uit te sluiten…
 

ertromp

Forumguru
Klopt, volgens VAG is 1 liter olie op 1.000 km zelfs nog acceptabel, en destijds moest je om in aanmerking te komen voor coulance zelfs boven een verbruik van 1 liter op 600 km zitten…
Beetje dooddoener zo. 1 l op 7000 tot 10.000 km is nog geen panieksituatie cq. reden tot revisie. Maar een inkijk in het onderhoud is zeker interessant in deze
 
Vandaag het rapport van onze garage gekregen
Fout meldingen:
P0301/P0304 verbrandingsprobleem cilinder 1 en 4.
De combinatie van een vervuilde/lekkende injector en de aangekoekte kleppen zorgen voor de problemen.

Heb een paar bedrijven gevonden die walnut blasting doen hier in de buurt, nu nog uitzoeken waar ik het beste heen kan. 1 op een uurtje rijden die niks anders doet dan dit soort werkzaamheden en 2 op 15min afstand die dit "wel eens doen". Mijn gevoel zegt dan dat ik beter een uur kan rijden.

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie input.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan