Yeti 1.8TSI gekocht

Rob1.8TSI

Forumguru
We zijn gisteren morgen heelhuids terug gekomen van vakantie in Zuid-Frankrijk. Zaterdagavond om 18.00 uur vertrokken en zondagmorgen om 08.15 uur thuis, 1248 km gereden met caravan. Gemiddeld 88 km/uur gereden volgens het info display.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
QMATIC|1|{"API":"7e3d7058b86a1ff1390a12e3ebcb3447c5c3ba742f7ac52fb6161d2ec629fa39"}

Ik hoop dat dit lukt, hier is het geluid heel even te horen.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Ja hoor, ik leef nog steeds, ben nog steeds, na volle tevredenheid, in het bezit van mij Yeti.
Auto heeft inmiddels 160.000 km gelopen, motor 60.000.

Inmiddels zijn mijn vrouw en ik gepensioneerd.
Eind maart gaan we samen met sleurhut voor 3 maanden een rondreis maken door Spanje en Portugal.

groetjes allemaal.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Vraagje, heeft iemand van jullie ervaring met een Android carplay navigatie die je tegenwoordig via internet kunt kopen?
En dan bedoel ik bv deze.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Heb wel vaker android radios gehad, niet specifiek dat model. Maar ik kan een tip geven en dat is om direct bij de source te kopen (dus bijv. via Aliexpress of Amazon) zodat je maar 1/3e van de prijs betaald. Of hetzelfde bedrag maar dan met een veel betere processor en meer ram geheugen.
 

Eltjo

Forumguru
Bij AliExpress is er zo’n enorm aanbod, dat je van het bos de bomen niet meer ziet.

Ik heb destijds gekeken naar een unit die DSP had, dus niet gewoon een bass en treble regeling in de hoop dat dat beter geluid gaf. Zonder het oppeppen van het geluid door DSP is dan ook miserabel vergelijking met een Sony X-ploid (maar dan de 7 bands equalizer uit) die in een een vorig auto had. Maar ook de originele Swing radio was daarin niet bijzonder.

Ook heb ik gekozen voor een paar tientjes meer werk- en opslaggeheugen en daaraan kom ik niet tekort.
Helaas moest ik zelf alles uitzoeken via internet hoe je het e.a. aansluit en instellingen veranderd, want er zat niets bij.

Oh ja, het “Nederlandse” gebruikersinterface was soms niet begrijpen, dus ben ik begonnen in het Engels. Nadat ik alles zo’n beetje begreep, heb ik Nederlands ingesteld, omdat anders in de TT navi alles met een onbegrijpelijke Engelse uitspraak werd uitgesproken.
Wel moet ik toevoegen, dat ik samen met de unit ook mijn eerste smartphone kreeg. Aan de andere kant, ben ik een (elektronica)-technicus die niet zomaar opgeeft en van alles uitzoekt.

Verder is het niet altijd even stabiel. Soms is er maanden niets aan de hand, soms start die in een rit meermaals op.
Met de TomTom navi-app die de kaarten download en op het systeem zet, is redelijk vlot te werken. De actuele informatie krijg je via internet. Maar b.v. Google maps duurt erg lang met opstarten; de info moet dan ook via de 2.4GHz wifi van mijn telefoon komen en dan is niet snel. Is het eenmaal geladen, dan gaat het wel. Ook een nieuw land(deel) downloaden duurt lang, dus dat moet je niet doen als je net de grens over rijdt. Thuis downloaden gaat ook slecht, want dan moet ik bijna de auto binnen parkeren en dan is de wifi zender 5 meter verderop.

Gewone radio is via de meeste Android units dramatisch slecht wat ontvangst betreft, zo ook de mijne. Met de extra gekochte antenneversterker binnen NL gaat het, maar in het buitenland is er weinig te ontvangen. Wel kan je via gratis apps internetradio luisteren, ook in het buitenland naar NL zenders dus.

Ook het telefoongeluid is voor de andere kant soms gewoon niet te verstaan. Ik heb naast de meegeleverde microfoon ook nog een van een oude carkit geprobeerd, maar dat gaf weinig verschil. Mede daardoor gebruik ik de telefoon steeds minder in de auto.

De unit kostte slechts €125 + antenneversterker + inbouwraam ca. €150. Daarbij het ik nog een bedraadde achteruitrijcamera aangeschaft van €25. Die geeft een goed beeld.
Al met al zou het kunnen dat ik met een betere (maar welke dan, duurder is niet per definitie beter en hoeveel duurder dan?) beter af was geweest, maar ontevreden ben ik ook niet. Een navigatie update van Skoda of een losse Tomtom zou al €125 kosten en dit bediend en kijkt veel fijner op zo’n groot 9” scherm.

Als je al dat gedoe en uitzoekerij niet wilt, ga dan naar een goed aangeschreven zaak waar ze het e.a. voor je kunnen inbouwen.
Dan ben je vast duurder uit, maar heb je tenminste een unit waar ze ervaring mee hebben en ligt bij hun de verantwoording dat het allemaal goed werkt en kan je ook nog terug wanneer er wat is.
 
Laatst bewerkt:

Rob1.8TSI

Forumguru
Dan nog een vraag, mijn zwager zou graag mijn "oude" Columbus willen hebben voor in zijn Yeti.
Zijn hier nog via, via kaart updates voor te krijgen?
 

Tees

Donateur
De laatste kaartupdate hiervoor is uit 2021 (en dan zijn dat uiteraard de kaarten van 2020), die zijn wel op Marktplaats oid voor een klein bedrag te vinden.
 
Bovenaan Onderaan