Het heeft even geduurd maar hierbij een verslag van mijn ervaringen met LPG.
Het betreft een Yeti 1.4, 92 Kw, motorcode CZCA
De Skoda Yeti heb ik nieuw gekocht in oktober 2015. Een maand na aankoop kreeg ik te horen dat het aantal kilometers dat ik zou gaan rijden vanaf oktober 2016 zou gaan van 20.000 per jaar naar zo’n 35.000 per jaar. Aangezien ik geen voorstander ben van diesels (teveel wegenbelasting en teveel vervuiling) ben ik mij gaan oriënteren op LPG.
Grote vraagpunt hierbij was: kunnen TSI’s hier tegen. Mijn Skodadealer heeft hiermee geen ervaring en kon mij alleen maar vertellen dat de garantie op de motor zou vervallen als ik een gasinstallatie liet installeren. Dat beloofde dus niet veel goeds. Vervolgens bij een VW- dealer geïnformeerd (tenslotte zijn het VW-motoren). Toevallig had de vader van één van de monteurs van een TSI om laten bouwen naar LPG en hiermee inmiddels 150.000Km probleemloos gereden. Dat was dus positief. Vervolgens op meerdere forums gezocht (ook op dit forum) om zoveel mogelijk informatie te vergaren. Lange gesprekken met de inbouwer van de LPG installatie (AISB in Baarlo). Deze inbouwer wordt zelfs genoemd in Duitse forums voor LPGrijders en mijn dealer adviseerde ook naar deze inbouwer te gaan als ik het zou doorzetten. Inmiddels was door Prins ook de motorcode vrijgegeven voor installatie.
Uiteindelijk na lang wikken en wegen de stap gezet en LPG laten inbouwen. In overleg en op aanraden van AISB is het een VSI 2.0-DI systeem geworden. Deze verdamperinstallatie die nog start op benzine maar met Direct Injection. Kosten zo’n € 2620,00, daarnaast nog een motorverzekering genomen van € 260 voor het geval de motor binnen twee jaar kapot gaat. Ik heb dus nu circa 9 maanden langer garantie op de motor dan in originele staat. Van de inbouwer nog de garantie dat het systeem zou worden weggehaald als het niet naar behoren zou functioneren. De installatiekosten zouden ook worden terugbetaald.
Met kilometerstand 11000 de installatie laten inbouwen. Inbouwen verliep vlekkeloos echter vrij snel (eigenlijk nog dezelfde dag) merkte ik dat wanneer vermogen nodig was rond 1900 toeren een hikje was waar te nemen. Hiervoor meteen terug naar de inbouwer waarna de bougies zijn vervangen en de electrodenafstand op 0,5 is gezet. Het werkte hierdoor een stuk beter maar helemaal verholpen was het niet. Na nog zo’n 4000 kilometer met de auto gereden te hebben was het hikje niet verdwenen. Hiervoor weer terug naar de inbouwer. Auto aan de computer gehangen en met de auto gaan rijden. Toen duidelijk werd wanneer het euvel zich voordeed een logfile aangemaakt en deze naar Prins in Eindhoven gestuurd. Dezelfde dag werd door Prins de oplossing geleverd en een aanpassing in de software gemaakt. Het bleek dat op het moment dat vermogen werd gevraagd van de motor en de auto in een laag toerental reed de inspuiting bij 1900 toeren op een verkeerd moment gegeven werd.
Sinds de nieuwe software is geïnstalleerd is dit euvel verholpen en rijdt de auto vlekkeloos.
Inmiddels op 14.000 kilometer gereden op LPG (kilometerstand 26.121).
Het volgende probleempje dient zich aan. De tank kan voor meer dan 80% gevuld worden. Na dit meerdere malen getest te hebben gaat de auto terug naar de inbouwer die een nieuw mechaniek zal inbouwen in de tank. Hiervoor moet de tank volledig leeg zijn en zal ik een aantal dagen op benzine moeten rijden. Nadat de vlotter (mechanisch) is vervangen kan de tank weer tot max. 80% gevuld worden.
De auto loopt nu als een tierelier zowel op gas als op benzine en de eerste servicebeurt (30.000 km) voor de auto komt in zicht. 6 februari 2017 bij een kilometerstand van 31.169 is het zover. De eerste longlife beurt. De kosten voor zo’n beurt vallen mij reuze mee (€ 238,00) en er werden geen problemen geconstateerd. Je merkt goed als de auto weer een onderhoudsbeurt heeft gehad. Op een of andere manier lijkt het alsof hij dan smoother loopt.
Kilometerstand 36965: De eerste onderhoudsbeurt (8 maart 2017) voor de gasinstallatie (filter vervangen, software bijwerken en de gasdichtheid controleren en nog wat dingetjes instellen). Kosten € 118,00, zijn hoger als verwacht.
Na een week zijn er startproblemen met de auto. Hij start wel en ook bij de eerste keer maar loopt zeer onrustig op benzine, motormanagementstoringen treden op en het start/stop systeem wordt uitgeschakeld. Zo gauw de motor op gas loopt is het allemaal voorbij en loopt hij weer gladjes. Het motormanagementsysteemlampje gaat dan ook weer uit. Bij de garage wordt het dan moeilijk meten omdat de storing niet traceerbaar is. Onder de noemer, wij hebben geen verstand van de gasinstallatie, wil het in eerste instantie het probleem van zich afschuiven, echter de gasinstallatie loopt perfect dus daar ligt het niet aan. Het moet de benzine-installatie zijn. Wat nu volgt is een lang traject waarin bougies worden vervangen, EPC storingen optreden en ik het gevoel krijgt van kastje naar de muur te worden gestuurd. De gasinstallateur zegt niets te kunnen doen, de gasinstallatie loopt uiteindelijk perfect. Volgens hem zijn het de injectoren van de benzine installatie en hij adviseert injectorreiniger te gebruiken en een tijdje op benzine te rijden in de hoop dat de injectoren gereinigd worden. Voor mij betekent dit lange avonden rondneuzen op Duitse gasfora. Hier is veel informatie te vinden over gasinstallaties. In Nederland is dat echt een dood kindje.
Na zowel inzet van de Skodadealer maar nog veel meer van de Autogas Parkstad (een dependance van AISB) blijkt dat de injectoren inderdaad vervuild zijn. Door de gasdealer worden deze gedemonteerd en naar Prins in Eindhoven gestuurd om te worden gereinigd. Prins voert dit graag zelf uit om te kunnen nagaan of misschien toch iets in de afstelling van de installatie moet worden bijgesteld.
Uiteindelijk, na een half jaar, is het probleem verholpen. Waarin de injectoren zo vervuilden kon men mij niet zeggen maar inmiddels heb ik op de Duitse fora gelezen dat er veel problemen zijn met gasinstallatie bij auto’s die rijden op E10 benzine. Laat dat nou ook bij mij het geval zijn want sinds 01-01-2017 is in België (waar ik dus tank) alleen nog maar 95 Ron met E10 beschikbaar. Het probleem lijkt hierdoor te worden veroorzaakt, ook in Duitsland veel problemen met injectoren van de benzine installatie. Dit komt omdat E10 vocht aantrekt en hoe langer de benzine in de tank zit des te slechter wordt (het mengsel van) de benzine. Als de auto alleen op benzine rijdt is dit geen probleem omdat de tank sneller leeg is en de benzine niet of nauwelijks verslechterd maar bij gas-auto’s zit de benzine vaak maanden in de tank (ik tank altijd vol) en daardoor verslechtert deze heel erg met alle gevolgen van dien.
Inmiddels ben ik overgestapt op Ron98 (E5) benzine en tot nu toe loopt de auto vlekkeloos.
2 januari 2018: kilometerstand 61.129: De volgende onderhoudsbeurt op de gasinstallatie (elke 25.000 km) is uitgevoerd. Geen bijzonderheden, de auto loopt nog steeds als een tierelier.
Een week later (9 januari 2018) volgt de longlifebeurt voor de Yeti. Ook hierbij geen problemen vastgesteld.
De komende maanden zal er door omstandigheden stukken minder gereden worden. In augustus met de auto richting Sardinië en de ruim 3.500 km die in deze reis afgelegd worden tikken weer flink aan op 25 september volgt de eerste APK-keuring vervolgens op 12 oktober ook weer de onderhoudsbeurt voor de gasinstallatie met 86529 km op de teller. Ook nu weer geen problemen vastgesteld.
30 november 2018: kilometerstand 90569 en dus de volgende longlife beurt. Naast het vervangen van de lendensteun in de bestuurderstoel, wat trouwens behoorlijk prijzig is, ook nu weer geen motorische problemen. De vastgestelde onderhoudsprijzen van Skoda zijn gelukkig meer dan redelijk in vergelijking met andere automerken. De Skoda-dealer geeft aan dat de volgende beurt (120.000 km) een stuk duurder zal zijn omdat dan de bougies vervangen moeten worden.
Inmiddels (28-05-2019) staat de teller alweer op 106.421 km, nog een paar weken en dan is het volgende onderhoud aan de gasinstallatie weer aan de beurt. Ook nu verwacht ik geen problemen en de gasinstallatie heb ik inmiddels ruimschoots terugverdient.