Xenon lichten afstellen (te hoog)

Mijn xenons lichten (dimlicht) staan momenteel te hoog.
Ik wil deze zelf afstellen.
Ik heb dit reeds gedaan op niet-xenon verlichtingen die een eerste maal afgekeurd waren door belgische autokeuring (en daarna OK).

Ik beschik over instructies voor hetgeen in VCDS gedaan moet worden, maar er moet ook bijgesteld worden aan de regelschroef van de hoogte dimicht, maar ik zie 2 regelschroeven (en ga ervan uit dat er ergens een derde is die ik nog niet gevonden heb).

Ik wil vermijden om teveel te ontregelen, als ik de xenons lager krijg staat alles goed.

Heeft iemand een schemat/foto met de regelschroeven voor SII Xenon lichtblok?
 

innocenti

Forumguru
Er zitten 2 stelschroeven per lamp. 3de punt is een vast punt waaromheen de lamp kantelt.

De buitenste stelschroeven zijn voor links/recht afstelling. Degene bij je gril is voor de hoogte en zit achter de lampunit. Hieraan kan je stellen zonder VCDS instellingen te moeten wijzigen. En als je hebt een inbussleutel gebruiken. Kruiskop schroevendraaier wil de stelschroef nogal ns beschadigen.
 

andrehj

Forumguru
Nog een aanvulling op bovenstaande instructies: Hou bij hoeveel (en in welke richting) je de lampen verdraait, dan kun je altijd nog terug.
Overigens heb je niet per sé een meetapparaat nodig. Als je een lange vlakke vloer (een hal of zo) hebt, kun je uitmeten waar de rand van het dimlicht de vloer moet raken (of, reken uit hoe ver dat weg is, en zet op de halve afstand (en de halve hoogte) een dikke streep op een muur en stel daarop af.)
 

Canon-Eye

Forumguru
Afstellen tegenover een bakstenen muur werkt ook prima, als je zorgt dat de dimlichtafscheiding bij ongeveer 10 tot 15 cm zakt per ca. 5 meter nadering, oftewel 2 tot 3% neerwaartse helling van de bundel.
 
Prentje bijgevoegd: als ik het goed heb is het dus deze schroef.
Iedereen akkoord dus dat VCDS niet nodig is voor hoogteafstelling?

De manier waarop ik het gewoonlijk afmeet: +/- 5 meter achteruit = tussen 1 en 2 bakstenen lager.

Momenteel is 5 meter 2 bakstenen hoger!
Na afkeur enkele maanden heb ik ze laten afstellen bij VW service, heb het niet zelf gedaan vanwege Xenons (dom)!
Nieuwe keuring erna was toevallig iemand die ik ken. Deze heeft mij gezegd dat het normaal opnieuw afkeur was, maar wel goedgekeurd. Ben toen niet terug gegaan naar VW service, want wat kan ik zeggen ... nu merk ik dat het toch te grof is!
 

Bijlagen

  • Xenon.jpg
    Xenon.jpg
    227,6 KB · Weergaven: 154

innocenti

Forumguru
Stelschroef is de juiste voor hoogteafstelling.

Alleen VCDS snap ik niet. Wat je met de stelschroef doet is toch een mechanische correctie. Dat moet je doen met draaiende motor nadat AFS zichzelf heeft ingesteld. Dan heb je VCDS niet nodig. Via VCDS pas je de referentiewaarden aan. Lijkt me complexer.

Mijn Octavia heeft ook AFS en deze heb ik ook achteraf gecorrigeerd met de stelschroef. Nooit via VCDS iets aan gedaan en ook geen foutmelding in het systeem.
 

andrehj

Forumguru
De truc is dat je met VCDS de lampen in een bepaalde referentiestand zet. Als je ze dus netjes op de juiste waarde (zoals op de koplamp aangegeven) wilt afstellen, kan dat alleen in de referentiestand. Anders loop je bijvoorbeeld het risico dat de lampen op een buitenweg (als ze iets verder weg worden gericht) de tegenliggers gaan verblinden.
Zonder VCDS kun je uiteraard ook wel aan die schroef draaien, maar dan doe je het op de gok.
 
VCDS is wel degelijk nodig! Je moet met VCDS de lampen in de juiste stand voor het afstellen zetten. Daarna juist afstellen.
Ongeveer zoals hier beschreven door Ross-Tech voor een Golf met soortgelijke AFS lampen.

Even feedback geven.
Zonet heb ik bovenstaande instructies uitgevoerd in VCDS.
De stelschroeven heb ik niet nodig gehad, ik had een lijn getrokken op de muur, en de lichten kwamen vanzelf exact in de stand waarnaar ik ze wou asftellen!

Volgens mij heeft VW service vorige keer de afstelling gedaan zonder in learning mode te gaan, dat is de enige zinnige uitleg die ik ervoor kan vinden. Of VCDS heeft de lijn gezien, minder waarschijnlijk.

Nu hopen dat ze goed blijven staan.
 

VAG-man

Forumguru
Handige topic. De xenonlampen van mij staan te laag. De lampen schijnen ca. 30m voor de auto hetgeen mij te laag lijkt. Ik zal VCDS ook even bij pakken om de lampen in de goede stand te brengen. 1% verlagen staat er bovenop de zwarte strip van de koplamp.

@Tim007 ik snap jou probleem niet. Je geeft aan dat de lampen te hoog staan. Je hebt een streep op de muur getekend en via VCDS draaien de lampen precies op de getekende streep. Dan staan de lampen dus niet te hoog maar juist goed.
VCDS draait zelf naar de streep op de muur? Ja natuurlijk :banghead:
 

prosier

Forumguru
Rosstech link is wel de oudere autos, mijne 2014 heeft UDS protocol, dan gaat het iets anders...

UDS staat hier:
 

VAG-man

Forumguru
De xenonlampen van mij staan te laag. De lampen schijnen ca. 30m voor de auto...

Eindelijk even tijd gehad om de xenon af te stellen. In een eerdere post gaf ik aan dat de lampen ca. 30m voor de auto schijnt, maar dit bleek 15-20m te zijn. Ik rij de laatste ochtenden weer in het donker van huis, dus het werd hoog tijd hier wat aan te doen.

Ik had de auto maar ca. 2m van de muur staan in de garage en heb de hoogte afgetekend op de muur. Met draaiende motor de xenon-verlichting binnen VCDS automatisch laten inleren. Tot mijn verbazing gingen de lampen 5,5cm! hoger staan. En dat op maar 2m van de muur. Logisch dat ik nauwelijks zicht had. Morgenvroeg eens bekijken of het goed is en ik geen tegenliggers verblind.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je daarna ook nog even een meter of 5 achteruit gereden en toen gecontroleerd of de bundel hoger of lager schijnt dan de nieuwe hoogte? Indien lager, dan verblind je geen tegenliggers, indien hoger dan zeker wel...
 

hemi24

Forumguru
Wat is dan de referentie bij dit "automatisch inleren"?!?

Volgens mij gaan de lampen daarmee alleen maar naar een bepaalde basisstand en moet je ze vanaf daar nog even goed afstellen met een lampafsteltoestel...
Of mis ik iets?
 

VAG-man

Forumguru
Ik kon het niet laten. Even stukje autoweg gereden.
@Canon-Eye de bundel ging zeker niet omhoog terwijl ik van de muur af reed.
@hemi24 geen idee wat het systeem als referentie pakt. Heeft ongetwijfeld met die hoogtesensoren te maken die bij de achterwielen? zitten.

De bundel schijnt nu ca. 50m voor de auto. Wat een verademing! Geen tegenliggers die aan het knipperen waren. Ik ben happy.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan