Xenon lampen vervanger door betere. Iemand ervaring?

-Ri-

Actief lid
Ik had voor de nieuwsgierigheid vandaag ook even mn O3 voor de tester gezet op werk. Soms had ik het gevoel dat de lampen te laag stonden tijdens het rijden. Terwijl als ik thuis voor de poort sta, ze eigenlijk wel goed lijken te staan.

Ze stonden idd goed. Maar wat ik wel merk is dat de aflijning van het lichtbeeld minder mooi is. Je hebt een duidelijk hoek, maar de aflijning is wat wazig, overgang van wit licht naar een beetje een blauwige waas erboven.

Bij de meeste auto's met xenon heb je een heel scherpe en duidelijke aflijning.
Op werk mss eens een setje Philips xtreme bestellen.
 

Joske

Forumguru
Mooi dat je lampen inmiddels goed staan. Dealers richten de lampen niet naar de grond, komt door de verlaging en het niet checken denk ik. Xenon heeft een sensor op de achteras. Die zakt 30mm door de Eibach verlaging. Alleen die sensor ziet niet dat de vooras ook zakt. Dat moet je 1malig handmatig corrigeren met de stelschroeven.
volgens mij staan er enkel hoogte-sensoren op de vooras en niet op de achteras ;)
 

innocenti

Forumguru
volgens mij staan er enkel hoogte-sensoren op de vooras en niet op de achteras ;)
Dat lijkt me niet logisch. Sensoren horen load te compenseren als je bv op vakantie gaat met een volle auto. Load is op de achteras t grootste qua verschil.

Weet je t zeker?
 

Joske

Forumguru
Weet je t zeker?
heel zeker dat er sensoren op de vooras zitten ja :)

omdat er namelijk al wat dealers geweest zijn die bolides verlaagd hebben waarvan de klanten hier op het forum geklaagd hebben... ze hadden namelijk bij het plaatsen van de eibachveren de hoogtesensoren geraakt waardoor de automatische hoogteregeling niet meer functioneerde of toch niet goed meer.

ik zal de technische tekeningen er bij zoeken, dan zijn we beiden gerust ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik had voor de nieuwsgierigheid vandaag ook even mn O3 voor de tester gezet op werk. Soms had ik het gevoel dat de lampen te laag stonden tijdens het rijden. Terwijl als ik thuis voor de poort sta, ze eigenlijk wel goed lijken te staan.

Ze stonden idd goed. Maar wat ik wel merk is dat de aflijning van het lichtbeeld minder mooi is. Je hebt een duidelijk hoek, maar de aflijning is wat wazig, overgang van wit licht naar een beetje een blauwige waas erboven.

Bij de meeste auto's met xenon heb je een heel scherpe en duidelijke aflijning.
Op werk mss eens een setje Philips xtreme bestellen.

Ben zeer benieuwd naar het resultaat. Misschien filmpje voor en na?
 

tha a

Senior Member

vanaf 10.30 verschil tussen LED Leon en Octavia met Osram CBI. (ook link in t filmpje hoe hij hem vervangen heeft in O3)
Mooi lichtbeeld op de octavia wat mij betreft.

Ik houd dit topic ook even in de gaten: de volvo zet vrijwel altijd de xenons aan waardoor lichtopbrengst na 3,5 jaar al redelijk belabberd is... tijd voor vervanging van de lampjes..
 

hemi24

Forumguru
Dat lijkt me niet logisch. Sensoren horen load te compenseren als je bv op vakantie gaat met een volle auto. Load is op de achteras t grootste qua verschil.

Weet je t zeker?

Als je voor en achter gelijk zou verlagen, zou je in principe niets hoeven te verstellen aan de hoogtesensoren...
De auto staat dan namelijk weer vlak...

Xenon afstellen blijft ook voor de merkdealer een vak apart!
 

innocenti

Forumguru
In de Video zie je in de Octavia streepjes oplichten naast de lens. Hoe krijg je die aan?
Ik heb met de Seat testgereden in t donker, maar vond de Full LED erg tegenvallen. Daarna in een Subaru Levorg gereden. LED verlichting is geweldig. Om de verschillen nogmaals te benadrukken.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dit is ook een interessante, blijkt ook dat vervanging van een AFS koplamp niet aan te bevelen is vanwege de kosten. Deze auto's tweedehands kopen is dan ook potentieel een dure grap blijkbaar..

 

Smeeuwis

Donateur
Veel info, leuk topic. Filmpje van @tha a ook heel 'helder'! Maar een paar vragen voor hier:

Mijn O3 heeft nu zo'n ton gelopen en de eerste OEM xenons zitten er nog in, maar ik heb het idee dat de lichtopbrengst de laatste tijd minder is geworden. Ik rij vrij veel met licht aan. Wat voor levensduur is gangbaar? Wat zijn de ervaringen? Verder wil ik bij vervanging witter licht hebben dus naar 5000K ipv OEM 4300K. Zijn de Osram Xenarc Coolblue daar beter in dan de Philips WhiteVision lampen? Wie heeft daar ervaring mee?

@innocenti: de streepjes in de koplamunit van een O3 zijn een soort lichtgeleiders en worden verlicht door het W5W stadslichtje wat er ook nog in zit, naast de Xenon lens en de LED strip. Standaard vrij geel licht maar door een aantal Forumleden waaronder mijzelf vervangen door 5000 of 6000K LED.

Ik heb geen ervaring met de LED van Seat maar wel gereden met een Astra met LED matrix zoals in het Duitse filmpje maar dat is echt briljant goed licht hoor! Beter dan Xenon wat mij betreft.
 

hemi24

Forumguru
Xenonlampen hebben een levensduur van 2500 tot 3000 uur.
Dit zou ongeveer overeenkomen met 150.000 tot 180.000 km.
 

B.Stuurder

Forumguru
Volgens mij veranderd AFS-functionaliteit weinig aan het type toegepaste xenon-lamp...
Klopt, maar het is ook niet alleen de lamp die het licht maakt, zoals in het filmpje uitgelegd wordt. Net als de levensduur, die daarin óók wordt belicht.
 

innocenti

Forumguru
Eerste voorzichtige bevindingen. Lichtopbrengst is nog moeilijk in te schatten, kleur zit met de beloofde 4800K erg dicht bij de orginele lampen. En daarmee eigenlijk te weinig verschil.
Ik zou voor een volgende eerder 6000K overwegen, daar ik het wittere licht duidelijk als feller ervaar en prettiger vind rijden.
 

innocenti

Forumguru
Even een update mbt de lampen. Ik zie geen noemenswaardige verschillen tussen de orginele lamp en de Philips xtreme vision.

Heeft iemand een tip voor een goeie app om Lumen te meten? Dan zal ik een meting doen om verschillen te onderzoeken.
 
Bovenaan Onderaan