Xenon afstelling

martijn.dutch

Senior Member
Er is dus geen hoogteregeling. De sensor zit kennelijk op de achteras, en op basis van hoeveel lading er is, stelt ie de lampen af.

Maarre ik mag van een Audi vw seat dealer toch wel verwachten dat ze hem correct, dus binnen de wettelijke normen, afstellen? Op die foto richting de rotonde zie je dat ie niet omhoog schijnt maar echt rechtdoor. Als ik achter iemand reed was wel zn nummerplaat verlicht maar zag je duidelijk de lijn erboven (en dus niet in zn spiegel)
 

Noord26

Forumguru
dat klopt wel Noord, net zoals een olie-wissel ook geen rocket-science is.. maar toch weet ik van iemand die zijn carterplug onderweg verloren is na een oliewisseltje met alle gevolgen van dien.. :facepalm:

Wil maar zeggen, als je weet waar je mee bezig bent kan je het vast wel zelf "ok" doen maar als je het niet goed doet kunnen er ook wel consequenties aan vasthangen. Het blijft een automatisch hoogte-regelend systeem, daarom laat ik het liever aan mensen over die de juiste apparatuur en kennis hebben om dit af te stellen.

Je moet wel weten waar je mee bezig bent idd. Dat geldt voor alles. Eenmaal opgestart en na hoog-laag plus breedte controle staan de lampen in hun afgestelde positie. Dan kun het nulpunt afstellen. De auto die er naast komt kwam net vers van de dealer vandaan waar hij afgesteld was overigens.

Xenon lijkt vrij hoog, maar er zit een knikje in waardoor vooral rechts het hoger kan staan als halogeen. Let daar maar eens op.
 

Joske

Forumguru
Ja idd, heb ik ook al gezien bij mij dat de rechtse lamp dat knikje heeft in het lichtbeeld. Heeft halogeen ook wel qua lichtbeeld maar niet zo sterk als bij de xenonlampen.
 

MartijnW

Actief lid
Het afstellen zelf is best te doen als je inderdaad weet waarover je praat.

@martijn.dutch het is moeilijk te zeggen of ze te hoog of te laag staan als je er niet wat meer info bij zet. Hoe hard reed je bijvoorbeeld en hoe was de auto beladen toen je de foto maakte. De lampen passen zich namelijk ook aan aan de snelheid van de auto en de belading.
 

martijn.dutch

Senior Member
@MartijnW ik wist niet dat de snelheid van invloed was. Ik stond uiteraard stil toen ik een foto maakte. De belading mag toch juist niet uitmaken, daarom calibration ie toch?
 

Noord26

Forumguru
Snelheid is bij ons van invloed (AFS systeem). Tot 50km/h staan ze breder uit elkaar en lager. Van 50 - 120km/h normaal en vanaf 120km/h gaan ze net een heel klein tandje hoger.
 

martijn.dutch

Senior Member
Dat is leuk om te weten! Zelf zal je het niet kunnen waarnemen vermoed ik. Zo overdenken is het wel logisch, >120 wil je dat iedereen opzout voor je ;)
 

motomarz

Senior Member
@AndreM ben je nou serieus... :facepalm:

On topic: tja, kan zomaar niet goed afgesteld uit de fabriek komen? Die dingen stellen zichzelf toch elke motorstart zelf af? Geregeld de Superb mee gehad afgelopen weken, maar die gaan elke keer netjes op en neer.

Als het zoals @Noord26 schetst is, hoe weet de auto dan wat "goed" is?

De instelling bij de start is het zoeken van het midden ten opzichte van de max boven/onder en max links/rechts die de lamp/reflector/spiegel/projector kan draaien.
Maar dat draaien gebeurt binnen de lampunit.
En die hele unit kun je bijstellen met die imbus waar Noord26 het over had.

Als je dat niet goed doet, dan kun je de sterren bijlichten.
Voor de computer maakt het niets uit, want die weet niet dat die basis anders is geworden.
Die gaat namelijk alleen uit van de sensoren op de assen en de positie binnen de unit.

Ze hebben het afgesteld dit is het resultaat. Als ik klachten krijg van andere weggebruikers dan laat ik het wel wat terug stellen
Bekijk bijlage 30544
Bekijk bijlage 30543


Persoonlijk lijkt het mij wel wat hoog. Net over de donkere n11 gereden, wel lekker zicht

De lijn die je links over de muur ziet lopen lijkt me wel goed zo.
Lekker zo laten.
 

micky

Forumguru
er van uitgaande dat er met de "vooras" de voorwiel ophanging bedoelt wordt, snap ik nog niet helemaal waar die hoogte sensor zou moeten zitten..
 

AndreM

Forumguru
er van uitgaande dat er met de "vooras" de voorwiel ophanging bedoelt wordt, snap ik nog niet helemaal waar die hoogte sensor zou moeten zitten..

Eigenlijk om nu ff serieus op jou vraag terug te komen.
Had ik zelf zitten denken waarom "ook" een sensor op de voorwiel ophanging, als het gewicht en de hoek van de auto voorin toch nauwelijks veranderd.
Dat er een sensor achterin zit lijkt mij logisch i.v.m. gewicht passagiers en belading.
Als dan de auto, sterk overdreven, achterover gaan hangen, zoals je vroeger nog wel eens auto's zag rijden door een slappe vering, dan komt de sensor tot zijn recht.

Maar misschien heeft Joske hier wel antwoord op, onze technische vraagbaak!

Gelukkig heb ik er geen last van, want ik heb Hallo - Geen - Licht. :nono:
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@AndreM vandaar ook mijn reactie, als voor en achter inveren blijft het beeld gelijk alleen zakt de complete lichtstraal een beetje, dit zelfde kun je volgens mij ook opvangen door alleen een sensor op de achteras te gebruiken :)
 

ertromp

Forumguru
Bij de O2 zit bij de uitvoering met AFS Xenon alleen een hoogte sensor op de achteras.
Heeft ook geen nut aan de voorzijde idd
 

Joske

Forumguru
Denk dat @Monteurtje hier meer over kan zeggen..

Het enige dat ik kan bedenken als reden voor sensor vooras is extra anticipatie als je helling oprijdt, om daar op te corrigeren.
 

martijn.dutch

Senior Member
Voor een helling zou je een hoekdetector nodig hebben, en die zal er ook wel inzitten (waarom anders op een waterpas vloer de sensor inleren). Qua belasting van de vering maakt het niet echt uit of je recht of schuin staat
 
Bovenaan Onderaan