Xenon afstelling

martijn.dutch

Senior Member
Zo nu de dagen wat korter worden rijd ik steeds meer in het donker met de nieuwe o3. Afgelopen weekeinde ook veel op onverlichte wegen (voor een randstad bewoner zeldzaam) gereden en ik vond de koplamp afstelling wel erg conservatief. Vanmorgen heeft de dealer ze hoger gesteld, vanavond maar eens kijken hoe het nu is. Eerste indruk via reflectie op de muur is dat het flink bijgesteld is.
 

Joske

Forumguru
ik vond persoonlijk de xenon-afstelling fabrieksaf nogal aan de hoge kant eigenlijk! :)

heb ze nog niet laten wijzigen, voorlopig krijg ik niet al te veel negatieve reacties.
 

Zwapp

Forumguru
Als jezelf zo'n afstel apparaat tot je beschikking hebt kun je het zelf ja maar dat zal niet denk?
Ik doel op dat apparaat wat ze voor je koplampen zetten om het lichtbeeld te bekijken!
 

Joske

Forumguru
ik zou dat zelf nooit afstellen.. kans op verblinding is echt wel groot en het laatste dat je wilt is dat je tegenliggers gaat verblinden met xenon, heb er zelf ook een hekel aan als er weer zo iemand met (vaak, fake-versies) afkomt en je dan ook nog eens verblind omdat er geen automatische hoogteregeling op zit. Voor correcte afstelling van xenonlichten heb je echt wel een bijzonder vlakke vloer nodig.
 

Noord26

Forumguru
Het is heel simpel. Auto met correct afgestelde xenon ernaast zetten op dezelfde afstand van een muur en de hoogte bekijken/opmeten. Stellen met een inbus. Het is echt geen rocket science jongens.. Werkt hetzelfde als halogeen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dat klopt wel Noord, net zoals een olie-wissel ook geen rocket-science is.. maar toch weet ik van iemand die zijn carterplug onderweg verloren is na een oliewisseltje met alle gevolgen van dien.. :facepalm:

Wil maar zeggen, als je weet waar je mee bezig bent kan je het vast wel zelf "ok" doen maar als je het niet goed doet kunnen er ook wel consequenties aan vasthangen. Het blijft een automatisch hoogte-regelend systeem, daarom laat ik het liever aan mensen over die de juiste apparatuur en kennis hebben om dit af te stellen.
 

AndreM

Forumguru
Ff :ot:.

Lees ik ineens dat dat de dagen korter geworden? :stop:
Moet toch niet gekker worden, maar volgens mij is Nederland toch niet zo groot dat wij met een tijdverschil te maken hebben, toch? :sterretjes:
Hiero in de randstad hebben wij nog steeds 24 uur in 1 dag, of heb ik iets gemist? :koffie:
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
@AndreM ben je nou serieus... :facepalm:

On topic: tja, kan zomaar niet goed afgesteld uit de fabriek komen? Die dingen stellen zichzelf toch elke motorstart zelf af? Geregeld de Superb mee gehad afgelopen weken, maar die gaan elke keer netjes op en neer.

Als het zoals @Noord26 schetst is, hoe weet de auto dan wat "goed" is?
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
@AndreM ben je nou serieus... :facepalm:

Komt het zo serieus over dan? :deuk:

OK, ik ben ook eens een keer serieus. :nono:
Ik moet me nog blijkbaar aanpassen met mijn eerst Skoda tussen al die serieuze Skoda rijders.
Vandaar die allemaal chagrijnig achter het stuur zitten. :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
In tegendeel, ben gek op lol, maar op 't forum zetten we dan een gepaste smiley neer :D

Ps. ik wordt chagrijnig door anderen in het verkeer. Net nog een muts die een file voorbij rijdt op een uitvoegstrook. Vervolgens naast mij gaat staan en begint te toeteren... en dan opeens de neus tussen mij en voorganger steekt. Ik was me nergens van bewust en die muts had geen RAW aan staan dus ik zat echt :pardon::facepalm:
 

Monteurtje

Forumguru
Xenon koplampen moeten met testkast afgesteld worden. Zodat regelapparaat weet wat zijn nieuwe basis stand is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

martijn.dutch

Senior Member
Ze hebben het afgesteld dit is het resultaat. Als ik klachten krijg van andere weggebruikers dan laat ik het wel wat terug stellen
uploadfromtaptalk1411587152952.jpg
uploadfromtaptalk1411587097874.jpg


Persoonlijk lijkt het mij wel wat hoog. Net over de donkere n11 gereden, wel lekker zicht
 

AndreM

Forumguru
Schijnt het echt niet te hoog?
Ik zie zelfs extra licht bovenin op de foto's. :maakmegek:

P.s. Je zou, als je het toch iets te hoog vind, ff kunnen corrigeren met je hoogte verstelling, die je ook kunt gebruiken als je zwaar beladen bent. Dan weet je wat de juiste stand voor de verlichting is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan