Wordt ik in de maling genomen door dealer? help

skoda1971

Nieuw lid
Sinds vorig jaar zijn wij de trotse bezitter van een skoda octavia uit 2020. We hebben de auto bij een Skoda dealer in Vlaardingen gekocht met een km stand van 25.000 ja het is echt waar.

Het geschil: de auto geeft inspectie aan iets wat nieuw voor ons is en er zijn nog wat garantie werkzaamheden.
Nu krijg ik een prijsvoorstel van ruim 600 euro, met daarin een kopje met 1 uur arbeidsloon van 183 euro voor inspectie garantie. uhhhhh dus dat moet ik goedkeuren werd er gezegd en als het onder garantie valt hoef ik t niet te betalen.............want ik zou dat deurrubber miss met OPZET kapot gemaakt hebben. mn bloed ging koken. Op de auto staat nu een km stand van 45000. de auto geeft inspectie aan. En nou komt ie. ik krijg nu een werkplaats opdracht voor een km stand van 55.000?! Ik krijg geen duidelijk antwoord daar tis net of ze denken dat mens kan een skoda rijden dus die betaald dat wel. Dat klopt maar niet op deze manier. Wat moet ik doen en waar kan ik heen?

hemi24

Forumguru
@skoda1971 : je bent vrij om je eigen auto daarheen te brengen waar je zelf het beste gevoel bij hebt.

Ook ik heb moeite met het volgen van je verhaal…

1983jeroen

Forumguru
Ik begrijp het ook niet helemaal.
Je auto heeft gewoon onderhoud nodig en daarbij heb je nog wat garantie dingen?

Ik heb met de Skoda dealer destijds ook discussie gehad over de kosten voor inspectie terwijl het om garantie ging. (Ruim 150 euro)
Was een andere dealer in dezelfde hoek van het land.
Uiteindelijk niet hoeven betalen omdat ze het onder garantie hebben uitgevoerd.

PizzaPieter

Donateur
Ik heb het nogmaals gelezen en mogelijk zou t kunnen zijn dat je niet begrijpt wat 'inspectie' betekent.

Dat geeft ie aan als ie een onderhoudsbeurt nodig heeft en ik begrijp dat hij dat nu aangeeft bij 45000km en ik begrijp dat de dealer op de offerte/prijsopgaaf aangeeft dat het een 55000km beurt is en dat dit ongeveer €600 kost?

55000km kan een typefout zijn óf ze verwachtten dat is dat dan zou moeten krijgen..geen idee of jouw auto variabele interval heeft, ofzo.

Maar goed...dit is wat ik er van kan maken. Mocht je tijd en zin hebben, dan zou het handig zijn je vraag wat te verduidelijken

FNaRK_02

Forumguru
Iets met formuleren en interpunctie?
Begrijp ik wel goed dat je in 1 jaar 20.000 km hebt gereden? En waar komt dat deurrubber ineens vandaan :sterretjes:

Captain Hook

Forumguru
Daar kan ik geen chocola van maken.
Dus heb ik ChatGPT ff gevraagd om e.e.a. te verduidelijken. En die kwam met dit:

Dank je voor je bericht – ik snap dat je behoorlijk gefrustreerd bent. Je wilt duidelijkheid over wat er aan de hand is met je auto en waarom je voor bepaalde kosten zou moeten opdraaien, terwijl je dacht dat het onder garantie zou vallen. Ik zal je tekst even herschrijven zodat die duidelijker en gestructureerder is. Daarna geef ik je praktische tips over wat je kunt doen.

Herschreven versie van je tekst:​

Sinds vorig jaar zijn wij de trotse eigenaar van een Skoda Octavia uit 2020. We hebben de auto gekocht bij een officiële Skoda-dealer in Vlaardingen, met een kilometerstand van 25.000. Ja, dat is echt waar.

Het probleem:
De auto geeft nu een "inspectie"-melding, wat voor ons nieuw is. Daarnaast zijn er nog een paar punten die onder de garantie zouden moeten vallen. Tot onze verbazing kregen we nu echter een prijsvoorstel van meer dan €600. In deze offerte staat onder andere 1 uur arbeidsloon van €183 voor ‘inspectie garantie’. Er werd ons verteld dat we dit moeten goedkeuren, maar als het onder garantie valt, hoeven we dit bedrag uiteindelijk niet te betalen.

Tot overmaat van ramp werd ook nog gesuggereerd dat we een deurrubber misschien zelf met opzet kapot zouden hebben gemaakt. Dat insinueert op fraude – en dat liet mijn bloed koken.

Op dit moment staat de kilometerstand van de auto op 45.000. De auto geeft de inspectiemelding aan. Maar dan komt het rare: ik kreeg nu een werkopdracht toegestuurd voor een kilometerstand van 55.000 km, terwijl we daar nog lang niet zijn. Ik krijg geen duidelijk antwoord van de dealer. Het voelt alsof ze denken: “Die klant rijdt toch een Skoda, die betaalt wel.” Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Bovenaan Onderaan