Winterbanden verplicht in Duitsland?

harry123

Actief lid
- Verplaatst vanuit ander topic -


Winterbanden zijn niet verplicht in Duitsland, enkel als je een aanrijding hebt en je hebt geen winterbanden kan de verzekeraar van de tegenpartij moeilijk gaan doen.
Mja, mja, volgens mij is deze bewering niet per se juist. De verzekeraar van de tegenpartij heb je sowieso eigenlijk niks mee te maken, maar daarnaast ben jij verzekerd bij een maatschappij die jou a) niet verplicht om op winterbanden te rijden en b) niet verplicht om in Duitsland op winterbanden te rijden. Je bent dus, ook op zomerbanden, gewoon verzekerd als je rijdt in Duitsland. (Althans, dit is hoe ik het begrepen heb afgelopen jaar.) Dat staat verder nog los van of je als Nederlander wel of geen boete kunt krijgen voor het niet hebben van winterbanden in winterse omstandigheden in Duitsland.

Overigens, ongeacht kosten, op zowel de lease- als privewagen zitten bij ons winterbanden. Bij de leaseprijs zit het inbegrepen, en bij prive was het wel een redelijke investering voor het aantal km dat die auto maakt. Maar het is wel 'de auto van de vrouw' en ondanks dat die best kan autorijden vind ik het wel een fijn idee dat ze op smalle dijken over winterbanden beschikt. Het hoeft maar net een klein beetje meer grip te zijn dat je op de weg houdt, en voor extra veiligheid betaal ik graag.

----
Overigens misschien off-topic, er zijn ook (kleine) bedrijven die banden aan huis wisselen voor je (of op velg, of compleet). Voor de prive auto wisselen we de banden op de velg, en dat gaat in ieder geval perfect met iemand die aan huis komt; misschien een tip voor de luie winterbandenrijder :tongue:
 

LdN

Forumguru
Je bent dus, ook op zomerbanden, gewoon verzekerd als je rijdt in Duitsland. (Althans, dit is hoe ik het begrepen heb afgelopen jaar.) Dat staat verder nog los van of je als Nederlander wel of geen boete kunt krijgen voor het niet hebben van winterbanden in winterse omstandigheden in Duitsland.

Het bovenstaande klopt;
Ik werk voor een "Duits" bedrijf en kan je verzekeren dat je de boete krijgt omdat je de Duitse wet overtreed, dat kan overigens ook gewoon bij een verkeerscontrole of een andere actie van de Duitse oom Agent.
Het geld overigens niet alleen voor banden, een paar matige ruitenwissers kunnen je op een regenachtige dag ook al een probleem opleveren heeft een collega van mij helaas ondervonden.

Op zich heeft dit niets te maken met de schuldvraag van een aanrijding maar maakt de positie van je verzekeraar wel zwakker t.o.v. de Duitse verzekeraar
en kan dus betekenen dat verhalen van je eigen schade niet of gedeeltelijk niet lukt.
Ook claims t.g.v. gevolgschade en medische verzorging van slachtoffers staan los van de schuldvraag van de aanrijding en zullen geclaimd worden bij diegene die zich onverantwoordelijk gedragen heeft door zijn voertuig niet aan de weersomstandigheden aan te passen.
Overigens is dat dan de bestuurder en niet de leasemaatschappij in geval van een leasewagen.

Of je het risico wil lopen moet een ieder voor zichzelf bepalen en ik heb als leaserijder natuurlijk makkelijk praten want de winterbanden zitten in het leasecontract maar als je regelmatig in de winter naar onze oosterburen gaat zou ik ook prive gewoon een paar wintersloffen monteren.
 

Blacky

Forumguru
Ben het met LdN eens. Ik rij privé en heb gewoon een set stalen velgen met winterbanden liggen en zodra de temperaturen naar beneden gaan gaan ze eronder. Kom ook met grote regelmaat in Duitsland en Oostenrijk ga heus niet op mijn zomerbandjes rond rijden. Er rijden genoeg gekken rond die het wel doen en ik vind dat absurd want als er wat gebeurt je bent (mede) verantwoordelijk.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik sluit me aan bij de vorige spreker, rij ook privé, en kom ook wel eens in Duitsland en Oostenrijk, en daar is het wel verplicht dacht ik. Maar buiten dat, verplicht of niet, ik vind het in de winter toch wel een prettiger gevoel. Zeker als je op je werk zit en het gaat sneeuwen voor je naar huis gaat.

Ik heb twee jaar geleden bij de dealer een setje stalen velgen met (Michelin) banden gekocht voor 500 euro (voor de O2C), daarbij de momentsleutel van de Aldi die hier op het forum al een aantal keren voorbij is gekomen. Beetje de weersvoorspellingen in de gaten houden, en op de parkeerplaats achter m'n huis even omwisselen als het juiste moment gekomen lijkt te zijn. Klusje van bijna niks, geen gedoe met afspraken maken, etc.

En als de winterbanden eronder liggen slijten de zomerbanden niet, en omgekeerd. Qua kosten valt het dus best mee (misschien toch wel dit jaar eens een setje wieldoppen scoren, die zwarte stalen velgen is toch wel een beetje "el cheapo").
 

andrehj

Forumguru
Ik sluit me bij bovenstaande aan, met één belangrijke uitzondering: Als je je velgen nieuw koopt (en goed shopt) zit er vaak maar 25 euro per wiel verschil tussen een stalen en een mooie LM velg. Trek daar de prijs van de wieldop (die trouwens voor lelijke roestranden in je stalen wiel zorgt) nog af en het verschil is al bijna nihil.
Voor dat luttele verschil ziet je auto er vier maanden per jaar toch een stuk beter uit!
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik sluit me bij bovenstaande aan, met één belangrijke uitzondering: Als je je velgen nieuw koopt (en goed shopt) zit er vaak maar 25 euro per wiel verschil tussen een stalen en een mooie LM velg. Trek daar de prijs van de wieldop (die trouwens voor lelijke roestranden in je stalen wiel zorgt) nog af en het verschil is al bijna nihil.
Voor dat luttele verschil ziet je auto er vier maanden per jaar toch een stuk beter uit!
En velgen verlies je niet, wat bij wieldoppen nog wel eens anders is (tenzij je er van die afgrijselijke ty-rips om doet).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Mee eens, indertijd heb ik voor de makkelijke weg gekozen, en heb niet geshopt, mijn huidige auto is m'n eerste eigen auto met winterbanden, hiervoor had ik een leaseauto waarbij in opdracht van de leasemij de winter/zomerbanden banden op de bestaande velgen werden overgezet.

Ik heb 2 jaar geleden wel eventjes rondgekeken naar LM voor m'n winterbanden, maar waarschijnlijk niet op de juiste plekken, ik vond het veel te duur, minimaal 300 euro meer dan ik bij de dealer voor staal kwijt was. Inmiddels heb ik op dit forum geleerd dat er met verstandig shoppen en wat moeite wel degelijk redelijke LM velgen voor interessante prijzen te koop zijn.
 

Tallguy

Forumguru
Laten we hier aub niet het over winterbanden zelf hebben (daar hebben we een dedicated topic al voor).
Anders sluiten we dit topic.
 

Canon-Eye

Forumguru
En velgen verlies je niet, wat bij wieldoppen nog wel eens anders is (tenzij je er van die afgrijselijke tiewraps om doet).
Het herhaaldelijk verliezen van een wieldop heeft mij ertoe gebracht om zowel de zomer- als de winterbanden over te zetten op verschillende sets LM. (Wel heb ik nu 3 wieldoppen en 7 stalen velgen over; de achtste is bevorderd tot vast reservewiel met een 4mm winterband).

Die winterbanden heb ik overigens niet omdat het in Duitsland moet - daar kom ik tegenwoordig zelden meer.
Maar het is nu eenmaal overal verstandiger om de auto aan te passen aan de omstandigheden, niet alleen in Duitsland... :)
 
Bovenaan Onderaan