Winterbanden verplicht in Duitsland?

- Verplaatst vanuit ander topic -


Winterbanden zijn niet verplicht in Duitsland, enkel als je een aanrijding hebt en je hebt geen winterbanden kan de verzekeraar van de tegenpartij moeilijk gaan doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kiswum

Forumguru
Bedankt voor de aanvulling Mike, dat is hetzelfde als de (advies)snelheid van 130, als je daarboven een ongeluk veroorzaakt dan kan je het oordeel krijgen dat je roekeloos hebt gereden
 

Exciter

Administrator
Nee jongens, het is iets strikter. Als het sneeuwt, ben je wel verplicht!

Winterbanden in Duitsland
In Duitsland staat het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn deze regels nog eens extra aangescherpt. Hieronder geven wij een overzicht van de verplichtingen in Duitsland.

Wanneer
Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.

Welke banden
snowflakesymbool.jpg
In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Voor welke voertuigen
In Duitsland is het een gedragsregel voor 'motorvoertuigen'. De verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's en motoren. Er is geen verplichting voor winterbanden (of sneeuwkettingen) onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.

Winteruitrusting
De verplichting tot een geschikte winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.

Verkeersboetes
Duitsland kent een vast boetebedrag voor het niet voeren van winterbanden in winterse omstandigheden: €40. Bij hinder of gevaarzetting is de boete €80 en 1 strafpunt (bedragen gelden vanaf 4-12-2010).

Aldus ANWB
 

ertromp

Forumguru
Alleen verplicht onder de volgende omstandigheden:

„Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“

Uit de regelgeving:

Situative Winterreifenpflicht (auch für im Ausland zugelassene Fahrzeuge), d.h. Winterreifen (es werden alle M+S anerkannt) sind nur bei winterlichen Verhältnissen obligatorisch. Verstöße (auch von im Ausland zugelassenen Fahrzeugen) werden mit 40 Euro, bei Behinderung mit 80 Euro geahndet (+ 1 Punkt im Verkehrszentralregister)
 

Rem82sch

Senior Member
Laten we er niet van uitgaan dat een beambte graag bonnen uitdeelt.
Ik woon zelf nog geen 300mtr van de Duitse grens af.
2 jaar terug in de sneeuw periode van 2011 was de Politzei bonnen aan het uitdelen, het was net preis schieten.
Bij de Duitse tankstations en de Kaufland (supermarkt) konden ze zo goed als iedereen met een Nederlandse plak bekeuren.
Het werd voorheen hier altijd gedoogd, maar nu dus niet meer.
Persoonlijk rij ik altijd al in de winter periode met winterbanden.
Als je eenmaal het genot van winterbanden geproefd hebt, wil je ook niet meer anders.
Waar andere blijven steken rij jij weg.
 

Joske

Forumguru
Maar blijft wel een fikse investering vind ik.. Als ik voor 2 auto's 8 nieuwe/gebruikte al dan niet stalen velgen plus winterbanden geplaatst moet aanschaffen ben ik makkelijk €1400 kwijt.
Ben blij dat afgelopen week het wetsvoorstel tot verplichten van winterbanden in België afgekeurd is in het parlement :jaja:
 

CDK

Forumguru
Maar blijft wel een fikse investering vind ik.. Als ik voor 2 auto's 8 nieuwe/gebruikte al dan niet stalen velgen plus winterbanden geplaatst moet aanschaffen ben ik makkelijk €1400 kwijt.
Ben blij dat afgelopen week het wetsvoorstel tot verplichten van winterbanden in België afgekeurd is in het parlement :jaja:
Goedkoop is vaak duurkoop op langere termijn, als je een klapper maakt op je zomerbandjes bij winterse omstandigheden ga je je echt wel even achter de oren krabben.... je kan eventueel ook nog banden op velg laten wisselen, al ben ik daar geen fan van, maar winterbanden slijten in de winter langzamer al zomerbanden, per saldo ben je niet duurder uit hoor als je genoeg kilometers maakt tenminste, hoe je het ook wend of keert, het is gewoon VEILIGER! voor jezelf én voor anderen om je heen!
 

Joske

Forumguru
Klopt Corné, zelfde velgen en ieder seizoen banden wisselen is absoluut niet aan te raden. Heb er al dikwijls naar zitten kijken maar het komt er nog steeds niet van.. Nochtans heeft mijn vrouw vorige winter een serieuze schuiver gemaakt op een ijsplek. We zullen wel alweer zien wat het wordt komende winter zeker? :)
 

dirkkroneman

Forumguru
Banden slijt je toch wel, waarom in de winter dan niet op winterbanden? En in de zomer uiteraard op zomerbanden. Zoals Corné al aangeeft slijten zomerbanden harder in de winter en vice versa. Enige wat het je (eenmalig meer) kost zijn de (stalen) velgen. Deze kun je volgens mij tweedehands (sloop wellicht ook? ) best voor een zacht prijsje op de kop tikken (niet te hard). Alleen ff velgen wisselen 2x per jaar.. Heb zelf ondervonden met mijn O2 hoe makkelijk je weg glijdt (februari gekocht, toch nog sneeuw gehad). Je kunt jezelf voor je kop slaan mocht er iets gebeuren, al dan niet met letsel..

Had onder mijn Golf 4 ook een wintersetje, maar wát een verschil!
 

EdK

Forumguru
Het is inderdaad een investering, maar eentje die naar voren geschoven word.
want het slijten van het rubber word zo verdeeld over 2 sets van banden.
En die 1400 euro is nog redelijk hoog in prijs hoor
Met de Yeti rij ik zomer op LM 17 inch met 225 brede banden en in de winter op staal 16inch met
205mm brede banden
En voor die winterset van 16inch staal met conti 830 wintersloffen was ik 700 eurie kwijt (all-in)
Alleen je moet ff shoppen, en ik had meerdere offertes aangevraagd en dacht dat ik bij een euromaster of kwikpit terecht zou komen
Maar tot me verbazing was de reguliere bandenman in het dorp het goedkoopst, en als ik €100,00 meer had uitgegeven bij hem had ik ook nog LM velgen 16inch gehad.

Dus maw Joske, eerst zelf uitzoeken welk merk en type band en velg je wil, en aan de hand van dat gewoon een 5 tal mails naar leveranciers er uit gooien, en dan met biertje in de hand op de offerte's wachten.

De duurste was de dealer met 1250,00 eurie en goedkoopste dus 700 all in
 
Laatst bewerkt:

Wilko

Senior Member
Ik was bij de afgelopen paar auto's ongeveer 35 euro per (nieuwe 15") velg kwijt voor een stalen velg (net over de grens bij Enschede zit een Duitse handelaar: staat regelmatig ook op marktplaats). tweedehands kun je voor ongeveer 25 euro per stuk aan een stalen velg komen. Als je even goed rond kijkt bij de grote bandenboeren dan ben je met de hierboven genoemde continental winterbanden voor minder dan 65 euro per band klaar. Ze moeten dan nog wel op de veld worden gelegd en gebalanceerd worden, maar ook daar betaal je na even rondzoeken een stuk minder voor dan bij de dealer of grote ketens.

Waar het op neer komt is dat je voor nog geen 500 euro per set klaar kunt zijn, als je tenminste niet per se op grote lichtmetalen velgen met bijbehorende maten banden wilt rijden. Dat is echter meer een luxeprobleem dan dat het in mijn ogen een valide reden is om ook in de winter op zomerbanden te blijven rijden.
 

EdK

Forumguru
Waar het op neer komt is dat je voor nog geen 500 euro per set klaar kunt zijn, als je tenminste niet per se op grote lichtmetalen velgen met bijbehorende maten banden wilt rijden. Dat is echter meer een luxeprobleem dan dat het in mijn ogen een valide reden is om ook in de winter op zomerbanden te blijven rijden.


Ehhh ja en nee.
Ten eerste zal de prijs bepaald worden voor deel door welk type auto je rijd en wat de fabrikant opgeeft als bandenmaat met winterbanden voor je wagen.

Kan me zo voor stellen dat je voor 500 eurie wel klaar kunt zijn ( nieuw ) als je een CitiGo of een Fabia rijd
Maar zodra je een Octavia / Yeti of SuperB rijd adviseert je manual toch bepaalde banden en velgmaten dat de prijs dus ook met wat euries omhoog zal gaan.

En om een goed beeld te krijgen of de prijs wel of niet goed is
moet je eigenlijk opgeven het bandenmerk en type en of het nieuw of tweede hands is.

Want als jij een set voor 500 eurie voor een yeti aanschaft en niet vermeld of dit tweede hands of nieuw is en of het een A merk band of een B merk is , krijg je geen goed beeld en word het appels met peren vergelijken.
 

Wilko

Senior Member
Ehhh ja en nee.
Ten eerste zal de prijs bepaald worden voor deel door welk type auto je rijd en wat de fabrikant opgeeft als bandenmaat met winterbanden voor je wagen.

Kan me zo voor stellen dat je voor 500 eurie wel klaar kunt zijn ( nieuw ) als je een CitiGo of een Fabia rijd
Maar zodra je een Octavia / Yeti of SuperB rijd adviseert je manual toch bepaalde banden en velgmaten dat de prijs dus ook met wat euries omhoog zal gaan.

En om een goed beeld te krijgen of de prijs wel of niet goed is
moet je eigenlijk opgeven het bandenmerk en type en of het nieuw of tweede hands is.

Want als jij een set voor 500 eurie voor een yeti aanschaft en niet vermeld of dit tweede hands of nieuw is en of het een A merk band of een B merk is , krijg je geen goed beeld en word het appels met peren vergelijken.

Ik had het over de laatste Continentals (830 of 850, 195/65/15) zoals die nu bij o.a. delti (heb ik geen banden mee, ben alleen een tevreden klant) worden verkocht, en als je goed op het forum kijkt dan zie je dat ik al een aantal Octavia's I en II heb gereden en momenteel ook weer een O2 (4x4 combi) rijd.

Ik geef in mijn bericht heel duidelijk aan dat ik het over nieuwe velgen had maar voor de volledigheid noem ik ook de prijs waarvoor ik afgelopen zomer nog een set tweedehands 15" stalen velgen op marktplaats heb gekocht voor de F2 van mijn schoonouders. Die stalen velgen waren voor VAG met zo'n tekentje in de velg. geen idee of dat A of B merk is, maar dat boeit mij eerlijk gezegd niet, want daar ging het helemaal niet om. Ik wilde duidelijk maken dat die 1400 euro van Joske voor 2 auto's een stuk minder duur kan.

Ik was 11 maanden geleden voor vier Pirelli winterbanden (195/65) op 15" stalen velgen met er op leggen plus uitbalanceren samen net geen 450 euro kwijt, en dat was allemaal nieuw!

Dus nee, je opmerking over appels en peren raakt kant noch wal.
 

Wilko

Senior Member
waar precies zit deze handelaar?
ben op zoek naar 16" stalen velgen en woon in enschede.

Het is de autosloper Hans van der Horst in Gronau (nee, geen banden mee, ben alleen tevreden klant).
Geen idee of hij 16" stalen velgen heeft.
Ik had er een set van 4 x 15" gekocht, waar ze een hele pallet vol van hadden staan.
 

EdK

Forumguru
Dus nee, je opmerking over appels en peren raakt kant noch wal.

Pff platte tekst.............
Wilko het kwam misschien persoonlijk over maar was bedoeld als een algemeen opmerking.
En dan zie je vaak wel opmerkingen en prijzen geplaatst die niet met elkaar te vergelijken zijn.

Maar wil niet L*llig doen maar gaan we momenteel niet met zijn allen ongelooflijk de kant van off topic op ??

Mods zo ja , kunnen jullie dan de teksten niet weggooien maar verplaatsen naar het juiste topic winterbanden ?
 

Wilko

Senior Member
Pff platte tekst.............
Wilko het kwam misschien persoonlijk over maar was bedoeld als een algemeen opmerking.
En dan zie je vaak wel opmerkingen en prijzen geplaatst die niet met elkaar te vergelijken zijn.
Tja, je had mijn tekst geciteerd, dus dan vat ik het als reactie op mij op.
En ik had toch vrij goed mijn tekst met feiten en duidelijke maat, merk en lokatie van de te vinden materialen onderbouwd, dacht ik zo.
 
Bovenaan Onderaan