Wifi in S2 facelift, kan dat ook in de prefacelift?

TooTall

Forumguru
Heb deze module ook aangekregen, alles werkt perfect, alleen heb ik dubbele spraakbesturing aan het stuur...dus moet de stpraakbesturing van de bt module uitgezet worden.

Kunnen mensen met de 3c8 035 730 d module (of eender welke revisie...) hun vcds log of codering van de bt module eens posten of pm-en?

Inmiddels gaan de prijzen voor de D versie de goeie kant op: Hier nog "maar" € 269.95. Nog even wachten en ik ga er ook eentje kopen...

Nu voor €199,- actie tarief. is deze module eenvoudig in te bouwen zonder dat deze via vagcom aangemeld moet worden? Krijg deze week eindelijk weer mijn Columbus terug en wil dan eindelijk een mijn Iphone 4 kunnen koppelen zonder tussenkomst van een duo sim in een "oude"nokia.

andrehj

Forumguru
@rejemasuperb: Als het je alleen om de Iphone gaat kun heb je de D versie niet nodig, dan voldoet de A, B of C versie ook, en die zijn veel goedkoper.
De D-versie voegt alleen wifi toe, maar daar heb je met een Iphone toch niets aan, omdat dat alleen werkt icm rsap.

Overigens heb ik afgelopen weekend ook toegeslagen: iemand uit Portugal biedt de 3C0 035 730 D aan voor 165euro excl 15 euro verzendkosten. Dat vond ik aantrekkelijk genoeg, zeker omdat ik mijn B versie nog goed kan verkopen aan Iphone- of HTC-bezitters.

andrehj

Forumguru
Heb deze module ook aangekregen, alles werkt perfect, alleen heb ik dubbele spraakbesturing aan het stuur...dus moet de stpraakbesturing van de bt module uitgezet worden.?

Ik snap je probleem niet. Wat bedoel je met dubbele spraakbesturing? Welke carkit had je hiervoor dan? Van anderen die hun carkit hebben geupgrade heb ik dergelijke problemen nog niet gehoord.

TooTall

Forumguru
Dubbele spraakbesturing is opgelost, de module moet blijkbaar even rusten (men spreekt van 30 minuten) vooraleer alles in orde is en de spraakbesturing van de telefoonmodule uitstaat, en de spraakbesturing van de Columbus het hele zooitje overneemt.

Als je al een BT module hebt zitten zou het in principe gewoon een kwestie zijn van eventjes wisselen, maar zeg nooit nooit natuurlijk...

andrehj

Forumguru
Voor mensen die de 3C8 035 730 D (= Novero HT-5) niet in het buitenland willen kopen: Cartronic in Den Haag verkoopt ze voor 199 euro.
De website is wat vaag, maar na emailcontact blijken ze wel degelijk het juiste type te verkopen.

andrehj

Forumguru
Zonet mijn 3C8 035 730 D / Novero HT-5 binnen gekregen (na een halve week vertraging door staking in Portugal) en natuurlijk gelijk geïnstalleerd! :geek: Alles werkt direct 100%. Wifi werkt ook goed. Wel vallen een paar dingen op:
  • Netwerknaam wijzigen met het scrollwieltje gaat niet echt snel, maar is gelukkig eenmalig.
  • Je kunt niet zelf een Wifi password bedenken, alleen random laten genereren.
T.o.v. mijn oude 3C8 035 730 B zijn er nog wat meer zaken verbeterd:
  • Afspelen via Bluetooth gaat veel beter, de tags worden nu netjes op mijn Amundsen+ weergegeven en zappen kan nu via de Amundsen of de telefoon. Alleen de coverart werkt helaas nog steeds niet.
  • Het 16 cijferige wachtwoord bij aanmelding is nu 6-cijferig en hoef je bovendien niet meer in tikken op je telefoon, ik hoefde alleen nog maar op OK te drukken.
  • Na het invoeren van de pincode van de SIM is de default <opslaan> geworden en niet meer <OK> (waardoor je elke dag je pincode in moest voeren tot je er achter kwam dat je die ook kon opslaan).
Kortom, een aanrader.

Edit 08-03-2014: Het niet coderen van de unit levert wel foutmeldingen op. Wil je die niet, dan is coderen met VCDS wel degelijk noodzakelijk. Zie voor meer details deze post.

Laatst bewerkt:

remcoheeringa

Nieuw lid
Ik zat met het zelfde probleem, Iphone 4s 2x en een O2 uit 2009 dus geen verbinding, via www.uwautoonderdeel.nl de vervangende module aangeschaft a 159 € 5 min werk met inbouwen, auto opnieuw starten en have fun! alles werkt super alle twee telefoons aangemeld dus geen probleem

andrehj

Forumguru
Ik denk (weet eigenlijk bijna zeker) dat @remcoheeringa zijn bericht in de verkeerde draad heeft getypt, want:
  1. Wifi gaat alleen in combinatie met rsap, en dat ondersteunt een Iphone niet.
  2. Module 3C8 035 730 D / Novero HT-5 is voor zover ik heb kunnen vinden nog nergens ter wereld voor 159 euro te koop.
  3. Zijn bericht lijkt op één van de vele die hun oude rsap-only carkit hebben omgeruild voor een (vroege) HFP compatible variant.

andrehj

Forumguru
Dat is een zeer nette prijs. Zo laag had ik ze in NL nog niet gevonden (maar dat hoeft al niet meer, want ik ben al voorzien). Die van mij kostte 180 euro inclusief verzendkosten en dan nog helemaal uit Portugal...

pieterg

Nieuw lid
Wat is eigenlijk het voordeel van wifi in je auto? Is het enige voordeel dat andere passagiers op internet kunnen via wifi/jou telefoon? (Ik moet ook een nieuwe BT module in m'n superb omdat m'n Lumia niet meer wordt ondersteund en twijfel tussen de versie met en zonder wifi...)

EdK

Forumguru
Als prijs niet uitmaakt, je kunt het altijd uitzetten als het uiteindelijk onzinnig blijkt te wezen.

RogerS

Forumguru
Wat is eigenlijk het voordeel van wifi in je auto? Is het enige voordeel dat andere passagiers op internet kunnen via wifi/jou telefoon? (Ik moet ook een nieuwe BT module in m'n superb omdat m'n Lumia niet meer wordt ondersteund en twijfel tussen de versie met en zonder wifi...)
Ook tablets die geen 3G connectie hebben kunnen dan onderweg makkelijk met internet verbonden worden.

Houdt er wel rekening mee dat telefoons en tablets een ander netwerk gedrag hebben over WiFi dan over 3G. Bijvoorbeeld het upgraden van Apps doet een telefoon standaard niet via 3G maar wel via WiFi. Dus als je in de auto WiFi hebt dan zal zo'n telefoon het upgraden van de App gewoon doen omdat de telefoon niet "ziet" dat de internet verbinding deels via een 3G netwerk verloopt. Dat is ook het geval als je in het buitenland bent....

Voor de rest is het ideaal om een goede Wifi hotspot in de auto te hebben.

pieterg

Nieuw lid
Tja
Ook tablets die geen 3G connectie hebben kunnen dan onderweg makkelijk met internet verbonden worden.

Houdt er wel rekening mee dat telefoons en tablets een ander netwerk gedrag hebben over WiFi dan over 3G. Bijvoorbeeld het upgraden van Apps doet een telefoon standaard niet via 3G maar wel via WiFi. Dus als je in de auto WiFi hebt dan zal zo'n telefoon het upgraden van de App gewoon doen omdat de telefoon niet "ziet" dat de internet verbinding deels via een 3G netwerk verloopt. Dat is ook het geval als je in het buitenland bent....

Voor de rest is het ideaal om een goede Wifi hotspot in de auto te hebben.

Tja dan denk ik dat ik voor die 2 tientjes extra maar de BT module neem met Wifi....

andrehj

Forumguru
@pieterg
Let wel op dat Wifi logischerwijs alleen werkt als je telefoon is aangemeld via rsap. En volgens mij is het feit dat je Lumia geen rsap ondersteunt nu net de reden dat je een nieuwe carkit wilt.....

andrehj

Forumguru
Vandaag toevallig een VCDS scan uitgevoerd en ontdekt dat mijn nieuwe Wifi carkit twee foutmeldingen geeft (die ook weer terugkomen na het wissen van de fouten). Overigens werkt alles perfect, dus ik snap er niets van.

Dit zijn de foutmeldingen:
2 Faults Found:
9458193 - Control Module for Cellular Telephone

B1052 14 [009] - Open or Short to Ground
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 4
Fault Frequency: 1
13636352 - Control module not coded
U1013 00 [009] - -
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 4
Fault Frequency: 1

Het zou dus iets met de coding te maken moeten hebben. Coding van de module is als volgt:
Address 77: Telephone (J412) Labels: 3C8-035-730-A.clb
Part No SW: 3C8 035 730 D HW: 3C8 035 730 D
Component: Telefon 022 0946
Revision: -------- Serial number: 35502105049118
Coding: 020000000100000000000101
Shop #: WSC 00000 000 00000
ASAM Dataset: EV_UHVPremi 002708
ROD: EV_UHVPremi_SE36.rod
VCID: 246935F52F07F53EDFF-8071

Ter vergelijking nog de coding van mijn oude carkit:
Address 77: Telephone (J412) Labels: 3C8-035-730-A.clb
Part No SW: 3C8 035 730 B HW: 3C8 035 730 B
Component: Telefon 011 0723
Revision: -------- Serial number: 35909603194119
Coding: 020000000100010000000000
Shop #: WSC 33361 790 00999
ASAM Dataset: EV_UHVPremi A02003
ROD: EV_UHVPremi_SE36.rod
VCID: 226533ED3513FB0EA27-8077

Weet iemand hoe ik van de foutmeldingen af kom? En zijn er anderen (in bezit van VCDS) die eens willen kijken of ze na een carkit upgrade dezelfde foutmeldingen hebben?

Update: De tweede foutmelding is inmiddels opgelost door de WSC (Work Shop Code) van de oude module naar de nieuwe te kopieren. Nu de eerste nog...

Update 2: Ook de tweede foutmelding opgelost. In deze post op audi-sport.net vond ik de oplossing. Dat was het enablen van de bit "Operating Unit for Cell Phone Preparation (3-Button Keypad) inactive".

Conclusie:
Het upgraden van je carkit naar een nieuwere variant gaat zonder VCDS en zonder coderen, maar levert dus wel foutmeldingen op (die je alleen met VCDS of een VAS-kast ziet). Als je die foutmeldingen weg wilt hebben, is coderen wel degelijk noodzakelijk!

Laatst bewerkt:

RogerS

Forumguru
Bedankt Andrehj. Helaas heb ik geen VCDS om het te controleren.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de module. Het zou nog leuker zijn geweest als de module LTE ondersteunde. (zeker op 800 Mhz)

Bovenaan Onderaan