Wielen van f1 op f2

Cordoba

Forumguru
De theorie is simpel; smallere band heeft een kleiner contactvlak met de weg en daardoor meer druk per cm2. Die meer wagendruk op het wegdek is wat je wilt met de winterband. Zodoende heb je iets meer grip op sneeuw en ijs.

Dit is niet de hele reden: in winterse omstandigheden heb je soms dat de weg gedeeltelijk bedekt is met stukjes (vastgereden/gevroren) ijs met daartussen gewoon stroef wegdek. Als je een smallere band hebt, is de kans dat die band op zo'n ijsplakje staat kleiner en heb je dus meer kans op goede grip (als je maar ergens met je band op dat ijs staat is dat vaak al voldoende om 'alle' grip met die band kwijt te zijn. Ooit aan de lijve ondervonden: mijn eerste auto was een Golf I die op de standaard 145 mm brede zomerbanden stond, en tijdens de winters waren de meesten verbaasd over wat ik klaar speelde op gladde wegen. Mijn volgende auto was een sportievere uitvoering met 175 mm brede zomerbanden, en op een winterdag was mijn broer hoogstverbaasd dat ik niet kon volgen. Toen ie op de terugweg bij mij in de auto zat snapte ie het wel: ik schoof op de brede banden alle kanten op schoof door de plakjes ijs op de weg.
 

Spierings

Forumguru
Meer druk per vierkante cm betekend dat de sneeuw en water beter weggedrukt wordt en daardoor krijg je meer grip bij een smallere band.

Je hebt niet meer grip omdat je met een dunne band minder snel op de ijsplekken staat..
 
Ehh.. ik vind het een wat vreemde onderbouwing..
Dat je met bredere banden meer kans hebt om over ijsplakjes te rijden en met een smallere band minder..

Maar eigenlijk geef jij aan dat jij met je zomerbanden in de winter met een smallere band beter uit de voeten komt dan met een bredere band. Dat zal denk ik dezelfde reden hebben; een hogere wieldruk.

Daarbij hoe breder de band hoe meer kans dat je krijgt dat je op de stroef wegdek tussen je ijsplakje komt toch? :maakmegek:
 

Niels83

Forumguru
Mijn velgen zitten eronder en de auto rijdt compleet anders,stuk sneller en het stuur is ook lichter en. Van7.3 l/100km naar 6.7 gisteren waarbij ik best door heb gereden.

Maar de auto trekt nu wel wat naar rechts, dat kan niet aan de balans liggen lijkt me? Qua luchtdruk zijn ze exact gelijk. Zal ik de rechterband toch maar een halve bar extra geven. Heb ook gecontroleerd of elke band op de goede plek zit.
 

Niels83

Forumguru
Ze zijn richting gevoellig maar zitten goed..

Wel eens gehoord dat ze mogelijk schuin zijn gesleten op de vorige auto, maar dan komt het van zelf goed.

Maar uitlijnen geloof ik niet. Reed echt perfect rechtuit. En de banden zijn ook keurig recht..
 

Huibert

Forumguru
Voorbanden naar achter en achter naar voor zetten is het proberen waard. Helpt dit dan zit het probleem in de band, komt vaker voor, helpt het niet dan zul je het echt in de uitlijning moeten zoeken.
 

Spierings

Forumguru
Of banden van links naar rechts wisselen, als deze dan naar links trekt zit het in de banden.. (moet er natuurlijk geen draairichting op zitten...)
 

Niels83

Forumguru
Links zat op 2.3 bar en rechts op 1.9. Dit scheelde al heel veel.

Van het weekend even voor en achter om gooien. Om te checken.

Dat de banden een draairichting hebben is al 1 of 2 keer genoemd
 
Bovenaan Onderaan