Wielen van f1 op f2

Niels83

Forumguru
Hallo.

Ik kan een setje winterwielen overnemen voor een leuke prijs.

Maar ze zijn voor een f1.

ET43
Naaf 57.1
Steek 5x100
Banden 185/60/r14

Zou dit passen en ook geschikt zijn voor mijn f2?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, gaat passen.
Toen ik mijn F2 in bestelling had heb ik eerst nog een paar winterweken in een F1 gereden ter overbrugging en daar waren zolang de winterwielen bestemd voor mijn nieuwe auto onder gezet.
 

Huibert

Forumguru
Het past behalve een kanttekening. Wanneer je 288mm remschijven hebt dan moeten de velgen minimaal 15 inch groot zijn. Deze schijven zitten bv. op de 1.9 tdi sport en ook op de nieuwere 1.6 tdi weet ik uit ervaring.
 

Hetzer

Forumguru
Volgens zit onder de greenline stabdaar 14 inch.. iig die van voor de restyle.

Maar het gaat nu om de 1.9tdi dus dan moet ik 15 inch hebben begrijp ik net

Vandaar de verwarring, jouw avatar foto is toch van een Greenline 1.4 TDi?? aan de bumper te zien
 

Niels83

Forumguru
Jah.. we hebben een greenline 1 4tdi combi en een 1.9tdi spirt hatchback..

Maar hoe zie je dat aan de bumper?
 

Hetzer

Forumguru
De in kleur mee gespoten roosters van je voorbumper, en de onder lip, zaten alleen op de Fabia Greenline 1.4
 

Niels83

Forumguru
Hoi ik post hier even een reactie.

Ik heb voor mijn fabia 1.4tdi greenline andere winterbanden nodig.

Nu zit daar 175/70/r14 op. Wat me wat smal en hoog lijkt. Ik geloof dat de zomerband 185/65/r14 is.

Is het zinvol en aan te raden een andere maat er op te gooien? Iets kleiner is mogelijk iets zuiniger? En irts breder wat meer grip?

Dan is er wel een maat verschil met voor en achter?

Als ik een A merk kies als michelin, vredestein of Continental, maakt het dan nog veel verschil welke ik kies?
 
De theorie is simpel; smallere band heeft een kleiner contactvlak met de weg en daardoor meer druk per cm2. Die meer wagendruk op het wegdek is wat je wilt met de winterband. Zodoende heb je iets meer grip op sneeuw en ijs.
 

Niels83

Forumguru
Helder. Heb weer dezelfde maat besteld..

Was wel een weinig voorkomende maat. Maar vooral door de 14 inch.

Alle up's, 106, Twingo etc wordt toch standaard op 14 inch geleverd
 
Bovenaan Onderaan