Wielen gekocht, maar past het wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik_NL

Forumguru
Ik heb niet eens het materiaal om zelf wielen te wisselen. Dat ben ik nog aan het kopen.
@ Dickler
Tip: wat je nodig hebt is een krik, een kruissleutel (of een 12V slagmoersleutel) en een momentsleutel.
Ook handig om erbij te hebben is onderdeelnummer 8D0012244A wordt "aftrekhaak wielboutkapjes" genoemd en een kunststof montagedoorn/fitting pin 893 012 223 (?) van ca. 10 € voor zover die niet bij je boordgereedschap zitten.
Zelf gebruik ik al twintig jaar een garagekrik uit een actieaanbieding van Aldi, in combinatie met een rubberen schijf model ijshockeypuck met een gleuf die om de flens van de bodemplaat past. Ook mijn momentsleutel is van Aldi. Lidl heeft vergelijkbare acties in voor -en najaar.
Bij de wissel zomer<>winterwielen en viceversa krik(te) ik onze Fabia en Citigo ter hoogte van de B-stijl eenzijdig op. Onze Passat, Octavia, Touran en Yeti krik ik op bij de voorgeschreven krikpunten.
 
Wat is er onpraktisch aan 16 Inch velgen ? Cuppen heeft niks met de velgen of de ET waarde te maken, komt veel voor bij heel veel auto's, kun je voorkomen of zo lang mogelijk uitstellen door iets hogere bandenspanning en regelmatig wisselen van voor naar achter en door een goede uitlijning (niet te verwarren met balanceren) Verder is het ene merk/type band er gevoeliger voor dan het andere. Om op je initiële vraag terug te komen, deze Seat Ibiza velgen gaan prima passen. Steek is 5x100, naafdiameter is 57,1
Dank Frank! Wat ik aannam, maar nu ook bevestigd :cheers:

Betekent 57.1 dat je ook naafdoppen moet hebben van 57.1mm? Of zijn die van 56mm dan goed? Zijn lekker goedkoop.
 

hemi24

Forumguru
Die velgen van marktplaats zijn voor zover ik weet 6Jx15 met een ET38…
(Fabia, Ibiza en Polo van recent bouwjaar is altijd steek 5x100).

Met een band in de maat 185/60 R15 zou dat perfect moeten passen onder een F3..!

ED0CF7BC-95D6-4067-A067-083638853566.jpeg
 
Laatst bewerkt:
...laatste vraag over die ET waarde: Als die 16"originele velg een waarde ET46 heeft en deze 15" ET38... geeft dit dan nog problemen?
 

hemi24

Forumguru
...laatste vraag over die ET waarde: Als die 16"originele velg een waarde ET46 heeft en deze 15" ET38... geeft dit dan nog problemen?

Juist niet, aangezien er één inch (25,4mm) verschil in de breedte van beide velgen zit en de ET gemeten is t.o.v. het midden van de velg.
Dus het verschil in ET is ongeveer hetzelfde als de helft van het verschil in velgbreedte…
 

Huibert

Forumguru
Passen absoluut, gebruik dezelfde Seat velgen al jaren op mijn Fabia3. Net als dat ze ook gebruikt zijn op de Fabias die ik daarvoor had.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan