Wielen gekocht, maar past het wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi,

Heb op MP velgjes gekocht met winterbanden voor mijn Fabia 3. Ze hebben op een Seat Ibiza gezeten... weet niet welke generatie. Ik denk zelf de generatie die zo'n beetje gelijk is aan de Fabia 3. Ik herken het model velgen van mijn oude VW Polo 1.2 TSI. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat het allemaal uitwisselbaar is, mede bevestigd door de tekst in advertentie. Kan iemand met een getraind oog dit zien?

Capture.PNG
 
Ik heb niet eens het materiaal om zelf wielen te wisselen :D. Dat ben ik nog aan het kopen. Ook nog nooit een wiel gewisseld. De geneugten van 15 jaar lease. Maar je suggestie klinkt logisch. Heb hem er wel even voor gezet om te zien of het smoelt:

photo_2022-09-26_15-08-20.jpg
 

gehaktbal

Forumguru
Ligt er niks onder jouw kofferbak mat? Of rijd even naar een bandenzaak, als er eentje om de hoek zit?
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou om te beginnen eens een rolmaat of schuifmaat of desnoods een simpele lineaal kunnen pakken en de hart-op-hart afstand tussen twee aanpalende wielbouten c.q. boutgaten opmeten. Als dat overeenkomt (hetzij 100mm, dan wel 112mm), dan heb je alvast een redelijk dikke kans dat het wel gaat passen (al is ook de ET-waarde van belang).
 

gehaktbal

Forumguru
Wat is de bandenmaat van jouw auto origineel en de bandenmaat van jouw gekochte wielen? Wellicht geeft dat ook al een indicatie.
Bandenmaat staat beschreven met als layout: 111/11R11
 
Het klinkt nu al veel moeilijker met die ET waardes... ik ga vanavond even het 1 en ander noteren en dan kom ik terug.
 

Canon-Eye

Forumguru
ET-waarde kun je meestal ergens aan de binnenkant van de velg aflezen.
Makkelijk te doen bij losse velgen, niet zo makkelijk bij velgen die nog onder de auto zitten... :)
 

Tees

Donateur
Meestal staat op de binnenkant van de velg ergens die velg- en steekmaat gestanst. Ik denk dat er hier genoeg mensen zijn die uit hun hoofd weten wat de standaardvelgmaat van de F3 is, dus dan kunnen we 1+1 doen.
 
Goede vraag. Nog niet voorgekomen gelukkig. Zowel hulp inroepen niet als een lekke band in 15 jaar en 35k km per jaar :D
 
Ja in de originele velg
Volgens mij zijn die velgen die eronder zitten niet de velgen die standaard onder deze auto worden meegeleverd (zie eerdere reply). Wel zo gekocht als occasion met deze sportieve en onpraktische 16" velgen. Treedt ook cupping op bij de achterbanden. Kan dat met ET verband hebben?
 

jesse_s93

Donateur
Die velgen die je er nu op hebt zitten zijn origineel (of heel goed nagemaakt) Skoda. Dit is het type Italia dat onder de Drive uitvoering standaard kwam.

 
Die velgen die je er nu op hebt zitten zijn origineel (of heel goed nagemaakt) Skoda. Dit is het type Italia dat onder de Drive uitvoering standaard kwam.

Tnx, dan heb ik vast de ET waarde en hoef ik het wiel er niet af te halen :D

1664203982586.png
 
Wat is er onpraktisch aan 16 Inch velgen ? Cuppen heeft niks met de velgen of de ET waarde te maken, komt veel voor bij heel veel auto's, kun je voorkomen of zo lang mogelijk uitstellen door iets hogere bandenspanning en regelmatig wisselen van voor naar achter en door een goede uitlijning (niet te verwarren met balanceren) Verder is het ene merk/type band er gevoeliger voor dan het andere. Om op je initiële vraag terug te komen, deze Seat Ibiza velgen gaan prima passen. Steek is 5x100, naafdiameter is 57,1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan